PA56 0 Postad 3 Juli , 2016 Jag hade problem med originalvarvräknaren till TAMD 31B, den visade fel och olika varvtal, ena stunden 2000 v/min och nästa 3100.... Jag läste flera inlägg på olika marinforum och provade allt som man kan som rengöra alla kablar från oxid men inget hjälpte, till slut bytte jag varvräknare till en Wema, ca 1500 lägre pris än original, dock är det ett problem- kalibrering! Då hittade jag tips om att använda en laservarvräknare, smart liten pryl där man tejpar en liten reflextejp på remskivan som sitter på motoraxeln och läser av varvtalet på någon sekund. Sen var det bara att kalibrera varvräknaren. Jag ställde motorvarvet på ca 1000 v/min och sen samma på varvräknaren, testade sen med 2- och 3000 v/min på motorn och varvräknaren visade helt rätt. Lite drygt av VP att ta nästan 3000 för en varvräknare när ex Wema kostar ca 1000, så även med inköp av laservarvräknare så sparar man en slant, det vore ju kanon om de som säljer varvräknare också kunde hyra ut laservarvräknare. Så om någon behöver en laservarvräknare har jag en till salu för 500:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 3 Juli , 2016 Du har tydligen löstdet . Skall bara nämna att min lösning kostade ca 40:- En cykeldator från billiga tema. Limma magneten på svänghjulet. Sedan "programmerar" man om diam mm i datorn å får varvet som svar istället för hastighet. Enda nackdelen är den lilla displayen Men å andra sidan, jag läser aldrig av varvtalet. Lyssnar på ljudet. Å känner båten. Ställer på ett varv där hon går mjukats å minsta vibrationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 3 Juli , 2016 Det är ju så att en del varvräknare även har timräknare. Min varvräknare vandrade litet upp och ned, samtidigt som motorvarvet var konstant. Jag hade en elektromekanisk timräknare liggandes hemma, som jag tagit tillvara nånstans, den kunde man plocka isär, och med diverse urmakerijobb kunde jag nollställa denna, ja jag hade kunnat kontatera att nya motorn hade gått 465 timmar, så det ställdes timräknaren på. Men så skulle jag då borra upp ett Ø52 mm hål i instrumentpanelan, och det fanns det ingen plats för, det var fullt... så då sket sig det projektet. Det fanns en idé om att ta varvräknaren från yttre styrplatsen och byta plats på dessa, men där funkade inte timräknaren heller. Så fick jag reda på att firma Boatstuff sålde nya moduler för timräknaren till dessa varvräknare, nån femhundring tror jag... Tänkte att varvräknaren fär väl diffa litet, kändes viktigt att ha timräknare. Men efter bytet av timräknaren så beter sig även varvräknaren korrekt. Sumna ungefär femhundra kronor, två och en halv timmas jobb, varav en halvtimma för att byta tomräknarmodulen, de andra var bortkastad tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser