Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
ChalleJ

Yamaha 6 hk 2-takt kyler dåligt trotts ny impellersats

Rekommendera Poster

Hej alla glada.

 

Som rubriken lyder så har jag en gammel Yamaha 2 takts snurra från 1988 som kyler väldigt dåligt.

Jag har nyss gjort en stor service på den och bland annat slängt på en ny impeller-sats, innan ja bytte så droppade det bara lite ur "skvallerhålet" och nu efter bytet så kylde den som den skulle i ungefär 1 timme sen började det droppa igen, "suck" kände på vattnet som kom ur skvallerhålet och de vattnet va kallt möjligtvis lite lite ljummet, lyfte också motorkåpan o kände på motorblocket o det va knappt ljummet

 

Ska tilläggas att när jag hade nere växelhuset och bytte impellersats så kontrollerade jag att det var fritt flöde i kylkanalerna och de va det.

 

Någon som har några idéer om vad detta kan bero på?

 

Mvh challe

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla glada.

 

Som rubriken lyder så har jag en gammel Yamaha 2 takts snurra från 1988 som kyler väldigt dåligt.

Jag har nyss gjort en stor service på den och bland annat slängt på en ny impeller-sats, innan ja bytte så droppade det bara lite ur "skvallerhålet" och nu efter bytet så kylde den som den skulle i ungefär 1 timme sen började det droppa igen, "suck" kände på vattnet som kom ur skvallerhålet och de vattnet va kallt möjligtvis lite lite ljummet, lyfte också motorkåpan o kände på motorblocket o det va knappt ljummet

 

Ska tilläggas att när jag hade nere växelhuset och bytte impellersats så kontrollerade jag att det var fritt flöde i kylkanalerna och de va det.

 

Någon som har några idéer om vad detta kan bero på?

 

Mvh challe

 

hej !

om det går en gummislang från blocket så skulle jag ta lös den och blåsa med tryckluft. sen skulle jag ta tråd från en migsvets och försöka rengöra där slangen kommer ut från blocket. Om du har termostat kan du ta bort den och kolla hur det är där. Försök rädda packningen ! Du har fått smuts eller nån kalkavlagring som stoppar cirkulationen.

dra ej av skruvarna till temostaten, värm med gasol först och smörj in skruvarna innan du sätter tillbaka dom.

 

Johan

 

Redigerad av johan_77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gummislang har jag inte sett till faktiskt vart skall den ta vägen isåfall? Termostat tror jag inte jag har pån. Kan man försöka blåsa rent systemet med tryckluft? Eller är det idioti?

 

Mvh challe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Någon gummislang har jag inte sett till faktiskt vart skall den ta vägen isåfall? Termostat tror jag inte jag har pån. Kan man försöka blåsa rent systemet med tryckluft? Eller är det idioti?

 

Mvh challe

 

jag har för mig att yamaha brukar ha en slang som leder vatten från motorn.

av med kåpan och kolla om det inte går en slang till höger sida på motorn när du står bakom motorn.

om det kommer ut direkt i riggen så är det att försöka lirka in en tråd och rengöra så gått det går.

motorn får kylning ändå eftersom den inte blir varm. bara en bekräftelse på att det funkar.

 

Redigerad av johan_77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Yamaha brukar skvallerstrålen komma från nederdelen av blocket/kylmanteln vilket gör att så fort du har vatten som kommer in i motorn har du en stark stråle. Detta gäller om inget är blockerat dvs. Du har troligtvis antingen skräp i slangen/munstycket eller i botten av manteln som ibland täpper till hålet. Förfarandet är samma, ta bort slangen och gör rent den och munstycket. Blås sedan eller skölj med slang bakvägen in i hålet där vattnet kommer ur motorn(lagom hårt, inte typ 5bar;). Sen bör det fungera igen.

 

Termostaten har alltså inget med strålen att göra, men förbises ofta i underhåll. Yamaha brukar dock sällan krångla här. Är både topplock och block(både nere och uppe) möjliga att hålla handen på en stund bör det hela fungera tillfredställande.

 

Upplägget med strålen gör att vattnet alltid skall vara kallt eller ljummet, annars har du för lite flöde. Det inkommande vattnet hinner inte få upp tempen innan det leds ut.

 

På exvis Mercurys V6or är det en annan lösning. Där sitter telltale/skvallerstrålen efter termostaterna, alltså sist i kedjan. Det gör att strålen är dålig på tomgång och inte kommer direkt när man startar. Vattnet blir varmt(ca60 grader) och pendlar i takt med termostatens öppning och stängning. Fördelen här är att man vet att vattnet kommer igenom hela motorn om man har stråle.

 

Det är alltså rätt olika system beroende på maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere vid båten tidigare idag, det sitter ingen slang mellan skvallerhålet och blocket på denna utan skvallerhålet kommer ut direkt från blocket på undersidan, men jag fick in en ståltråd ca 10 cm in genom skvallerhålet så nu har jag västkustens finaste skvallerstråle hehe, tyckte dock de va lite konstigt att de sluta komma vatten under körning men 28 år i bräckt vatten sätter väl sina spår antar jag, hade ändå inne den på rodins marin för några år sedan och då gjorde dom rent kylkanalerna men nu verkar det iallafall funka. Tack ska ni ha för era svar, på återseende.

 

Mvh challe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd här hade jag nyligen liknande problem med en yamaha 5 hk -87. Dock blev den varm också, men det kanske din skulle kunna bli med under dåliga förhållanden.

 

Felet var att det inte var tätt mellan motor och rigg. Den packningen behöver packningslim. Om du haft av motorn från riggen så kan det vara värt att göra det igen och lägga på packningslim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...