sebbe999 1 Postad 2 Juli , 2016 Ni som har denna modell va har ni för marchfart? Vilken motor, vilken stigning på propeller? Vart vid march!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hysteria 12 Postad 3 Juli , 2016 350 mag mpi. Marchfart 22-27 knop. 2.3l/dist i march. Håll koll på limpor och knän, fick 2 somrar förstörda pga det. Första året vatten i cylindrarna, andra året följdfel pga värdelös båtmeck. Stigning 20p om jag inte minns fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebbe999 1 Postad 4 Juli , 2016 Okey, jag har samma motor, kommer du ihåg vilket varvtal då hade vid ca 22-23 knop, min har slutet system så kanske klarar sig lite längre, hur många timmar hade din gått? hur kan man se om limpor och knän:A börjar bli dags att byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theboat 4 Postad 4 Juli , 2016 jag har en sea ray sundancer 260 -01 med en mercruiser 5,7L EFI. Den planar väldigt fort och har en marchfart på ca 23-27knop. 3500-4000 rpm. Jag brukar trimma upp drevet ett hack (i mätaren) från lägsta läget direkt efter planing ibland något mer och då går hon som en dröm! Du märker nog om det är dags att byta limpor genom att hålla koll på tempmätare. Kolla även termostaten och impellern om du inte vet att de har bytts ut nyligen. Speciellt om båten har gått i saltvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larssson 0 Postad 6 Juli , 2016 (redigerade) Har en Sea Ray Sundancer 260 -02 med 5.0mpi. Marchfart på ca 23-24 knop, 3500-4000 rpm. Här är en mycket bra sida för att kolla olika motorer och förbrukning : http://www.boat-fuel-economy.com/forbrukning-mercury-mercruiser-3.0-4.3-5.0-5.7-6.2-7.4-8.1-8.2 Redigerad 6 Juli , 2016 av larssson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 7 Juli , 2016 jag har en sea ray sundancer 260 -01 med en mercruiser 5,7L EFI. Den planar väldigt fort och har en marchfart på ca 23-27knop. 3500-4000 rpm. Jag brukar trimma upp drevet ett hack (i mätaren) från lägsta läget direkt efter planing ibland något mer och då går hon som en dröm! Du märker nog om det är dags att byta limpor genom att hålla koll på tempmätare. Kolla även termostaten och impellern om du inte vet att de har bytts ut nyligen. Speciellt om båten har gått i saltvatten. Nej du märker i regel inte att limpor/knän börjar bli dåliga på motortemperaturen Det vanligaste sättet att märka det är att man får vatten i motorn vilket ofta slutar med motorras eller att kolvar rostar fast i cylindrarna Så har du ingen aning om skick eller när dessa byttes så ta isär och kontrollera. Utsidan kan se ut som ny medans insidan är helt slut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theboat 4 Postad 8 Juli , 2016 jag har en sea ray sundancer 260 -01 med en mercruiser 5,7L EFI. Den planar väldigt fort och har en marchfart på ca 23-27knop. 3500-4000 rpm. Jag brukar trimma upp drevet ett hack (i mätaren) från lägsta läget direkt efter planing ibland något mer och då går hon som en dröm! Du märker nog om det är dags att byta limpor genom att hålla koll på tempmätare. Kolla även termostaten och impellern om du inte vet att de har bytts ut nyligen. Speciellt om båten har gått i saltvatten. Nej du märker i regel inte att limpor/knän börjar bli dåliga på motortemperaturen Det vanligaste sättet att märka det är att man får vatten i motorn vilket ofta slutar med motorras eller att kolvar rostar fast i cylindrarna Så har du ingen aning om skick eller när dessa byttes så ta isär och kontrollera. Utsidan kan se ut som ny medans insidan är helt slut Det gjode jag i alla fall, motorn blev varm vid ca 3500 rpm drog ner, åkte hem och under felsökningens gång såg jag att ena limpan var rostig och nästa igentäpt i ena kanalen. Det hindrar ju flödet och tempen går upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hysteria 12 Postad 8 Juli , 2016 Jag såg ingenting på min tempmätare tills det plötsligt tjöt högt som fan i marschfart. Slog av och stängde av direkt men det var för sent ändå. Dom rekommenderar att byta limpor och knän var 10 år, iaf på sjövattenkylda motorer. Har du slutet system håller dom säkert längre men vill man chansa? Lite som att jämföra med kamremmen på bilen, dom rekommenderar 12.000 mil men den borde hålla till 18.000, chansar du där också? Dyr och tråkig historia för mig som slutade som sagt med 2 förstörda somrar. Jag hade bytt och sen fortsatt njutit, men det är ju också kanske för jag har blivit lite ärrad lycka till 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser