Riro 115 Postad 1 Juli , 2016 Håller på att täta fönster på min motorseglare i stål. Fönstren sitter med gummilist och det har under årens lopp läckt in lite vatten mellan list och plåt varvid plåten rostat och expanderat så det läckt in mer vatten o.s.v. Jag tänkte montera bort alla rutor och byta plåt där det är helt sönderrostat, men där det är hyfsat med plåt kvar endast spackla så det blir slätt och rostskyddsbehandla. Nu till frågan: Ska jag efter att ha slipat bort rosten spackla eller rostskyddsbehandla först, och vilket spackel är bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 Juli , 2016 Funderar på om man ska satsa på metallspackel eller kemisk metall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 2 Juli , 2016 Rostskydda först. Spackel behöver inget rostskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 2 Juli , 2016 Rostskydda först. Spackel behöver inget rostskydd. Funderar på om spacklet fäster bättre på metallen innan man målar på rostskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 2 Juli , 2016 Om det är blankt plåtrent så på med nån form av zinkfärg Sedan skulle jag ta epoxi. Om det inte är helt rent, porer å gropar skulle jag ta epoxi direkt. Men så är jag åsså epoxifreak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 4 Augusti , 2016 Roskilde först. Prova otrivols cip. Är det svårt att få tätt kan du prova den där. Vad heter det? Betyltejp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 4 Augusti , 2016 http://owatrol.com/en/all-our-products/7934-owatrol-cip.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Augusti , 2016 När de fixar sådant på varvet så slipar de rent, spacklar med "kemisk metall" och rostskyddsmålar sist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Augusti , 2016 Det epoxisystem jag använde sa att först kom en etsande färg som grund, sedan epoxispackel, sedan rostskyddsfärg och sist la jag grundfärg och två lager färg. Det finns säkert olika system - för grannen på varvet sa med hög bestämd röst att först lägger man rostskyddsfärgen och sedan spackel, färg osv. Han hade burkar av annat fabrikat än jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 7 Augusti , 2016 Tack för alla svar. Som jag misstänkte, olika skolor. Tror jag provar med att lägga kemisk metall först och rostskydd sedan. Azguz: Jag har tänkt att täta med butylgummi, kan dock inte använda tejp då fönstren sitter i gummilist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2016 Man brukar säga att man inte ska lägga något tätningsmedel i gummilisterna, det kan man vänta med tills det börjar läcka om 20-30 år. Jag tyckte inte om dessa gummilister men så pratade jag med en gammal glasmästare som hjälpte en bekant att montera rutorna. Förr hade tex traktorer sina rutor monterade med gummilister så han hade monterat många. "Allt läcker till slut men gummilisterna brukar hålla längst", sa han. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Augusti , 2016 Liiite kan det bero på vilket gummi "man" valt till listen. Gamla brandbilar, förmodligen även andra bilar... minns ej 100% om det var volvos eller scanias.. hade för 10-20 år sedan lister i sina dörrar av material som krympte.. det blev glipor på flera cm. Många fick bygga på det saknade med high-tech motorsilokon. Efter ett år hade det krympt så dom fick fylla i mellan list å silikon.. silikonet började inte läcka men listerna gjorde det till slut överallt.. vet inte om dessa generellt byttes ut eller läts "dö" i takt med att bilparken föryngrades... Men visst finns det gummilister/ tätningar som håller väldigt länge. ....appropå ingenting egentligen. Rätt pryl, i rätt kvalitet, applicerad på rätt sätt... brukar bli bra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Augusti , 2016 Gummi åldras och krymper ville man behålla orginalisterna när man renoverde gamelbilar så i med dem i celulosa förtunning en lagom stund och sen när de svällt färdigt skölja med vatten. Men på båten sätter du väl expanderlist/traktorlist, glasmästarna brukar ha kletigt svart helt eländigt kitt som bara ställer till, välj istället något smartare tex wurts limmatäta (vulcande lim) detta kan du lägga i skarven list mot lists och även dra på känsliga ställen du kan även göra nya lister tätningar med limmet eller limma rutor dikt an i kaross med det. Om du inte ska lista om helt med nya lister och har lite rost i ramarna går det bra att slipa till synlig rost och sen i listkanten öppna upp lite trycka i limtäta låta torka ett dygn och sen lacka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Augusti , 2016 I skarven la man förr butylgummi, ett kladdigt material men som höll tätt. Idag använder man MS Polymer, samma som man limmar bilrutor med. I en stålbåt ska man nog plocka ur rutorna efter ett antal år för att besiktiga om det rostat. Även mikroskopiska mängder fukt skapar rost. Har man lärt sig tekniken och har de rätta verktygen så är det snabbt gjort att lyte ur en ruta och kolla. Gummi åldras, undvik solen (!) och smörj med silikonolja så håller det länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 12 September , 2016 Nu har jag skurit ut sönderrostad plåt i två fönster och svetsat i ny. Där det endast var rostigt men bra plåttjocklek spacklade jag med Biltemas kemiska metall och målade två tjocka lager Interprotect epoxi. Det jag efteråt ångrar var att jag använde Biltemas kemiska metall. Den skulle härda på 10min men det tog snarare 10dgr. Satte sedan tillbaks fönstren med den gamla gummilisten då den fortfarande var mjuk.Satte först dit listen på rutan, la en flagglina i listens spår, min hjälpreda höll fönstret mot karmen från insidan medans jag drog ut flagglinan från utsidan så listen följde med. Satte sedan i spränglisten med införskaffat avsett verktyg (dyrt men sparade mig nog många svordomar). Börjar det efter ett tag läcka någonstans, så kladdar jag butylgummi i listen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser