jan_af_lisoe 188 Postad 1 Juli , 2016 Såg att det finns en intressant begagnad båt till salu med en Mercruiser 3.0 från 2006 som gått lite över 200 timmar. Hur stort är slitaget på en sådan motor, är det en övervägande risk att köpa ett sådant ekipage ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal195 1 Postad 1 Juli , 2016 Har 2 st 3.0 i min båt. Ena motorn bytte jag på 1100 timmar den knackade och en kolv hade spruckit. Den andra motorn går fortfarande bra och är nu på ca 1200 timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 1 Juli , 2016 Som sagt, 200 timmar är jättelite, de ska gå två- tretusen timmar om man inte har otur eller missköter dem. Titta på skicket utvändigt om det ser välskött eller misskött ut, kolla efter vatten i oljorna och ta ett kompressionsprov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 1 Juli , 2016 Jag skulle nog fundera över om en båtägare som kör så lite har brytt sig om att serva och sköta grejorna. Det är lätt att tycka att man inte behöver byta olja om man inte kört mer än 20 timmar i år heller, och likadant tänkte han förra året och så vidare. /Claes (min motor är från 1971 och har enligt timräknaren gått ca 6500 tim.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser