Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Jaspe

Välja storlek på motorn till gummibåt

Rekommendera Poster

Har en gummibåt som är  2,3 eller 2,4? funderar på om jag skall köpa en 3,5 eller 4 hk motor det skiljer 1 000:- för en halv hästkraft är det värt det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den inte lär plana ändå så spelar det mindre roll. Köp den lättaste är mitt tips.

Har haft en 4 hk på den tidigare och med en vuxen så planar den  med nöd och näppe. Frågan är om 3,5 hk orkar att få upp den i planing och det i så fall är värt 1 000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har motsvarande med 3,5hk. Det planar med en gräns kring 90kg...

Hade köpt det lättaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart det skiljer ju några kilo som man skall lyfta upp och ner från badplattformen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4 Hästarn har fram och back 3,5 bara fram och netrual. Kanske dumt att köpa för liten, dyrt att uppgradera men det är 8 kg extra att lyfta upp och ner. Vilken skulle ni satsa på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ofta lyfta upp motorn på båtens akterspegel från jollen så är vikt det viktigaste.

Sitter motorn kvar hela sommaren så spelar kanske möjlighet att plana större roll...

Jag själv har bytt från en 6 hkr till den minsta möjliga 2 hkr, tvåtakt, utan växel alls. Sparar 15 kg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Badbryggan är i samma höjd som gummibåten. Sneglar på en Parsun 5 hk. Gummibåten klarar fyra hk. Men det borde finnas marginal. Svårt att bestämma mig, en båt som planar eller lätt att lyfta av och på motorn. Undrar om den planar med en 3,5 hk motor, jag väger kanske 86 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill att den ska plana så köp en motor som klarar detta med lite marginal. Du kan räkna med att gummibåten rent fysiskt klarar en större motor än den är märkt för. Jag har en 2,3 meters med två motorer till, en 2 och en 7,5 hästars. Med 7,5:an går den som ett skollat troll vilket var kul några gånger men nu står den motorn i garaget. 2:an är helt enkelt så mycket lättare att hantera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...