Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
sy_bettyboop

sjukdom och arbete

Rekommendera Poster

Ohoj!

Då har man äntligen fått sig en amigo 23 som jag verkligen trivs med om man bortser baksmällan på akterspegeln!

Denna ska jag segla långt med(europa till en början) och seglar nu i vänern som är min hemmasjö!

Nåväl, har 2 frågor....

Fråga ett: jag har diabetes typ 1, välskött sedan flera år och utan komplikationer, finns här några långseglare i samma situation och hur löser ni det med insulin, tillbehör etc. Jag har pumpbehandlad.... Min läkare var osäker när jag fråga hur det ser ut med vård utomlands...

Se på spannet att man är borta 6-12 månader...

Fråga två:

Vad för jobb är lämpliga att syssla med när man ligger ute? Släng på tips :)

// Kapten Rödskägg på Betty Boop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heltidsjobb man har när man är ute och långseglar med en så pass liten båt är väl långfärdsseglare.

Vad har du jobbat med tidigare och vilka speciella kunskaper har du!?

Lars Hässler lånefinannsierade en 50-fots segelbåt och seglade i 10 år runt jorden. Finnasierade sin seglats med betalande besättningar. Men han hade väl nån bakgrund som ekonom.

http://www.bokus.com/bok/9789175752020/yrke-varldsomseglare-hur-man-finansierar-en-livsstil/

Sen har man ju läst om långseglare med speciella kunskaper som drygat ut reskassan jenom att ta mindre småjobb. Frsör, tandläkare., motormekaniker mm

Läste också om nån med diabetes, som hade ett speciellt kyl för insulinet (har jag för mig) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magnus Reslow seglar nu runt med sin symaskin och lagar segel. Han missade väl Gibraltar och hamnade på Gran Canaria?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det heltidsjobb man har när man är ute och långseglar med en så pass liten båt är väl långfärdsseglare.

Lars Hässler lånefinannsierade en 50-fots segelbåt och seglade i 10 år runt jorden. Finnasierade sin seglats med betalande besättningar. Men han hade väl nån bakgrund som ekonom.

http://www.bokus.com/bok/9789175752020/yrke-varldsomseglare-hur-man-finansierar-en-livsstil/

Sen har man ju läst om långseglare med speciella kunskaper som drygat ut reskassan jenom att ta mindre småjobb. Frsör, tandläkare., motormekaniker mm

Läste också om nån med diabetes, som hade ett speciellt kyl för insulinet (har jag för mig) 

Du får det att låta som om Lasse slutat segla med paying-crew, så är ingalunda fallet. Han är i skrivande stund på väg från Stockholm till Västinden med sin S/Y Jennifer.

Dessutom är han då rakt inte ekonom, han är jurist, men arbetade som råvarumäklare i Schweiz innan han "sadlade" och blev skeppare på heltid. Särskilt mycket lån tog han inte heller, om ens några.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får det att låta som om Lasse slutat segla med paying-crew, så är ingalunda fallet. Han är i skrivande stund på väg från Stockholm till Västinden med sin S/Y Jennifer.

/B

Så långt från Stockholm har han inte kommit. Båten befinner sig i Sandhamn just nu.

/Hasse

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

Så långt från Stockholm har han inte kommit. Båten befinner sig i Sandhamn just nu.

/Hasse

Hoppas han har det bra i Sandhamn, jag hade bara hört att han skulle ge sig iväg nu i dagarna.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom är han då rakt inte ekonom, han är jurist, men arbetade som råvarumäklare i Schweiz innan han "sadlade" och blev skeppare på heltid. Särskilt mycket lån tog han inte heller, om ens några.

/B

Det kanske var jurist han var. Man ju inte så gott minne och manschettyrke som manschettyrke. Det ger ju ändå lite annorlunda förutsättningar än om man har en grovarbetarsjäl.  :)

Nej jag vet mycket väl att han förfarande driver sitt företag och segla lite varstans mot betalning och dessutom har gett ut en del intressanta böcker inom seglingens område.

Men jag är duktig på att formulera många ord ändå, även om jag inte redovisar allt jag vet.  :wacko:

Lasse vågade ju tänka stort, kanske lite på grund av sin bakgrund, och vågade satsa. Det är inte allom givet 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

/Hasse

Det är väl så de brukar göra. Tar avsked med buller och bång vid just den där tiden och den där dagen och sen smyger man undan i nån liten obetydlig hamn för att fixa allt man inte hunnit med.

Va katten är Sandhamn för ställe - var ligger det!?  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nån restaurang i bottenviken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

/Hasse

Det är väl så de brukar göra. Tar avsked med buller och bång vid just den där tiden och den där dagen och sen smyger man undan i nån liten obetydlig hamn för att fixa allt man inte hunnit med.

Sandhamn e la  Stockholms svar på Smögen och Marstrand, ett ställe att hålla sig ifrån på sommaren alltså?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på dina preferenser. Har du bubbeljacka och gillar kindpussar och småtöntiga smeknamn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på dina preferenser. Har du bubbeljacka och gillar kindpussar och småtöntiga smeknamn?

Njae, det flesta jackor ser lite bubbliga ut på mig, men det beror nog mest på min kroppsform. Min fru pussar jag på munnen om det nu nödvändigtvis skall pussas. Och smeknamn, jo det har jag ett, heter ju Bo men alla människor envisas med att kalla mig Bosse oavsett om jag känner dom eller ej.

Så jag kanske platsar i Sandhamn och Djursholm då?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nån restaurang i bottenviken.

Nej - det köper jag inte. Bottenviken har jag koll på. 

Haparanda Sandskär är en underbar ö - om man bortser från myggen. 

Men där finns ingen restaurang, men väl en bastu - som fick ny dörr 2004. 

post-106994-0-03867300-1467441316_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

/Hasse

Sandhamn e la  Stockholms svar på Smögen och Marstrand, ett ställe att hålla sig ifrån på sommaren alltså?

/B

Jag vet faktiskt var Sandhamn ligger. Jag har legat där ett dygn med min segelbåt (2001) En stor småbåtshamn. Vi var 5 segelbåtar och ett sjöflygplan. Av de två affärena var den ena sämre än den andra. Skulle ha lite basvaror. De hade inget av det jag skulle köpa. Ön är däremot är ju helt fantastisk.

Smögen är ju ett pen´t ställe större delen av året. Är där nästan varje dag. Skall jag handla nåt - dvs, färg, järn eller båtgrejer - åker jag alltid till Smögen på sommaren. I Kungshamn centrum är det fullständigt totalt hopplöst att ta fram under "badgästeperiod". Dessutom är det parkeringsautomater som man skall komma ihåg att mata.

Hos Nordens Skepphandel finns det alltid parkeringsplatser för de som handlar och de är gratis.

Men nu har vi kommit långt från ämnet.

Har man talang, kan man ju alltid skriva en bok under resan men det ger ju bara inkomster efteråt. Dessutom måste man nog hitta en mycket speciellt tråd för att en sån bok skall få nått större intresse.

Idag finns det ju hur många såna böcker som helst. Har läst dom flesta, fram till en  viss tidpunkt.

Lars Hässler´s bok; "Yrke Världsomseglare - Hur man finansierar en livsstil" är nog en av de sista böckerna av det slaget jag läste. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bekant till oss drog iväg med en 52 fotare ner till varma bredgrader. kvinnan i familjen skrev artiklar å fick lite inkomster. Men hon hade redan en inarbetat krets innan de reste.

Reperera saker åt andra vad jag skulle ägna mig åt annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med alla de långseglingsböcker man läser är att de beskriver en verklighet som ständigt förändras och är 20, 30 eller femtio år gamla. Platser, priser/kostnader och tips är ofta inte längre giltiga. En av de nyaste jag läst är "Segla med Albatross". Den jordenruntseglingen skedde 2002 och framåt och de beskriver, vilket förvånade mig, att de som kunniga elektriker kunde hitta jobb överallt och ta bra betalt om de ville.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Några avlägsna vänner till mig är också (eller var då) amatörmusiker, som seglade till bland annat till Florida i en halvrutten skorv, nästan alla kläder de hade var blöta när de kom i hamn. Men förre ägaren till båten hade lämnat kvar några overaller ombord som de tog på sig. Genast hade de massvis med jobb på andra båtar.... Overallerna var blåa med texten "Volvo-Penta" på ryggen. De i kombination med att de är svenskar var ju en oslagbar kombination. Att de sedan kunde traktera en massa olika instrument, allt från klaviaturer, stränginstrument, träblås, theremin, triangel, basfiol och flöjt... Gjorde ju inte saken sämre. Innan de blev utkastade av nån immigrationsmyndighet hade de fixat pengar till hotel och flygreor hem, ja båten såde de också, eller om de bytte ut den mot en "Big Mac" för det var väl ungefär var den var värd, utan plusmeny. Dom byggde sedan om en turistbuss till husbuss och gav sig av till Afrika, men det är en annan historia. Nu är de alla gifta och etablerade med fyra V... villa, volvo, vovve och valium.

Så ta med dig en bra verktygslåda, en snygg lagom skitig overall och diverse musikinstrument, då kan man ju hanka sig fram i några dagar.

Sedan kan du ju alltid hålla lektion eller föreläsning i byskolor, eller för lokalbefolkningen.ämnet "Det exotiska landet Sverige" med vargar, älgar, vettlösa politiker och demokrati, brukar ju kunna ge några dollar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Restaurant, hantverk och olika typer av distansarbete är väl enklast.

Dykinsruktör och guide kan också funka. Lärare funkar på vissa ställen.

Om man har någon särskild talang kan man oftast använda. Skriva åt de som inte kan skriva, utveckla en egen business mm. Mm.

Mycket beror på hur länge man stannar på en plats och hur lätt man har för att skapa kontakter.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...