Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
gote

Galvanisk korrosion

Rekommendera Poster

Jag har drabbats av att min propeller kraftigt skadats av korrosion. Jag har nu mätt upp värde 430 millivolt mellan badbryggan i rostfritt och drevet Duo-Prop 290. OBS! detta värde mättes trots att batteripolerna var bortkopplade!!!! Vad kan man göra för att elliminera denna strömmning? Vart skall man vända sig för att rådgöra i detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om din båtgranne har landströmmen kopplad och om han har en laddare med jordad stickpropp. Vad jag vet är det jordningen som är boven i dramat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hejsan. Man kan alldrig eliminera dessa galvaniska störmmar mellan olika metalldelar i vattnet. Till ex. mellan,rostfrit och andra metaller, så länge som dom är i förbindelse med varandra i båten. En landström jordning påverkar inte detta och heller inte grannens båt ! För att skydda sig mot korrosion är endast offeranoder på propeller och drev på sin plats ! Det är alltid när man sänker ner två olika metaller i saltvatten så kan man mäta en spänning mellan dom. Ta till ex. ett kopparrör och ett rortfritt rör nedsänkt i saltvatten och mät spänningen med voltmätare ! Har du inte haft zinkanoder på drevet/propellern ? Dessa galvaniska strömmar är likström. I landströmsystemet är som bekant växelström ! Och är säkert inte boven för corrosion. (det är sånt som snackas)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också rädd för galvanisk korrosion. Jag har aldrig stickproppen i mer än kortare tid då jag är i båten. Jag antar att du själv hade 220V-sladden i. Om det blir nån ström att tala om, borde inte jordfelsbrytaren på bryggan lösa ut? Eller vad säger en elektriker? Varför kan inte elektrikern få jord att vara jord kan man ju också fråga. Nu är det våra stackars båtar som hälper elverket med riktig el-jord genom våra känsliga motorer. Ska det vara så!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föra att undika skador av galvanisk korrosion: •Sammankoppla inte metaller med större skillnad än 0.25 volt i elektrisk potential. •montera offeranoder •Måla metallen (dock ej anoderna) •Se till att det inte läcker ström till någon anordning som har kontakt med vattnet. T.ex. en jordningsplatta för VHF-radion eller navigatorn. Om jordplattan är av sintrad brons uppstår en spänning på 0.8 V mellan plattan och en offeranod av zink. •Elektrolytisk korrosion är en liknande situation med metaller i vatten men med en annan drivande spänningskälla än en galvanisk. Exempel på spänningskällor är fel ibåtens 12 volt elnät eller landnätsanslutning. Ofta blir den metall som fått plusspänning mest angripen. Även växelström kan ge elektrolytisk korrosion. Så står det i mitt kompendium för båtmekaniker. Förutom detta så var jordningen från landstömmen en betydande faktor enligt kursledaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det här vara något? :-) finns hos drevia ca 1600KR

post-6693-1394234383,293_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för tipiset! Denna anordning som du rekommenderar hur mycket drar den? Enligt beskrivningen hos drevia jonsieras sk. arggressivt vatten, men om det är aggressivt vid min hemmahamn då töms väl batteriet ganska snart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Landström med JORDFEL skadar garanterat din båt... Tro inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...