Outbacker 0 Postad 30 Juni , 2016 Har en Mercury 75hk - 85 med trim och tilt som håller på att göra mig galen! Motorn och tilten funkar kanon när jag provkör på land men när jag sätter ner båten i sjön och vrider på startnyckeln så brinner startsolenoiden upp. Detta har nu hänt två ggr och jag har gått över hela elsystemet inkl jordpunkter utan att hitta något som skulle kunna orsaka detta. Det finns ju ingen el som skulle kunna bli blöt mer än trimaggregatet och kabeln dit när man sätter i båten och dessa delar är oskadda vad jag kan se. Någon som har något tips att komma med innan jag bränner en solenoid till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Juli , 2016 Hmm klart skumt, är det solenoidens kontakter eller manöverspole som "brinner"?Snurrar startmotorn normalt och det även i vattnet?Hur länge behöver du köra startmotorn och gör du hyfsat korta startförsök med paus emellan om motorn inte startar?Skulle mätt spänningen över solenoidens anslutningar för manöverspolen, allt under ca 11,5 volt verkar litet uselt. Även mätt spänningsfallet över dess grova kontakter då startmotorn jobbar, allt över... tja 0,4 volt verkar för högt.Får inte spolen full batterispänning så kanske kontakterna inte får fullt kontakt-tryck, då kan kontaktpunkterna inne i solenoiden/startreläet överhettas.Är exempelvis strömmen till startmotorn 30 ampere och spänningsfallet över kontaktpunkterna 0,4 volt så utvecklas 30x0.4=12 watt. Som jämförelse finns det lödpennor på 15 watt vars betydligt större metallmassa ändå värms hyfsat fort. (Resistansen i exemplet är 0,4/30=13 milli-ohm, gäller alltså att ha fina kontaktytor och högt kontakttryck för att undvika spänningsfall och överhettning.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Outbacker 0 Postad 1 Juli , 2016 Hej, Nej, efter att jag satt båten i vattnet så slår inte solenoiden till alls (inget klick hörs) så varken startmotor eller tilt får ström. Däremot så "rasslar" både startmotor och trimpump precis som det gör när de inte får tillräckligt hög spänning från tex ett urladdat batteri, så några volt når ju antagligen fram, har dock inte mätt hur mycket. Däremot har jag observerat att om jag mäter över manöverspänningens poler när de är kopplade till den "trasiga" solenoiden så får den bara 4-5 volt men när jag kopplar loss manöverkablarna från solenioiden så ger de 12,4 V precis enligt batterispänningen. Jag har tolkat detta som en kortis inne i solenoiden som därmed ger denna låga spänning över polerna? Plockar jag ur solenoiden ur motorn och kör den med ett batteri så klickar den fint men när jag monterar den i motorn och sätter dit alla kablar så vill den inte vara med. Byter jag till en ny solenoid så fungerar allt perfekt igen på land men efter jag tiltat ner i vattnet så börjar det hela om.... Hmm klart skumt, är det solenoidens kontakter eller manöverspole som "brinner"?Snurrar startmotorn normalt och det även i vattnet?Hur länge behöver du köra startmotorn och gör du hyfsat korta startförsök med paus emellan om motorn inte startar?Skulle mätt spänningen över solenoidens anslutningar för manöverspolen, allt under ca 11,5 volt verkar litet uselt. Även mätt spänningsfallet över dess grova kontakter då startmotorn jobbar, allt över... tja 0,4 volt verkar för högt.Får inte spolen full batterispänning så kanske kontakterna inte får fullt kontakt-tryck, då kan kontaktpunkterna inne i solenoiden/startreläet överhettas.Är exempelvis strömmen till startmotorn 30 ampere och spänningsfallet över kontaktpunkterna 0,4 volt så utvecklas 30x0.4=12 watt. Som jämförelse finns det lödpennor på 15 watt vars betydligt större metallmassa ändå värms hyfsat fort. (Resistansen i exemplet är 0,4/30=13 milli-ohm, gäller alltså att ha fina kontaktytor och högt kontakttryck för att undvika spänningsfall och överhettning.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Juli , 2016 (redigerade) Outbacker skrev: Jag har tolkat detta som en kortis inne i solenoiden som därmed ger denna låga spänning över polerna?Hej, i och för sig inte alldeles omöjligt men jag tolkar de ynka 4-5 volten som spänningsfall i kablaget trots din tidigare koll. (Särskilt misstänkt är nog alltid tändningsnyckeln och möjligen även säkringens hållare visavi säkringen.)Skulle alltså mätt igen med utgångspunkten att felet ligger i motorns kablage, halvt kortslutna nya startrelä-manöverspolar är nog ytterst ovanliga?[Krävs väl i så fall att spolens lackisolerade tråd överhettats såpass att lacken smälter och fler och fler lindningsvarv därmed kortsluts så att värmen ökar och förstörings-processen går allt fortare?]En god regel kan annars vara: Voltmät direkt på de misstänkta objekt du vill undersöka och gör det under driftsförhållande, alltså typ med den strömstyrka som då kan antas råda. Skriver "antas råda" för att strömmätning är yxig, särskilt vid högre strömstyrkor om man inte har en tång-amperemeter. Såpass besvärligt att det ofta är lättare att försöka kringgå det praktiska mätförfarandet med gissningar och logiska slutsatser typ ohm lag etc. Fast eftersom felet i ditt fall tycks ligga i matningen av startreläet (lågströmsdelen) kan du nog koppla bort en av startmotorns grova kontakter för att alls slippa oroa dig för att den - eller reläkontakterna - kan ta skada ens vid långvarig mät-testning.Startreläets manöverspole drar knappast 10 ampere, kanske har din multimeter ett extra uttag för strömmätning upp till just 10A (*)? Detta skulle måhända i så fall öppna ytterligare möjligheter?Nå, tror kort sagt att ditt antagande om "bränd solenoid" är fel och funderar litet på en bra metod att bevisa detta. Är väl aldrig fel med ett startrelä i reserv, du har väl inte hunnit slänga den? [(*) Obs för övrigt att multimetrars eventuella strömsshunt för 10A-område också lätt kan överhettas, mät alltså någorlunda snabbt och bryt sedan strömmen genom instrumentet.] Redigerad 1 Juli , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Outbacker 0 Postad 1 Juli , 2016 Tack för ditt stora engagemang Thomas! Jag skall fortsätta mäta imorgon, det har varit lite kort om tid idag. Mätte dock mellan polerna på manöverkontakterna på solenoiden och fick kontinuitet där, skall det verkligen vara det? Mätte på den första solenoiden (original) och fick då ej någon kontinuitet. Outbacker skrev: Jag har tolkat detta som en kortis inne i solenoiden som därmed ger denna låga spänning över polerna?Hej, i och för sig inte alldeles omöjligt men jag tolkar de ynka 4-5 volten som spänningsfall i kablaget trots din tidigare koll. (Särskilt misstänkt är nog alltid tändningsnyckeln och möjligen även säkringens hållare visavi säkringen.)Skulle alltså mätt igen med utgångspunkten att felet ligger i motorns kablage, halvt kortslutna nya startrelä-manöverspolar är nog ytterst ovanliga?[Krävs väl i så fall att spolens lackisolerade tråd överhettats såpass att lacken smälter och fler och fler lindningsvarv därmed kortsluts så att värmen ökar och förstörings-processen går allt fortare?]En god regel kan annars vara: Voltmät direkt på de misstänkta objekt du vill undersöka och gör det under driftsförhållande, alltså typ med den strömstyrka som då kan antas råda. Skriver "antas råda" för att strömmätning är yxig, särskilt vid högre strömstyrkor om man inte har en tång-amperemeter. Såpass besvärligt att det ofta är lättare att försöka kringgå det praktiska mätförfarandet med gissningar och logiska slutsatser typ ohm lag etc. Fast eftersom felet i ditt fall tycks ligga i matningen av startreläet (lågströmsdelen) kan du nog koppla bort en av startmotorns grova kontakter för att alls slippa oroa dig för att den - eller reläkontakterna - kan ta skada ens vid långvarig mät-testning.Startreläets manöverspole drar knappast 10 ampere, kanske har din multimeter ett extra uttag för strömmätning upp till just 10A (*)? Detta skulle måhända i så fall öppna ytterligare möjligheter?Nå, tror kort sagt att ditt antagande om "bränd solenoid" är fel och funderar litet på en bra metod att bevisa detta. Är väl aldrig fel med ett startrelä i reserv, du har väl inte hunnit slänga den? [(*) Obs för övrigt att multimetrars eventuella strömsshunt för 10A-område också lätt kan överhettas, mät alltså någorlunda snabbt och bryt sedan strömmen genom instrumentet.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Juli , 2016 Finns en manual hos boatinfo.no (Mercurys motorer 1965-1989 och 40-115 hästar).Från sid 7-22 beskrivs startmotorkretsen, på sid 7-26 beskrivs "solenoid testing" ganska kortfattat och förenklat. [Manöverspolens koppartråd verkar mycket kort och grov i bilden, närmast kortslutning (*)?]I denna länk från continuousWave beskrivs mer allmänt startkretsar litet tydligare.Själva manöverspolens lindning har nog låg resistans, mäter du med en multimeters "continuity test" - alltså pipsignal - så kan den nog mycket väl ljuda eller inte. Hittar inga ohm-värden i manualen men helt gissningsvis drar den minst 15W(?) med inkopplad 12-volt, behöver vara ganska kraftig elektromagnet för att ge bra kontakttryck. Kanske drar den mycket mer, gissar bara hej vilt??[15W skulle ge strömmen 15/12=1,25 A och resistansen skulle då bli 12/1,25=9.6 ohm. Multimetrars pipsignal reagerar ungefär när 5 ohm underskrids, fast det varierar nog mycket. Bättre att ohm-mäta på vanligt sätt med värdet presenterat på displayen vid jämförelser kan jag därför tycka.](*) Fundering: Ser i bilden ut som en serielindning, alltså att startmotorns stora ström går genom de två supergrova lindningsvarven? Tolv-voltslindningen verkar inte utritat alls? En sådan serielindning vore f.ö smart för att hjälpa upp kontakttrycket litet efter tillslag utan att t.ex. tändningsnyckeln belastas extra, gäller bara att den inte ensam kan hålla kvar reläkontakten. Motverkar också "sumrande" reläkontakter. Dumt om motorn skulle starta och startmotorn ohjälpligt fortsätter veva på för att solenoiden inte släpper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser