pos42 32 Postad 30 Juni , 2016 Hej Min fru jobbar på en tandläkarmottagning och har råkat köpa in fel sprit. Hon hade köpt in några 1L flaskor 95% etanol denaturerad med 20gr Metyletylketon från "Solveco". Hon frågade min om vi kunde ha någon nytta av den. Min fråga är: Kan jag använda dessa flaskor som ett drop-in replacement för origonol i min Origo 2000 spis? Eller är det dåligt? Eller behöver den blandas ut? Hur i så fall. Vill inte att det ska sota heller... Så klart kan jag prova. Men ni alla på forumet sitter på en stor kunskapsbas, så jag frågar först /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 30 Juni , 2016 Ren etanol är det so används i spritkök, så det är bara att elda på. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 Juni , 2016 Man måste hetta upp den till en bra bit över 70 grader för att denatueringen skall ge med sig, och då förgasas ju samtidigt alkoholen, så det skiter sig, att sila genom vörtbröd kan funka, men det är svårt att få tag i vörtbröd så här års... Under fjällvandring har jag eldat Trangiakök med etanol, då det sotar mindre än T-töd, visst det funkar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 30 Juni , 2016 Ren etanol är det so används i spritkök, så det är bara att elda på. Mackey Låter ju bra. Är origonolen 95% etanol eller mer? Jag har inte ens hittat om Origonol är etanol, isopropanol eller något annat... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 30 Juni , 2016 Etanol går bra i spritköket, men det sotar. T-sprit är etanol. Etanol utan kräkmedel kan du även blanda grogg på. För att det skall sota mindre kan du blanda lite vatten i etanolen. Verkningsgraden sjunker dock och du får längre koktid. Metanol sotar knappt alls. Metanol är däremot giftigt och säljs knappt längre i vanlig handel. Origonol (som sotar mindre än ren etanol eller T-sprit) är en blandning av etanol och metanol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser