Anderoid 0 Postad 30 Juni , 2016 Köpte en motorbåt på 6.20m förra året och har i år varit ute några övernattningar (en natt per tur). Till båten har jag en medföljande kylbox som kyler bra men som drar en hel del ström (48w). Jag har kommit fram till stället där vi ska övernatta (omkring kl 18) och låter kylboxen gå hela tiden över natten. När jag kollar volten på batterierna kl 0700 så ligger de redan på ca 12.2V alltså 50% Min batteribank består av ett 115Ah ett och ett på 80Ah parallellkopplade med varandra. Är det något fel på batterierna eller är det bara att inse att kylen slukar mycket energi? Har tyvärr inte plats med en kompressormatad Ska vi kunna vara ute i två nätter så krävs det idag att vi kör med båten (hur länge?) för att ladda batterierna igen vilket inte är så roligt. När jag kommer till hamn brukar de ligga på ca 12.9 V och efter 4 dagar är de nere i 12.57 V. Är det ett "normalt" spänningsfall eller är batterierna kassa? Jag har nu köpt ytterligare ett batteri på 95Ah som jag tänkte lägga till de andra. Enligt förra ägaren var batterierna nya då vi köpte båten förra året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 30 Juni , 2016 Det är nog mest din kylbox som är problemet. Den drar 48 W, dvs 4 A vilket blir 96 Ah per dygn så du har troligen helt ok batterier. Lägg pengar på att köpa en kylbox med kompressor istället för att köpa mera batterier. Ytterligare 95 Ah ger dig bara ytterligare ½ dygn med kylboxen du har. En kompressorbox drar nog inte mer än 1/4 av vad din nuvarande kylbox gör, så med en ny box får du fyra dygns drift. Att du har 12,9 V när du kommer i hamn beror på att du precis avslutat laddningen. Kolla efter ca. tre timmar istället, så har du troligen 12,6 V redan då. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderoid 0 Postad 1 Juli , 2016 Det är nog mest din kylbox som är problemet. Den drar 48 W, dvs 4 A vilket blir 96 Ah per dygn så du har troligen helt ok batterier. Lägg pengar på att köpa en kylbox med kompressor istället för att köpa mera batterier. Ytterligare 95 Ah ger dig bara ytterligare ½ dygn med kylboxen du har. En kompressorbox drar nog inte mer än 1/4 av vad din nuvarande kylbox gör, så med en ny box får du fyra dygns drift. Att du har 12,9 V när du kommer i hamn beror på att du precis avslutat laddningen. Kolla efter ca. tre timmar istället, så har du troligen 12,6 V redan då. Mackey Hade jag bara haft plats till en kompressorkyl så hade jag köpt en direkt. Hade varit guld värt att inte behöva starta motorn på 2-3 dygn. Jag får väl helt enkelt finna mig i att det är som det är då helt enkelt. Kommer installera batteriet jag har köpt iaf så kan jag vänta till eftermiddagen istället för morgonen med att starta motorn. Hur lång tid tar det på ett ungefär att ladda tre batterier under motorgång? Batterierna laddas inte när jag ligger i hamn utan bara när jag är ute och kör. /Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 1 Juli , 2016 De 12.2V som du nämner är väl under last? Dvs det säger inte så mycket om laddningstillståndet på batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderoid 0 Postad 1 Juli , 2016 De 12.2V som du nämner är väl under last? Dvs det säger inte så mycket om laddningstillståndet på batterierna. Njae det var efter att huvudspänningen varit bruten i ca 20 min och mätte på batterierna med multimeter. Tror den låg på 12.25V då för att vara exakt. /Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 1 Juli , 2016 Det är nog mest din kylbox som är problemet. Den drar 48 W, dvs 4 A vilket blir 96 Ah per dygn så du har troligen helt ok batterier. Lägg pengar på att köpa en kylbox med kompressor istället för att köpa mera batterier. Ytterligare 95 Ah ger dig bara ytterligare ½ dygn med kylboxen du har. En kompressorbox drar nog inte mer än 1/4 av vad din nuvarande kylbox gör, så med en ny box får du fyra dygns drift. Att du har 12,9 V när du kommer i hamn beror på att du precis avslutat laddningen. Kolla efter ca. tre timmar istället, så har du troligen 12,6 V redan då. Mackey Hade jag bara haft plats till en kompressorkyl så hade jag köpt en direkt. Hade varit guld värt att inte behöva starta motorn på 2-3 dygn. Jag får väl helt enkelt finna mig i att det är som det är då helt enkelt. Kommer installera batteriet jag har köpt iaf så kan jag vänta till eftermiddagen istället för morgonen med att starta motorn. Hur lång tid tar det på ett ungefär att ladda tre batterier under motorgång? Batterierna laddas inte när jag ligger i hamn utan bara när jag är ute och kör. /Jimmy Det finns ju mindre kompressorkylar också: http://www.seasea.se/inredning/kyla/kylboxar/portabel-kyl-frysbox-18-liter-waeco-cdf-18 Är ungefär lika stor som en vanlig kylväska, lite tyngre dock Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 1 Juli , 2016 Mått: L. 465 x B. 300 x H. 414. Vikt 11,5 kg.Snittförbrukning c.a. 0,5 Ah/h. Snittförbrukningen ska man nog inte lita blint på. Räkna på 1Ah/h istället. Iaf 4 ggr bättre än kylen du har idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 1 Juli , 2016 Du beskriver inte vad du har för batterier. Ej heller hur de är kopplade. Är samtliga batterier parallellt kopplade till en enda batteribank?. Om du dedikerar ett batteri till startbatteri och bygger upp en separat batteribank av resten blir problematiken lättare att hantera. Om den separata batteribanken består av underhållsbara bly-batterier är saken ännu lättare att lösa. Ingen på detta nät kan spexa hur länge det tar att ladda upp dina batterier då det finns för många variabler i soppan. Hur stor generator har du? Är motorn lättstartad? Mitt förslag är att installera en Sterling Alternator to Battery Charger : http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a?variant=878066559 Med denna mojäng kan du öka din laddning till batterierna väsentligt. Dessutom fungerar den som batteriseparator mellan start- och bruksbatterierna. Tillverkaren talar om upp till fyra gånger snabbare uppladdning, min erfarenhet ligger någonstans mellan 2 - 3 ggr. Inväntar mera info så kan jag berätta mera... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juli , 2016 Mått: L. 465 x B. 300 x H. 414. Vikt 11,5 kg. Snittförbrukning c.a. 0,5 Ah/h. Snittförbrukningen ska man nog inte lita blint på. Räkna på 1Ah/h istället. Iaf 4 ggr bättre än kylen du har idag. Jag har en liknande, Isotherm TB18, ungfår samma pengar/storlek men väger mindre. Den drar 0,5-0,8A beroende på omgivningstemperaturen (jag har mätt!). Fungerar perfekt i bilen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 1 Juli , 2016 Köpte en motorbåt på 6.20m förra året och har i år varit ute några övernattningar (en natt per tur). Till båten har jag en medföljande kylbox som kyler bra men som drar en hel del ström (48w). Jag har kommit fram till stället där vi ska övernatta (omkring kl 18) och låter kylboxen gå hela tiden över natten. När jag kollar volten på batterierna kl 0700 så ligger de redan på ca 12.2V alltså 50% Min batteribank består av ett 115Ah ett och ett på 80Ah parallellkopplade med varandra. Är det något fel på batterierna eller är det bara att inse att kylen slukar mycket energi? Har tyvärr inte plats med en kompressormatad Ska vi kunna vara ute i två nätter så krävs det idag att vi kör med båten (hur länge?) för att ladda batterierna igen vilket inte är så roligt. När jag kommer till hamn brukar de ligga på ca 12.9 V och efter 4 dagar är de nere i 12.57 V. Är det ett "normalt" spänningsfall eller är batterierna kassa? Jag har nu köpt ytterligare ett batteri på 95Ah som jag tänkte lägga till de andra. Enligt förra ägaren var batterierna nya då vi köpte båten förra året. Du skriver att du låter kylboxen gå hela natten. Menar du då att kompressorn arbetar hela natten? I så fall drar den varken mer eller mindre än vad de flesta kompressorkylare gör. Normalt, när termostaten är ställd på en lagom temperatur, så går kompressorn bara 1/4 till 1/8 av tiden, och då minskar elförbrukningen till motsvarande lägre värden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderoid 0 Postad 1 Juli , 2016 Det finns ingen termostat i denna kylbox (är inte en med kompressor) utan den går hela tiden med samma effekt. Isotherm TB18 kanske skulle funka men tycker den är för liten. Den jag har idag ligger på 24L och redan där är det i minsta laget om man ska vara ute några dagar. Batterierna är kalcium - kalcium och är parallellkopplade för att kunna utnyttja så mycket som möjligt. Känns onödigt att ha ett 115Ah startbatteri som bara används just till start och inget annat. Har dock köpt en batteriväljare med 1,2 samt 1+2 så ska försöka koppla in den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 1 Juli , 2016 En kyl med peltierelement som du verkar ha drar minst tre gånger så mycket ström som en kompressorkyl. Samtidigt som den kyler sämre. Den klarar inte att hålla rätt kylskåpstemperatur varma dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juli , 2016 Det finns både TB31 och TB41 om man vill ha större. Min TB18 går som frys med glass, det räcker för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser