Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst Johan

Trimfena på större båt

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Undrar om jag får aktern att gå grundare vid planing om jag monterar trimfena.Har inga problem att komma upp i plan dock tycker jag ändå att den går något djupt i aktern. Båten väger c:a 1300 utan besättning med en förare och 85hk toppar den 26-27 knop. Har pot .Är det myt att båt med trimfena går billigare. Håller akterspegeln. mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det skulle vara lättare om du kunde infoga en bild på din båt eller tala om vad det är för något. 85 hk säger du.....utombordare med powertrim eller vad har du för motor? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Det är en Runnö 22 med en 85hk utombordare med powertrim .Båten anses lättdriven vad jag har läst mig till.Rek motoreffekt 80-115hk.Vid 2 tillfällen förra året fick den ett underbart plan vid 27knop vågorna la sig och jag kände flytet.Enligt min mening ska denna båt få detta flytet vid lägre hastighet Båtarna byggdes väl mest för 20 -30 knop då det begav sig på 70-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har satt trimfena på min 75hkr och det blev helt perfekt och nu planar hon direkt. Trimfenan fungerar ungefär som en flygplansvinge och lyfter upp akten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Om jag har förstått dig rätt gugge så har du en liknande båt.Bränsle ,toppfart,varv ändrades även något av dessa.Funderar på att ändra stigning på proppen men ändrades detta oxå kanske ej det behövs. mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay, jag glömde bort att fråga vad du menar med trimfena, för det är lätt att blanda hip begreppen: Trimfena för mig är ett slarvigt uttryck för trimplan. Det är dessa plåtskivor som man kan monter på akterspegeln. Sedan finns det de där fenorna som man monterar på kavitationsplattan. De heter egentligen Hydrofoiler. Oavsett vilket du tänker montera så får du en större bärighet och du kommer upp i plan snabbare. Om vi talar om trimplan bör du i sådana fall ha elektriskt justerbara. Men skulle jag ha varit i dina kläder skulle jag först prova med en Hydrofoiler som monteras på kavitationsplattan. Dessa kostar bara ett par hundra kronor och om effekten inte skulle bli så stor är det ingen skada skedd. Hydrofoiler och trimplan skapa även en sidostabilitet. en annan sak som påverkar väldigt mycket är balansen i barlasten och hur du hanterar powertrimmen. Om du inte är så aktiv med powertrimmen finns det väldigt mycket att göra på denna front som hjälper dig mycket vad gäller planing och gången i vattnet! Om du redan är en aktiv prowertrim-användare så är det nog bara att investera i en hydrofoiler och hoppas att det räcker. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag hade en cresent 53 Dc som jag monterade trimfena på. Det blev en stor skillnad,planade mycket snabbare och aktern klev upp i vatnet. Kände även att den började gå stadigare i vattnet. Bensin förbrukningen kan jag inte säkert säga något om,men tyckte att jag märkte en förbätring. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Tack för svaren hoppas fler kan bidra med information.Roddarn det är trimfenor på kavitationsplattan jag frågar om.Det måste väl även bli en skillnad mellan Trimplan och fenor rent egenskapsmässigt. mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade Hydrofoil på min 70hp Murkla som sitter på en Winth 485. Det blev faktisk en stor skillnad, jag har inte powertrim. Den planar betydligt bättre, men dessutom har den blivit mer lättmanövrerad vid lågfart, något som var lite knöligt tidigare. Klart värt ett par hundringar. Det känns nästan överkurs med trimplan på en så pass liten båt, och som sagt lågfartsegenskaperna var nästan den största vinsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Okay, det är trimfenor/Hydrofoiler du talar om, och det blir skillnad mellan dessa och trimplan. Kruxet är bara att trimplan till en båt med powertrim blir lite kaka på kaka. Tror faktiskt att du kommer att få en stor effekt enbart med hjälp av en hydrofoiler, men jag är lite försiktig och vill inte utlova något samtidigt som jag skulle bli lite förvånad om positiva resultat uteblir.... Angående bränsleförbrukningen: Om det är så att du får ett positivt resultat vad gäller planingströskel och en mer lättdriven båt så påverkas ju naturligtvis även bränsleförbruklningen positivt. Planingströskel är ju ingenting annat än en broms av en energi i vattnet. Minskas denna brom så går det ju åt mindre energiförbrukning/bränsle. Hydrofoiler monterar du själv på bara några minuter. Du behöver en borrmaskin och verktyg för att dra åt några muttrar. Det är allt, så det är väldigt enkelt. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Tack för alla svar.Då återstår väl bara frågan om Trimfena på utombordare ställer högre krav på akterspegel och pwtrimmet .Brytkrafterna borde bli markant högre,eller är jag fel ute där? En sista fråga bara,En något lågt placerad motor skulle det kunna påverka båten på det sätt som jag beskrivit. Menar en c:a 25-30mm under bakkant på akterspegeln. Rek från instruktionsbok var 0-25mm under. Johan (sjösugen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört talas om att en hydrofoiler skulle belasta akterspegeln något nämnvärt, så där är jag osäker. Men jag har svårt att tro det. Tvärtom tror jag att vattnet pressar upp aktern underifrån snarare att den lyfts upp. I sådana fall avlastas akterspegeln... En för lågt hissad motor bromsar upp plus att det skapas en massa konstiga vattenströmmar vid propellern. Den ultimata hissningen är att kavitationsplattan ligger exakt i våg med skrovets botten eller 1-1,5 cm ovanför. Rätt propeller så att du får rätt varvtal påverkar också väldigt mycket. Har du t.ex. rekommenderad max varvtal på din motor på låt oss säga 5600rpm så ska varvräknaren visa det när du har full fart och uttrimmad powertrim. Om den inte visar 5600 är det dags att fundera på ett propellerbyte. OBS! Du får aldrig varken överskrida eller understiga max rekommenderade varvtal! Då kan motorn ta skada! Läs i motorns instruktionsbok vad ditt max varvtal ligger. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Ok Roddarn får ge mig med ett litet hmm angående belastningsfrågan.Men ska man inte följa motorns rekommendationer angående höjd på akterspegeln, man läser ju ibland om snurror som sitter upp till 30-40mm ovanför bakkant.Jag kan ju höja 20mm då med gott samvete,eller tycker kanske 40mm om det finns utrymme? mvh Johan ds (svårt att hitta beg propp till Suzuki)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om belastningen på akterspegeln kan jag lugna dig och säga att det absolut inte är någon fara med akterspegeln även om du monterar på en Hydrofoiler!! Gör det och sov gott!! Jag tycker absolut att du inte ska höja mer än max 1-1,5 cm. Det är alltså max enligt mitt tycke. Det finns en massa förklaringar till detta utan att fördjupa mig i det, men i korthet kan man säga att du kan få problem med både motorns kylning och med själva körningen som sådan om du höjer mer! Att höja mer än 1,5 cm kan man visserligen göra, men då ska man har rätt båttyp till detta plus att körningen är tävlingsinriktad utan ett enda krav på bekvämlighet. Men mitt största argument till att inte höja mer än 1-1,5 cm är att du kan skada motorn och få stora besvär med körningen om du höjer mer än så. Standardmontering från fabrik är ingen höjning alls. Dvs. att man har kavitationsplattan exakt i jämnhöjd med bottenskrovet. Det är en bra montering som fungerar i alla lägen och som därför är ett säkert kort. Vad gäller propeller: Hör med t.ex. Propellertrim AB i stockholm om de kan byta in din propeller till en mer lämplig och du skulle behöva. I annt fall finns det många firmor som sysslar med propellrar, så det borde finnas några som har rätt propeller åt dig. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Happ nu försvann entusiasmen över att ha hittat en vettig o billig lösning.Talade idag med en utombordshandlare som tyckte att det var vansinne med Hydrofoiler på stora utombordare.Kavitationsplattorna blev vinda dom gick av o växelhus gick sönder.Hade detta varit en bra konstruktion hade fler haft det o utombordarna skulle haft större plattor från början. Jaha Trimplan o kil på akterspegeln föreslog han. Vågar nog inte chansa efter en sån smocka. mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja vill du hellre testa med trimplan så kan du självklart göra det...du får en likartad effekt med dem. Plus att du får ytterligare fördelar, men priset är ju därefter. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Ja det handlar ju i slutändan om att man inte vill få ett motorhaveri med astronomiska kostnader. Kanske får vänta till nästa år. Ska prova annan propp i alla fall.En fyrbladig 13 1/2 * 14 istället för min 13 1/2 * 15 trebladig då borde jag få upp toppvarvet c:a 200-300 varv enligt handlaren och snabbare acc. mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade idag ett stycke hydrofoil på min båt.....hemmaklippt aluplåt som jag snida till och skruva dit under kavitationsplattan. Skillnad ? njääääe tror inte de inbillar mej att den möjligen planar något lättare men knappt märkbart. Frågan blir då om den kanske är för liten eller felvinklad... 50 cm bred och 10 cm på ändarna och 25 cm mitt på....hur stor ska man ha och borde den inte lyfta mer om man såg till att den har en vinkel så den klättrar uppåt eller bromsar den mer en den ger då?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det bästa vore nog att offra 275-300 kr på en fabrikstillverkad så får du rätt direkt. Ett annat alternativ är att titta live på en fabrikstillverkad och ta med sig ögonmåttet så ser du ungefärlig storlek. Tänk även på att plåten måste vara tillräckligt styv så att den orkar att hålla mot allt vattentryck som uppstår. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här köps ingenting... :-) Nä men den stora anledningen till att jag bygger själv är att dem man köper är ju i 2 delar, mer belastning på kavitationsplattan tänker jag. Jag tog en 5mm aluplåt så den ska nog hålla. Men har jag drevet max uttiltat så får jag för mej att plattan skulle vilja dra ner aktern pga att den är vinklad neråt då....max intiltad blir de ju tvärs om...min tanke blir då om man tiltar ut tills sista hacket men lägger brickor under plåten i bakkant så den pekar uppåt. Tanken är då att propellern skall lyfta fören och hydrofoilern skall lyfta aktern o vipps så gär den kanon i vattnet...eller är jag bara ute och cyklar???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå. Inte om båten på bilden är den det gäller. Där måste alla förändringar vara till det bättre.:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...