Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Brunmalm

Hjälp, Spänning till tankgivaren?

Rekommendera Poster

Hej.

Undrar om någon har kunskap om vilken spänning som skall gå till Dieseltankgivaren. Utan givaren inkopplad så mäter jag 5,4 volt. Kan det vara korrekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, det kan vara fullt korrekt och till och med troligt.
Finns en spänningsstabilisator inuti instrumentet som gör att man slipper felvisning typ "mer bränsle" beroende på att generatorn tvingar upp båtbatteriets spänning. Vilken spänning man valt att stabilisera vid kan nog variera mellan fabrikat men givetvis är det voltalet lägre än batteriets även när det urladdat (12,0V). Och just 5 volt är mycket vanlig drivspänning för t.ex. digitala kretsar så det låter högst troligt i mina öron.

Skrev just ett längre inlägg i en annan tråd, länkar för enkelhets skull detta HÄR.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, tackar, då är det troligen inte ett spänningsfel.

Vi är i Grekland och har problem med Dieseltankmätaren. Min kunskap räcker inte till, dessutom är här vansinnigt varmt. Så varmt att den lokala reparatören inte klarar problemet. Visaren stannar runt kvarts tank trots att tanken är full. 
Lossar jag vid givaren så visar mätaren fullt ut, mätaren verkar okay.
Mäter jag på givaren utan anslutna kablar så får jag 58 Ohm. Enligt vad jag läst mig till så bör motståndet vara 10-180 Ohm. Kan ju stämma med kvartstank.
Mäter jag på kablarna utan ansluten givare så får jag 5,4 volt… Verkar lite, vad skall spänningen vara? Volvo Penta 2030.

Då verkar det nog som att flottören kärvar, jag får fortsätta med att demontera den.

Björn Runmalm, Supernova, Lefkas, Grekland, 0705-334262

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...