PeterTK 1 Postad 29 Juni , 2016 Har en Bayliner 2455, 03 med en Mercruiser 5.0 220hk (Förgasarmotor). Den är svårstartad men hoppar igång men bara med mycket gas och högt varv, 2000-2500 varv. Varvräknaren hoppar upp och ner, temperaturen går upp till ca 80 vilket har varit normalt. Så fort jag drar ner på gasen och den går under 1500rpm så dör motorn och den går inte igång igen förrän den har kallnat. Den servades i vintras och har inte gått mycket alls sedan dess. Den fick då nya tändstift, bränslefilter, olja. Har testat med en annan tändspole men det blir likadant. Har lyft på fördelarlocket och ser att det har oxiderat på kontakterna, nytt lock, rotor och tändkablar är beställda. Kan det vara det felet? Om det inte visar sig vara det, vad ska jag då testa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 30 Juni , 2016 Symptomen tyder snarare på att den får för mycket soppa och surar. Kontrollera flottören så den inte är sliten i ventilen, eller om det är en ihålig flottör, har ett hål som glr att den inte stiger. Hur ser stiften ut när motorn stannat? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterTK 1 Postad 30 Juni , 2016 (redigerade) Samma sak fortfarande, tändstiftet var blött så den får för mycket soppa. Kollar strax flottören...flottören var hel, ingen soppa i den. Det ser ut som att tätningen i förgasarlocket läcker vid en slags luftkanal. Hur kan det påverka det hela? Redigerad 30 Juni , 2016 av PeterTK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 30 Juni , 2016 Vad är det för förgasare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterTK 1 Postad 30 Juni , 2016 2-port Rochester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterTK 1 Postad 30 Juni , 2016 Status nu: Bränslefilter, tändkablar, fördelarlock och rotor bytta nu, Tändstift, olja byttes i vintras. Jag gjorde ett enda "startprov" idag. Den startade men efter 10-20s på startmotorn. Återigen går den på "höga" varv, höll den på ca 2000 rpm. Efter 20-30 s blir motorn varmare och jag drar ner gasen för att hålla den på ca 1800 varv, då dör den igen. Skruvade loss ett tändstift - det är blött, Skruvade bort locket till förgasaren, ser inte något som pekar på att det är flottören (den är inte fylld med bensin). Lyfter den lilla ventilen som har en gummibeläggning på "spetsen" som ska täta mot "konan". Man kan ana en liten kant i gummit. Kan det påverka? Upptäcker att packningen till locket inte ser bra ut, misstänker tjuvluft där men ska inte det ge en för mager blandning? Skruvade bort hela förgasaren och ska göra rent den och byta ventil och lite packningar. Idé att byta även flottör? Några fler tips? Choken? Kan den "hänga sig" på något sätt att den pumpar in för mycket soppa? Hur kollar jag det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 1 Juli , 2016 Du borde köpa en renoveingssats till förgasaren, riva ner den i småbitar, göra rent noga (helst med ultraljudstvätt) och byta alla delar som följer med renoveringssatsen. Alternativt lämna den till ett förgasarproffs och betala drygt 2000 för jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterTK 1 Postad 4 Juli , 2016 Nu så! Renoveringssats till förgasaren och efter bockning av flärpen som styr hur högt flottören ska vara innan ventilen stänger så funkar nu motorn perfekt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser