Salty 26 Postad 29 Juni , 2016 (redigerade) Hej Jag är sedan förra året ägare till en amerikansk Dc på ca 27 fot. Har inget elverk o ännu inga paneler. Vi är en småbarnsfamilj som upptäcker njuter av att vara på sjön i flera dagar istället för dagsturer i vår tidigare styrpulpet. En fråga jag funderat över och undrar om någon kan ge mig svar... Hur lång tid laddar lite större båtar med mer ampere i sin bank? Min båt e ju relativt liten. Alla har väl inte solceller eller elverk? Eller har jag fel där? (Ser ju många paneler men också flertalet som saknar) I gästhamnar köper jag el. Vi stannar oftast i 1 natt innan vi åker vidare. Inga längre sträckor. Det har varit mellan 3 (!) - 6 ampere och min förbrukarbank är på 160 + 80 för start. De tar ju hur lång tid som helst med den farten.... Till en början kändes det bra(tryggt) men insåg att det ofta bara är max 3-5 ampere i gästhamnar. Vår kyl tror jag drar ca 1.5 ampere. Det blir ju nästan inget över, eller tänker jag fel? Hursomhelst... Min bryggplats är inte optimalt för landström (behöver 125 m kabel.....) Ska köpa solceller men blir förvånad över den låga ampere som tilldelas. Så hur gör ni med 2-300 ampere utan elverk eller paneler. Vissa av er har ju säkert två kylskåp och då duger väl inte 3-6 ampere för att hålla det flytande + att ladda batterierna? Eller tänker jag fel? Mvh Salty Redigerad 29 Juni , 2016 av Salty Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 29 Juni , 2016 (redigerade) Ja du tänker nog litet fel. Att prata förbrukning i ampere är att beskriva vad som förbrukas just nu, denna sekund. Det vedertagna är att prata i amperetimmar, Ah, om du har en förbrukare som drar fem ampere, och den står på i en timma så har du förbrukat 5Ah, Sedan så tror jag att du skriver om hur många ampere elluttagen på bryggorna är avsäkrade med, vanligtvis 10A. Då kan man belasta dessa elluttag med en rätt så kraftig batteriladdare, utan att säkringen på bryggan löser ut. Det är först då man ansluter ett elektriskt värmeelement, värmefläkt som man överbelastar. Sedan så fungerar ju båtens batteribank som en buffert, man laddar troligtvis mindre i stunden än vad man förbrukar, men på en dag, ett dygn går det med plus och batterierna blir fulladdade även om det tar lång tid. Idag finns det väldans effektiva datoriserade batteriladdare som håller koll på batteriets status och pytsar på laddström efter det. Solcellspaneler är ju bra, men ger ganska liten laddningsström, men dom håller hela tiden batterierna toppladdade, om man nu inte förbrukar så mycket. I hemmahamnen kommer ju panelerna väl till pass då batterierna är fulladdade när du skall använda båten nästa gång. Du har ju en motorbåt, och på motorn finns det ju en relativt kraftig generator, den ger väl iallafall 60A om batterierna är lätt urladdade, och mindre och mindre ju mer laddade de blir. Vanligts kör ju motorbåtsägare en till två timmar per dag, och detta brukar räcka till att få fulladade batterier tills man kommer i hamn, om man nu inte som i min båt kollar på fotbollsmacher på tv, och har kylskåp samt frysbox i gång. Det finns olika "batteritankmätare" att köpa som berättar hur många procent laddning man har kvar i sin batteribank, väldigt praktiskt. Glöm gärna det där med elverk, det blir lätt "el-värk" man blir väldigt impopulär i hamnar samt naturhamnar då man kör elverk, gör inte det! Elverk är dessutom rätt dyra. Och drar nu bensin eller diesel och släpper ut en massa kolväten och annan skit. Solcellspaneler är billigare och helt ljudlösa, men ger då inte så många ampere i stunden, men det kan bli ganska många amperetimmar på sikt, även om det är mulet. Sedan har du väl två batterigrupper ombord...!? En som bara försörjer startmotorn och motorns elektriska system, samt en till "övrigt". Man vill ju alltd kunna starta motorn. Kylskåpen är väl idag det komforttillbehör som förbrukar mest elenergi, och här finns det en rad olika modelller, mer eller mindre energieffektiva. Idag har väl de flesta bytt ut sina medeltida glödlampor mor lysdioder, LED-belysning, detta sparar nu en del ström. Ja köp på dig så många solcellspaneler (med regulatorer) som du dår plats med på båten och som du har råd med. Men i en 27 fots dc med måttlig förbrukning, och ett effektivt kylskåp klarar man sig långt på 50-100W solcellspanel. Redigerad 29 Juni , 2016 av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 29 Juni , 2016 Nja....något lite snett tänker du, blandar ihop energimängd med strömstyrka. Mycket förenklat äre så att tänk dig en balja med vatten. Antalet liter i den är energimängden. Sedan rinner det ut genom en slang, det är strömstyrkan. En tjockare slang så rinner det mera ström å man har grövre kabel. Det tar mer tid att tömma tanken med liten slang än med en tjock. Om man gör tvärtom att man fyller tanken så går det saktare med en smal slang. Batteriet gör så att den själv bestämmer hur fort man kan hälla i strömmen. Allt det här är som symboler inte så här i verkligheten, jämförelsen är bara bildlik. Så om du inte laddar mer än med säg 3 A så är batteriet förmodligen ganska bra laddat redan. Dina 125 meter sladd från vägguttaget gör inte så mycket som man tror för hur mycket som kommer ut i andra änden av batteriladdaren. Jag har 200 meter till bryggan där jag har ström framdraget, det kommer ändå 230 V~som det skall. Man mäter energimängden som är lagrad i batteriet i Ampertimmar. Tex så laddar du med 6 A i 10 timmar så har du fått i 60Ah. Det är ungefär vad ett startbatteri har. Men sedan är det frågan om kemiska reaktioner så du kan normalt inte plocka ut alltihop. Oftast bara kanske hälften. Om ditt kylskåp ombord drar säg 1,5 A så kan du i teorin ha det igång 40 timmar. I praktiken bara tills du laddat ur hälften. 30Ah / 1,5 A ger 20 timmar. En startmotor drar säg runt 100 A men den går bara i 5 sekunder . Nu äre så med batterier at o man tar ut stora strömmar så laddar de ut fortare, tar man svaga strömmar håller det längre. Så allt detta är bara "ungefär". Om du har en solcell på ca ½-3/4 m2 å startar på våren med ett fulladatt batteri så räcker solen hela sommaren till startmotor å navigator å en autopilot. Trots att solcellen inte laddar mer än kanske 3-4 A. Men det gör den under lång tid.Ha Ha en skön sommar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 30 Juni , 2016 Det är inte landströmen 220V som laddar batterierna, det är batteriladdaren som laddar dem. Kolla hur många ampere den ger. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 30 Juni , 2016 (redigerade) ....Och för att tillägga - med risk för att vara tjatig... Har du två batterier på 120+80Ah och det "bara" laddar 6-8A är det helt normalt. Du kan inte trycka i dem ström fortare. Det är batterierna som bestämmer hur snabbt det går att ladda. Du frågade hur vi med stora batteribanker gör. Min batteribank (drygt 400Ah) slukar 40-50A initialt om den är ordentligt urladdad, men det sjunker ganska snabbt till runt 10-15A där det sedan ligger länge. Men solpanelen (har gått ner i pris otroligt) fixar toppladdningen och sköter allt över tiden. Lämnar en halv ampere även vid mulet väder. Har faktiskt "bara" en laddare på 15A till alltihop. Det räcker faktiskt hyfsat, en större hade inte laddat mycket snabbare. Sedan skall den räcka för att strömförsörja båten också, men det gör den - i princip. Vi har LED i hela båten, två kylskåp/frys (c:a 2A tillsammans i snitt), surfplattor och telefoner/laddning 2-3Ah per dygn samt en snål PC-dator. Stereon spelar man inte tokhögt på så den drar inte mer än 1A och TV:n är bara på någon timme per dygn. Värsta batteriförbrukarna jag har är nog mikron (105A) och kaffebryggaren (60A), båda via inverter 12>230V. Men de är bara på kort tid, och ligger man på landström går de dessutom direkt på 230V. Går bog/akterpropellern samtidigt darr det uppåt 450A, men dels är det bara några sekunder och dels är ju motorn igång och laddar snabbt tillbaka det lilla som drogs. Blir alltså en hel del ström över av laddarens 15A om batterierna vill ha. Kan väl dock erkänna att en 25A vore bättre, men men.... Många meter 230V är inte så farligt, eftersom strömmen på 230V-sidan bara är 6-8% av den du tar ut på 12V. Dessutom har dagens switchade laddare väldigt stort inspänningsspann (ofta 100-240V) så några volts spänningsfall i 230V-kabeln gör absolut ingenting. Slutligen, som andra sagt: - Glöm elverket. Du blir snabbt ett hatobjekt i hamnen, och pengarna kan du köpa mycket solpanel för. - Glöm att köra motorn "en kvart för att ladda batterierna". Du kan få i lite energi om det är absolut kris, eftersom de initialt då kommer dra i sig en del på kort tid. Men att ladda upp dem ordentligt tar många timmar - Glöm att påverka laddtiden med sofistikerade laddare (som labbar med bl.a. överspänningspulser) för att trycka i mer ström (om du är rädd om batterierna). Laddaren skall dessutom fungera som ett nätaggregat till båten, så alla superintelligenta algoritmer för att lura i batterierna mer ström än de egentligen vill blir helt fel.... (Om det sistnämnda finns en annan tråd) Redigerad 30 Juni , 2016 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salty 26 Postad 30 Juni , 2016 Stort tack för Era svar.. uppskattar det verkligen ☺ Jag har en laddare, Mastervolt på 15 ampere. Vid något tillfälle var det tidsbegränsning för elen (18 tim) och vi blev aldrig fulladdad. Jag kan inte se på min laddare hur mycket han stoppar i men jag antar att jag kan mäta med en multimeter Ser bara en lampa som blinkar i olika hastighet för att lysa vid fullt. Har funderat över placeringen av paneler för inser att det är något som vi behöver. Om inte annat så får att slippa förvara stora mängder kabel i bil/båt när plats behövs till annat. Så paneler ska det bli.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 30 Juni , 2016 Lägger till en sak som du kanske missar i ditt resonemang. 3-6 A vid 220V ger 660 - 1320 Watt. Det motsvarar ca 50 - 100 A i ett 12-volts system. Och som många andra har skrivit. Att få banken helt full, dvs 100% (inte typ 95 eller ens 99,3) tar låååång tid. Ett utmärkt uppdrag för ett gäng solpaneler. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 30 Juni , 2016 Hade förra sommaren med mig en kupévärmare på 1000 W, väldigt skönt och funkade utmärkt parallellt med laddaren. Inga säkringar gick. Och gästhamnarna gjorde ändå en präktig vinst på den femtiolapp dom ville ha för elanslutningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salty 26 Postad 30 Juni , 2016 Lägger till en sak som du kanske missar i ditt resonemang. 3-6 A vid 220V ger 660 - 1320 Watt. Det motsvarar ca 50 - 100 A i ett 12-volts system. Och som många andra har skrivit. Att få banken helt full, dvs 100% (inte typ 95 eller ens 99,3) tar låååång tid. Ett utmärkt uppdrag för ett gäng solpaneler. Tackar så mycket. Bra info för mig som nybörjare inom båtel. ☺ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 Juni , 2016 Salty, köp dig en batteritankmätare, förslagsvis en NASA BM-1, den är lätt att installera, och du får fullständig koll på hur mycket du laddar in i dina batterier, hur mycket du förbrukar, hur lång tid detta tar, etc, samt aktuell spänning. Denna kopplas så att den bara övervakar förbrukarbatterierna. Mastervoltladdarna brukar vara väldigt bra, och den ger ju 15A när batterierna kan ta emot detta, efterhand som du laddar tar batterierna emot mindre och mindre ström. Sedan kan jag tycka att det är småaktigt med en sån där timer på elluttagen, som bryter innan man är Ligger nu inblåst i en synnerligen primitiv hamn, här finns visserligen elluttag, men bara torrdass och odrickbart vatten i tappkranen. Vi har utökat besättningen och det har förbrukats en hel del, så nu tar jag landström, just nu 11,5 A in, när jag kopplade in mig för två timmar sedan gick det in 30 A, jo jag har kraftiga laddre (i pluralis) men för set mesta förlitar jag mig på solcellspanelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 30 Juni , 2016 Vi har utökat besättningen och det har förbrukats en hel del, så nu tar jag landström, just nu 11,5 A in, när jag kopplade in mig för två timmar sedan gick det in 30 A, jo jag har kraftiga laddre (i pluralis) men för set mesta förlitar jag mig på solcellspanelen. Hur stor huvudsäkring har du på båtens central då? (Jag har själv en huvudsäkring på 16A) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salty 26 Postad 30 Juni , 2016 Salty, köp dig en batteritankmätare, förslagsvis en NASA BM-1, den är lätt att installera, och du får fullständig koll på hur mycket du laddar in i dina batterier, hur mycket du förbrukar, hur lång tid detta tar, etc, samt aktuell spänning. Denna kopplas så att den bara övervakar förbrukarbatterierna. Mastervoltladdarna brukar vara väldigt bra, och den ger ju 15A när batterierna kan ta emot detta, efterhand som du laddar tar batterierna emot mindre och mindre ström. Sedan kan jag tycka att det är småaktigt med en sån där timer på elluttagen, som bryter innan man är Ligger nu inblåst i en synnerligen primitiv hamn, här finns visserligen elluttag, men bara torrdass och odrickbart vatten i tappkranen. Vi har utökat besättningen och det har förbrukats en hel del, så nu tar jag landström, just nu 11,5 A in, när jag kopplade in mig för två timmar sedan gick det in 30 A, jo jag har kraftiga laddre (i pluralis) men för set mesta förlitar jag mig på solcellspanelen. Tackar för tipset. När jag köper mig en mpp regulator till solceller. Är det något som finns i bättre regulatorer eller köper jag en Nasa också? Har för mig att jag tidigare läst på någon tråd om bra regulatorer att den kan mäta hur mycket solcellerna gett mellan laddningarna osv. Eller så minns jag fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 30 Juni , 2016 Vi har utökat besättningen och det har förbrukats en hel del, så nu tar jag landström, just nu 11,5 A in, när jag kopplade in mig för två timmar sedan gick det in 30 A, jo jag har kraftiga laddre (i pluralis) men för set mesta förlitar jag mig på solcellspanelen. Hur stor huvudsäkring har du på båtens central då? (Jag har själv en huvudsäkring på 16A) Jag tror Georg_Ohm - liksom nästan alla av oss andra - syftar på strömmen på 12V, inte 230V. F.ö. kräver 16A säkring på 230V att du har en starkströmsinstallation med minst 2,5mm² i båten, om du inte sedan har undergrupper som är säkrade med lägre. Det är dessutom ganska opraktiskt med 16A, eftersom landströmsstolpen sällan är på mer än 10A (och inte heller får vara det till ett vanligt enfasuttag i de flesta fall). Så blåser du något är det säkringen i land som går först. Med 10A i stolpen kan du ta ut 2300W kontinuerligt, vilket är nästan 200A på 12V. Enda gången jag har haft problem med 10A på starkströmmen i landstolpen är då mikron, kaffebryggaren och varmvattenberedarens elpatron använts samtidigt......och en annan båt kopplat in sig med en förgrening på samma uttag och kör kupévärmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 Juni , 2016 20A säkringar mellan laddarna och batterierna. Javisst på lågspänningssidan, jag har en 10A automatsäkring och jordfelsbrytare på 240-sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 30 Juni , 2016 (redigerade) Vi har utökat besättningen och det har förbrukats en hel del, så nu tar jag landström, just nu 11,5 A in, när jag kopplade in mig för två timmar sedan gick det in 30 A, jo jag har kraftiga laddre (i pluralis) men för set mesta förlitar jag mig på solcellspanelen. Hur stor huvudsäkring har du på båtens central då? (Jag har själv en huvudsäkring på 16A) Jag tror Georg_Ohm - liksom nästan alla av oss andra - syftar på strömmen på 12V, inte 230V. F.ö. kräver 16A säkring på 230V att du har en starkströmsinstallation med minst 2,5mm² i båten, om du inte sedan har undergrupper som är säkrade med lägre. Det är dessutom ganska opraktiskt med 16A, eftersom landströmsstolpen sällan är på mer än 10A (och inte heller får vara det till ett vanligt enfasuttag i de flesta fall). Så blåser du något är det säkringen i land som går först. Med 10A i stolpen kan du ta ut 2300W kontinuerligt, vilket är nästan 200A på 12V. Enda gången jag har haft problem med 10A på starkströmmen i landstolpen är då mikron, kaffebryggaren och varmvattenberedarens elpatron använts samtidigt......och en annan båt kopplat in sig med en förgrening på samma uttag och kör kupévärmare. Ok då fattade jag fel. Yes jag har 2.5mm2 på alla ledningar i båten samt på landströmskabeln. Har vanliga 2poliga brytare (ej säkringar ut till anslutningen för vv-beredare samt battladdare) Har sett flera gästhamnar som har 16A i stolpen. Dessutom är ju många centraler som säljs idag i båttillbehörsaffärerna avsäkrade med 16A. exempel 1 exempel 2 Redigerad 30 Juni , 2016 av Figo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 Juni , 2016 Det är ju naturligtvis bra att ha landströmsladdare, lång kabel och allehanda säkringar liksom elluttag för hushållsel, 240, ombord. Men förr om åren har jag försökt att vara självförsörjande på el. Jag har en för mig, ny båt i år, de tidigare ägarna var båda elektriker, så det finns en del mystiska lösningar i elsystemet, bland annat är samtliga säkringsdosor spänningssatta när batterifrånskiljarna är brutna, lik förbaskat är det inga förbrukare som får nån ström då, med undantag för larm och automatisk länspump... Jag får be mina vänner Volta och Ampere kanske också Farradh och Henry hjälpa mig i vinter... Nåväl, det var en salig blandning av olika mer eller mindre dåliga batterier också, samt då utökad besättning och fotbolls VM, därför har det blivit ovanligt mycket landström denna säsongen. Nu köpte jag två golfbilsbatterier på 220 Ah, och till nästa säsong blir det minst 100W solcellspanel, det finns en yta på 2,5 x 2 meter på taket att täcka med sådana paneler, det kan lätt få plats med 300 watt, men det behöver jag nog inte. Måhända blir det en Minn-kota eller annan elektrisk utomborade till gummibåten också, och då kan det krävas mer laddningsresurser. Jag har också märkt att man får ha en adaptrar till sin landströmskabel, mindre gudsförgätna hamnar, om de har el överhuvudtaget, har vanliga jordade elluttag, de större har riktiga kontaktdon av EU-standard. Sedan kan jag se under årens lopp att man i iallafall ett av våra grannländer har en annan uppfattning om elsäkerhet, Jens och Flemming kommer gärna med klena tvåledade lampsladdar och lyckas då aktivera omkring "halvfems" jordfelsbrytare, senast jag blev vittne till detta var under dåligt väder i El-lös på Orust (var annars?) för kanske fem år sedan, en granne till oss var en barnfamilj vars barn hade såväl idkat oplanerat klädsim som varit ute i regnskurar, dom hade en kupévärmare på kanske 300w gående som ända värmekälla ombord. Så kom då våra fryndliga vänner från "Øl-land" och släckte ned hela hamnen med lampsladd med engenanpassad stickpropp... Det är förvånande hur man kan anpassa en ojordad stickpropp med endast morakniv och bågfil... De blöta barnen fick värma sig på våra element från vår Ebersbräscher pannan som gav vattenburen värme. Jo jag har sett att man i de större hamnarna satsar mer och mer på ordentliga elsystem ute på bryggorna, och en del säkrar upp till 16A, där finns även belysning och tappkran med lång slang. Annat var det när jag var ung, eluttag? Glöm det... Det existerade inte i hamnarna. Vatten hämtades i spann eller helst dunk. Fråga mig inte hur många vändor jag kånkat tiolitersdunk mellan vattenkranen högst upp vid bron över Smöghålet ned i båten i inre hamnen på Kleven, numera är det bara privata platser där. Torrdass fanns också en bit upp i backen mot denna bro. Ducha gjorde man hemma, eller i badhus i Lysekil eller Strömstad. Hygienen var väl rätt eftersatt. Värst var det i naturhamnarna, där fick man se sig för var man satte ned sina fötter, folk och fä uträttade sina behov bakom buskar och i stenrösen. Men på sena 1960-talet började Västkuststiftelsen sätta upp sina torrdass på många ställen, sedan dess är det bättre! Jag tror vi är borskämda idag, alla faciliteter finns i båtaren och/eller i hamnarna, det är inte längre nån sport att vara på båtsemester, det är ungefär som hemma. Himla synd att bränslecellerna är så jättedyra. Men det kanske blir en ändring på det i framtiden. Denna utläggning då om landström... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 30 Juni , 2016 Problemet med 16A och båthamn är att det kräver att båtägaren har minst 2,5mm² i sin anslutningskabel. Samt att kabeln inte får vara för lång (vi talar snarare om tiotals och inte hundratals meter) för att det s.k. utlösningsvillkoret skall vara uppfyllt. Det är inte ovanligt att båtgästerna både använder grendosor för hemmabruk och 1,5mm² anslutningskabel. Och en väldigt lång sådan. Figo: Hoppas att du använder 2,5mm² anslutningskabel/sladd till dina lösa apparater i båten också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 30 Juni , 2016 Salty, köp dig en batteritankmätare, förslagsvis en NASA BM-1, den är lätt att installera, och du får fullständig koll på hur mycket du laddar in i dina batterier, hur mycket du förbrukar, hur lång tid detta tar, etc, samt aktuell spänning. Denna kopplas så att den bara övervakar förbrukarbatterierna. Mastervoltladdarna brukar vara väldigt bra, och den ger ju 15A när batterierna kan ta emot detta, efterhand som du laddar tar batterierna emot mindre och mindre ström. Sedan kan jag tycka att det är småaktigt med en sån där timer på elluttagen, som bryter innan man är Ligger nu inblåst i en synnerligen primitiv hamn, här finns visserligen elluttag, men bara torrdass och odrickbart vatten i tappkranen. Vi har utökat besättningen och det har förbrukats en hel del, så nu tar jag landström, just nu 11,5 A in, när jag kopplade in mig för två timmar sedan gick det in 30 A, jo jag har kraftiga laddre (i pluralis) men för set mesta förlitar jag mig på solcellspanelen. Primitiv hamn låter som Vinga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 30 Juni , 2016 Problemet med 16A och båthamn är att det kräver att båtägaren har minst 2,5mm² i sin anslutningskabel. Samt att kabeln inte får vara för lång (vi talar snarare om tiotals och inte hundratals meter) för att det s.k. utlösningsvillkoret skall vara uppfyllt. Det är inte ovanligt att båtgästerna både använder grendosor för hemmabruk och 1,5mm² anslutningskabel. Och en väldigt lång sådan. Figo: Hoppas att du använder 2,5mm² anslutningskabel/sladd till dina lösa apparater i båten också Vad gäller min installation så har jag ett fast dubbeluttag i ruffen med 2,5mm² samt två enkeluttag i motorrummet med samma kabeldimension. dessa enkeluttag sitter på separata brytare. Landströmskabeln består av 25+15m 2,5mm². Inga grendosor i ruffen som man snubblar på. Sen har väl ingen förbrukare såsom dator, vattenkokare, battladdare, vv-beredare etc 2,5 anslutningskabel men det är väl knappast nått problem. Om det nu är en sådan säkerhetsrisk med 16A huvudsäkring varför säljs då så många färdiga centraler med den säkringen? Tittar man på DEFA systemet som exempel så är det dimensionerat för en totalförbrukning på 16A. Nu är det ju inga problem för min del att byta till en 10A om det skulle vara bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 Juni , 2016 Nä det var Kyrkosund på S-Koster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser