micke747 0 Postad 8 Maj , 2005 Hej. Jag har en båt med dubbla batterier och en strömbrytare som jag kan välja om jag vill använda det ena eller det andra eller både och! Det fungerade felfritt förra sommaren, nu till sjösättning hade jag endast det ena batteriet påkopplat och stereon stod och gick, när jag sedan tände lampan i ruffen slocknade allt och det klickade till. efter det fungerar bara det ena. Nu har jag köpt två nya batterier och en ny huvudströmbytare men problemet består, byter jag plats på polena på strömbrytaren fungerar det ena men inte det andra och vise versa. jag har kollat de säkringar som sitter i närheten av batterierna men dom verkar hela. Det sitter även några pluskablar in i ett relä (står Hella på det men jag har inga x-tra ljus i båten :-) ) Är det ngn som har en aning??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 8 Maj , 2005 Byta plats på polerna är ju livsfarligt, (norr är norr tänk vad alla som använder kompass blir förvirrade...) PLUS är alltid PLUS. Dumt att kortsluta 2 nya batterier, verkar vara säkrings bekymmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst micke747 Postad 8 Maj , 2005 Hej. JAg har inte satt plus på minus och tvärt om, jag har ändrat så att batteri 1 är batteri 2 på huvudströmbrytaren och det kan väl inte vara farligt? eller kan det det?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 9 Maj , 2005 Att byta plats på batterierna spelar ingen roll (om det inte är kortis i något av dem), men eftersom de är nya ska ju inte detta vara problemet. Däremot har du med all säkerhet kortslutning någon annanstans. Skaffa en multimeter och kolla var felet ligger. MVH Teddeh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser