Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Azguz

Liklinehållare - granlås - byta

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har på min genua liklinehållare som behöver bytas a la:

post-104460-0-14514100-1467217350_thumb.jpg

Jag har ny liklinehållare, tråd och nål men söker en beskrivning för hur den sys in på rätt sätt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man syr 3 varv med lingarn och så bränner man av ändarna och så trycker man till dem med blöta fingrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man vara petig, så är det nog ett lås för snörplina snarare än liklina du visar 

liklina har man i regel i mastliket, medans akterliket (eller möjligen underliket/bomlke) kan ha en snörplina 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer nog säkert! Man spänner bort "fladdret" :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Granlåset är plastsmäck men det går enkelt att förstärka så det funkar hela seglets livslängd!
Så här gör man...
post-86835-0-29046700-1467475357_thumb.jpg
[Mejlade f.ö. bilden ovan till min segelmakare som hade valt ännu klenare dimension enligt högra delen. Denne bytte f.ö. utan minsta knot medans jag väntade nån halvtimme och rent av ursäktade sig, hade nämligen mejlat bild på arrangemanget vid beställning. (Visste alltså hur bra detta med pytteschackeln funkat hela seglets livslängd och ville för säkerhets skull ha samma på det nya förseglet. Åtminstone på akterliket som brukar kunna släppa och börja fladdra, men bägge byttes prompt. Allt enligt principen "man vet vad man har men inte vad man får. :-)]

Notera hålplaceringens position genom lås och segelduk i bilden, när man drar åt skruven skall plastsmäck-kilen där linan låses klämmas ihop litet lagom mycket. Den andra funktionen är att lyft bygel ger linan vinkelrät låsning genom kilen. Vid "upplåsning" rycker man neråt så bygeln hamnar vertikalt, vid låsning flyttar man efterpå upp bygeln horisontellt igen för bästa kilgrepp.
Har funkat busbra för mig, schackeln väger pyttelitet och är så liten masten inte skavts vid slag.

Tror du har samma storlek på granlåset som jag, du har ju åtminstone tre sömnadshål? Dessa pytte-schacklar finns kanske inte i vilka dimensioner som helst.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...