Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Minona

B20 går ojämnt

Rekommendera Poster

Min Aq130 B20 verkar bara gå på två cylindrar. Vid kompmätning visar två cylindrar 8 och två 5. Oljan är ren och fin utan tecken på vatten. Kan detta fenomen bero på något elektriskt fel, typ kondensator, tändspolen, spricka i fördelarlock, rotorn eller liknande? eller dessa fel kan inte påverka kompressionen. Vill ju helst inte tro på något större motorfel eftersom den funkade i höstas.Står fortfarande still vid bryggan så jag är tacksam för alla tänkbara förslag på lösningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor är sliten om den visar 5bar på 2st. Det skall skilja max 10% och även det är lite mycket. max 0,5bar i skillnad är ett bra resultat. Kom ihåg att ha full gas när du testar.

 

Om du häller i en skvätt olja och prövar igen, får du bättre siffror då? Får du det är det troligtvis i blocket problemet är. Är det ingen skillnad, är det toppen.

 

Vanligt är att ventilerna satt sig i sätena. Känn på vipparmarna under ventilkåpan om de har rimligt spel.

 

Hur ser stiften ut, finns gnista osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att man måste ha blyersättning i dessa gamla gjutjärnsmotorer. Om man inte har ett topplock som är konverterat till blyfritt. Som sagt, kolla att du har ventilspel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kompet dåligt mellan två intill varandra cylindrsr kan det vara toppackningen som gått mellan cylindrarna. Inte helt ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men min fråga var om den dåliga kompen kan bero på el/tändningsfel, tändspole, kondensator eller dyl.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men min fråga var om den dåliga kompen kan bero på el/tändningsfel, tändspole, kondensator eller dyl.?

Svar nej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men min fråga var om den dåliga kompen kan bero på el/tändningsfel, tändspole, kondensator eller dyl.?

Det är ju klart att det kan vara det också, det ena behöver ju inte utesluta det andra.

 

Kompressionen har inget med motorns elektriska system att göra.

 

Min erfarenhet av de Boschfördelare som brukar sitta på dessa motorer, är att lyftkammarna på fördelarens axel, under rotorn, är ojämnt slitna så att brytarspetsarna öppnas olika mycket i de olika lyftlägena, lätt att kontrollera med ett bra bladmått. Nu minns jag inte hur stort brytarspetsarnas gap skall vara i fullt öppet läge, men någon minnescell säger att det skall vara 0,4 mm, men det kan vara fel. Men kolla då att den lyfter lika mycket på varje kam.

Ojämn lyftverkan kan påverka motorns gångegenskaper på låga varv. Och kan orsaka misständning på höga varv.

 

Kolla också om brytarspetsarna har brännmärken på sina kontaktpunkter, det tyder i så fall på att kondensatorn är dålig, den skall nämligen släcka ut gnistan som annars bildas mellan brytarspetsarna.

Brytarspersar, rotor, fördelarlock, kondensatorer liksom tändspolar är förbrukningsvara och borde ha ett bäst före datum, kondingen och spolen slits snabbare i varma motorrum än vad det skulle gjort på en bil, där det är mer luftcirkulation. När du ändå byter dessa delar så byt tändkablarna samtidigt.

 

Men ok, om nu motorn bara går på två cylindrar är det ju lätt att tro att det är ett elektriskt fel, har du kollat tändstiften? I såfall hur ser dom ut? Även dessa skall du ju byta! Jag föredrar Bosch, framför NGK, Champinon använder jag aldrig, inte ens till röjsågen.

 

Erfarenhetsmässigt vet jag att tändkablar ofta glappar i anslutningen i fördelarlocket, samt i övergången till "tändhatten" där finns det oftast ett gängat litet stift, tändhatten skall skuvas in i tändkabelns kopparkärna.

 

Tänddelar till dessa motorer köper du på Biltema, och betalar kanske bara 25% av vad Volvo-Pentas återförsäljare försöker råna dig på...

 

Man borde ju få gamla B20 att gå någorlunda även om det diffar en del i kompressionen, men det låter litet illavarslande att det skiljer så mycket, tyder på slitna kolvringar.

 

Men du, det är en konst att mäta kompressionen på rätt sätt. Du skall använda en gängad nippel som skruvas in i tändstiftshålet! Den där koiska gummiadaptern som man håller med handkraft mot hålet är väldigt svår att få tät, det är så himla litet som behövs för att mätvärdet skall bli felaktigt.

 

Himla dålig kvalitet på dessa gjutgärnsmotorer föresten, som inte håller i mer än 30 år...

 

Sedan kan undrar säkert fler med mig om du har sjövattekylning eller sötvattenskylning? Troligtvis det senare... Men havsvattnet brukar ju förtära motorerna inifrån... Jag har sett några maskiner där det uppstått en förbindelse mellan cylindrar och kylkanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Japp! Jag har själv en likadan, nu mekar jag väldigt sällan, aldrig i princip, med några marina bensinmotorer, men B20 finns ju även i lansdvägsfordon, har jag hört...

Och använd då den gängade delen och skuva in den i tändstiftshålet, det finns en adapter med annan gänga/dimension också, så man kan även kolla moppar, röjsågar motorgräsklippare och andra motordriva köksredskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett forum du kan få mer hjälp på som gäller Volvobilar: www.jagrullar.se.

Många duktiga människor där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frånsett den ev. dåliga kompen kan man ju kolla om tändkablarna sitter i rätt ordning.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla! Ska följa era råd och hoppas nu att jag hittar felet. Om motorn mot min förmodan är kaputt finns någon man kan ersätta B20 och 100-drev med? Kanske någon som har en ide eller rent av bytat själv? Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle tro att om du river av toppen och gör iordning ventilerna så är du nog tillbaka på banan, om nu inte toppen är rostskadad. En beg. Biltop som man marinkonverterar blir inte så dyr.

 

Är drevet ok så är väl det enklaste att hiva i en annan B20 om det skulle behövas. Funkar med en bilmotor där man flyttar över marin delarna. Bla kamaxel och bröstkåpa.(och naturligtvis toppen).

Pratar vi annan motor o drev så blir det genast lite mer arbete. Ett drev 270,280,290 och en motor aq 145,151 (B23) men då måste du såga lite i akterspegeln och montera ett främre motorfäste.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enklare och billigare att totalrenovera motorn du har, än att försöka få dit en annan motor/drev.

Låt nån som kan kontrollera motorn, med lite tur behöver bara topplocket renoveras,det är enkelt att demontera och kostar några tusenlappar att renovera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värden är ju full av B20, det finns massvis... I varierande skick. Det finns massvis med delar till dessa och är tacksamma att renovera och meka med, volvoforumet, www.jagrullar.se är ju redan föreslaget.

Om du konverterar en landsvägsmotor så glöm inte att plocka över fördelaren också, bilmotorerna har ofta vacuumkompensation av förtändningen, så vitt jag vet förekommer inte det på båtmotorer, det är ju sälllan man motorbromsar eller släpper på gasen i nån nedförsbacke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...