Gå till innehåll
lördag 28 december 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Förväntar mig inget svar om den här gamla båten, men jag chansar, någon kanske vet lite mer än mig!

Jag har en Selfleet (det enda som står på hela båten) med en Mercury Merc 350 från 1964 (35 hästar) och jag undrar hur många knop jag bör komma upp i. Den känns lite seg med två personer i.

Den enda bilden jag har på båten, någon kanske har koll ändå! http://screenshots.ooskar.com/enaE743mqBlUIYt.png(Den är inte lila längre!)

Redigerad av ooskr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var på sin tid en vanlig syn i Sverige. Det är en norsk Selco och om den inte dragit på sin en massa vatten mellan bottnarna så borde den göra 23-26 knop. Minns att en barndomskamrat stod med ena foten på sin brors axel och den andra på sin pappas axel medans mamman körde deras Selfleet och de åkte efter på vattenskidor. Den båten hade 40 hk och de sa att den var uppmätt till 27 knop.

http://swedishclassicboats.ning.com/group/selcoselfleetgruppen?groupUrl=selcoselfleetgruppen&id=3629423%3AGroup%3A26393&page=4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är säkert en Selco.

Här är en gogling, http://www.google.se/search?q=selco+selfleet&client=tablet-android-samsung&hl=sv&source=android-browser-suggest&v=141400000&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1lPimxs3NAhVI2SwKHSOLBJgQ_AUIBygB

Jag kan tänka mig att man kom upp i 25 - 27 knop 1964, men nu är de 35 hästarna gamla och trötta och orkar inte så mycket.

Lägg gärna tid och pengar på att renovera ekipaget så får du en snygg vetteranbåt tycker jag.

Kanske finns det någon Selco-klubb.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att krångla till det så sålde NKK (NK Kristensson AB) Selcobåtar - Selfleet menade jag... - med egna modellnamn i Sverige. Jag tror att namnet Selfleet bara existerade på den svenska marknaden.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Selco hette alla båtar från Selco men sedan är det som du säger. Selfleet har iaf skarndäcken neddragna baktill så man kunde se den röda plasten från sidan samt namnet Selfleet. Bara i "våran" lilla fjärd fanns det tre Selfleet när jag var ung

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var man tuff på den tiden satt man uppe på ryggstödet och körde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag hade en för 35 årsedan med en Mercury 50 hk -70 30 kn på topp .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, så då borde jag vara nöjd att den gör 20 kn med två vuxna i båten och en kantstött propeller!

Tack för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt propp om den är kantstött. Kantstötta propellrar gör ingen motor glad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt propp om den är kantstött. Kantstötta propellrar gör ingen motor glad.

Känner inte för att kosta på den här motorn något, den går framåt och det räcker för mig just nu! Fiskar nån gång ibland från den bara. Ensam tog den upp mig i 24kn och då var det lite sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en klassisk båt och en klassisk motor så tänk dig för innan du förstör motorn.

Jag tycker absolut du ska skaffa en hel propp innan motorn tar skada.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en klassisk båt och en klassisk motor så tänk dig för innan du förstör motorn.

Jag tycker absolut du ska skaffa en hel propp innan motorn tar skada.

Mackey

Båten ser tyvärr ut som skit och behöver en rejäl renovering om man ska återställa den, borrade hål överallt. Tänker inte ge mig på det, finns redan många fina exemplar fortfarande ute på våra vatten!

Motorn har tyvärr fått genomgå stryk genom åren, saknas lite gods här och där. Även där inget jag tänker ge mig på att renovera. Kommer serva och sköta om den så gott det går, utan att kosta på mig tusenlappar så jag kan utnyttja den så länge det är möjligt. Sen trodde jag ni här på forumet hatade gamla tvåtaktare som förstör miljön genom att släppa ut 30% av bränslet oförbränt ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med 30% är ju en sanning med stor modifikation. Kanske på tomgång men definitivt inte när man fått upp farten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spolförlusterna är stora på 2-taktare och 20 - 30 % bränsle rakt ut i havet är rimligt.

Det finns många tester på detta, en del mera vetenskapliga och andra mindre vetenskapliga. I stort sett alla kommer fram till att det släpps ut väldigt mycket bränsle från 2-taktare med förgasare.

Kolla här tex.

http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1770.pdf

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag kan förstå av rapporten så kördes visserligen utombordarna på olika varvtal men helt utan last vilket i min värld gör att värdet av testet blir mycket begänsat. En motor måste köras med last för att visa verkliga data. Dessutom har de räknat med att en utombordsmotor körs på tomgång 40% av tiden! Så mycket tomgångskörning har det aldrig varit fråga om i någon båt som jag har kört eller åkt i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...