Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Bammen

Köpråd familjebåt/semesterbåt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Letade båt för några år sedan men av olika anledningar blev det inget köp då. Tittar nu igen med målet att kunna ha en båt i vår ägo till sommaren -17 och skulle mer än gärna ta emot lite köpråd kring detta.

 

Förutsättningar:

 

Vi är två vuxna och två barn, 7 samt 2,5 år. Kravet är att vi skall kunna semestra vettigt i båten i minst en vecka. Alltså behöver vi även kök, toalett, kyl mm.

Eftersom vi gärna vill kunna bjuda med föräldrar, någon annan familj, kompisar osv över dagen ska man helst kunna sitta och äta minst 6 personer utomhus eller under kapell. Av denna anledning är kanske midcabin att föredra då många båtar med akterruff, t.ex. Albin 25 och Saga 27  har för liten umgängesyta. Det som tilltalar mest är en lite större U-soffa med ordentligt bord.

 

Motormässigt har jag nog snöat in på en diesel, helst nyare än -00, enkelmontage. Jag tror att man med en bensinmotor kommer att bli för snål med användandet, även om det kanske är billigare med reservdelar etc. på bensin.

 

Vi är ganska flexibla med priset. Skulle rent hypotetiskt kunna lägga uppåt en miljon men det känns inte aktuellt med tanke på hur lite man ändå använder en båt. Rimligt känns någonstans mellan 2-400 000 helt beroende på skick, utrustningsnivå och motor.

 

Så, vad kan passa oss? Gärna med exempel på aktuella Blocketannonser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, snabbgående motorbåt, nyare än -00 och plats för att semestra i en vecka blir enligt mig tight med den budgeten.

 

Sen beror allt så klart hur trångt man kan tänka sig att bo men en vecka i en 25-26 fotare funkar. Vi har semestrat en vecka i 23 fot men då är man lite mör efteråt.

 

Eftersom jag är mest insnöad på snabb/planande motorbåt själv så kommenterar jag nedan några av mina alternativ:

Vill man ha en dräglig sittbrunn med palts för 6 personer i U-soffa så är ju Aquador 26 smart planerad men där faller det på priset. Vill man ha lite mre plats så är min rek att man bör man upp till 30-32 fot. Windy 31/32 Scirocco är också väldigt bra men där faller det på både dubbla motorer och pris. 

 

En Bavaria 27 eller 29 DC från tidigt -00 kanske man kan få tag på. Eller en jänkare som typ Sea Ray 265/270/280 eller däromkring. Maxum 2700?

 

Personligen föredrar jag nordiska båtar då jag tycker deras stil på inredning faller mig i smaken mer. Men alla nordiska märken som jag gillar, Windy, Marex, Nimbus och i viss mån Aquador är för dyra för din budget.

 

En halvplanande utan akteruff kan ju vara ett alternativ men känns som om dom kostar en del dom med.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Aquador 26 är ungefär vad vi skulle vilja ha, men som du säger är den i dyraste laget. 

 

Kanske ska förtydliga att -00 gäller för motorn. Jag har inget emot en äldre båt om motorn är utbytt mot en nyare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är lite partisk då jag stormtrivs i vår Saga 27 med 2 vuxna och 2 barn... 

Vill bara tillägga att vi ofta sitter 6-7st i sittbrunn och äter! Det finns en förlängningsskiva till bordet och ett löst säte man sätter framför akterruffsdörren. Då kan man sitta 3 på båda långsidorna och 1-2 på änden!

 

Man vill man kan... Men det är långt från en Aquador 26...

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns det krav på toppfart osv, eller dugen en snipa?

Vi har en Nidelv 24, och där går det att sitta 6 och äta (om man har modellen med U-soffa) även om det kanske är lite trångt.

Denna är ju lite mindre, men funkar utan problem som semesterbåt för 4 pers, och ligger väl under din budget med en modernare diesel.

 

Men har du högre budget kan du ju få nåt större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bränsleförbrukning är, eller har varit, en väldigt viktig faktor för mig men när man köper båt för de summorna du nämner så är värdeminskningen troligen bland de största "kostnaderna" du har på båten. Ett litet varningens finger också för dieselkonverterade båtar är att de helst inte ska paras ihop med mercruisers drev och då framförallt inte med Bravo 3 eller XR. Det finns gott om exempel på drev som rasat långt i förtid pga det höga vridet på diesel. Jag valde precis bort en 28 fots bayliner av just den anledningen. 3-4 dl mindre soppa per sjömil äts väldigt snabbt upp av ett drev som rasar och vad jag förstår är det oftast dyrare att både serva och reparera diesel men nu bara jag repeterar vad andra sagt för jag kan inte detta själv. Snart kommer dock argumentet med säkerheten på båten med diesel som självklart också är en faktor...

 

Vi har ungefär samma behov som er och jag har helt snöat in på Bayliner 2855/285 som erbjuder mycket bra ytor och det är det största man får utan dubbelmontage (förutom nyare Bavaria eller liknande med VP D6 osv). Oerhört mycket ljusinsläpp i kabinen på Baylinern gör att det heller inte känns som en grotta att gå ner där. Matplats för 6+ personer ute (och inne för den delen) är dock inte helt enkelt att få till på denna båt och är absolut ett minus även i min värld. I övre delen av ert prisspann bör du kunna närma dig årsmodell 2005 eller kanske tom 2006.

 

Maxum 2700 som nämndes tyckte jag var på tok för liten när jag tittade in i den men det beror också lite på vilken årsmodell man väljer. Det är inte helt lätt att förstå längden på en båt idag enbart genom att titta på modellbeteckningen.

 

Vill man har klassiskt nordiskt kanske en Nimbus 3000 kan vara något? Då får man leva med lite mer träinredning. Kan dock bli tight med er budget på ett objekt med bytt motor kanske...?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gillar Aquador 26 så kanske en nibus 26 DC epoca duger? den saknar iofs. mid cabin men är trevligare pris på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 28/29 DC uppfyller mycket av det du är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saga 27 upplevde jag som trång när jag var inne i en. Annars har jag inget emot snipa, om den uppfyller övriga krav. Har spanat lite på Nidelv 26 men det är ju svårt att få en känsla för rymden i en båt bara på bilderna.

 

 

 

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med Nimbus 28 är att de jag sett till salu är ca 25 år gamla med originalmotorer. Kan tänka mig att dessa kommer att vara ett mkt bra köp om 5-10 år när de börjar få nya eller renoverade motorer. Fjord 900 verkar tilltalande!

 

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 21 säsonger hade jag en Nimbus 2700, tro det eller en, men den är på 27 fot.

Den ser likadan ut som Nimbus 2600 till midskepps, men istället för en akterruff som 2600 har så har 2700 en stor och rymlig sittbrunn med en stor u-soffa som rymmer sex vuxna med normalstora rumpor. Bordet kan bäddas ned och bli extrasäng eller solkoj.

Traditionell förruff med toa och en bra stickkoj på bb-sidan.

I original hade dessa båtar en TAMD 30 på 105hk, det är vanligt att det numera sitter en TAMD 31 på 150 hk i. Dessa båtar har rak axel, och uppför sig väl i sjön, är lättmanövrerade och har förhållandevis liten avdrivt vid sidvind eflersom de haf en liten köl, eller snarare en "puckel" under förskeppet. Maxfarten är omkring 15 knop, någorlunda ekonomisk marshfart är 10-11 knop. Min drog med en TAMD31 starx under 1,5 l/M.

Den fanns både som hardtop och softtop, hardtop, eller doghouse rekommenderas.

Hyfsat bra badbrygga. Rymlig toalett.

 

Sedan finns 2600 i väldigt många exemplat, dessa är 26 fot, i stort sett samma båt som 2700 men med akterruff och betydligt trängre sittbrunn.

 

Prisbilden på dessa är omkring 200-250.000kr vilket kan kännas litet högt, med tanke på att detta är tidiga 1980-talsbåtar men man betalar väl gära 50.000kr extra bara för attkunna flagga med Nimbus blå/röda vimpel i masten.... eller hur?

Det finns några 2600 och ett fåtal 2700 på Blocket just nu, några har legat ute rätt länge, och i förnyade annonser, läga ett pruta!

 

Om du kan tänka dig en halvplanande snipa kan jag rekommendera Tresfjord eller helst Westfjord 26 eller 28. Det finns flera olika motorer i dessa. Norskbyggda Tresfjord kan ha Perkins trakordiesel på 50- 100hk, Westfjord är byggda i Bohuslän i samma formar som Tresefjord och har för det mesta Yanmar eller Pentadieslar.

Välbyggda kvalitetsbåtar med gott om utrymme ombord, planlösningen kan skilja sig år vesäntligt. Välj bort båtar med teakdäck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med Nimbus 28 är att de jag sett till salu är ca 25 år gamla med originalmotorer. Kan tänka mig att dessa kommer att vara ett mkt bra köp om 5-10 år när de börjar få nya eller renoverade motorer. Fjord 900 verkar tilltalande!

 

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

 

Tycker att det ganska ofta kommer ut 28'or med bytt maskineri. De brukar dock inte bli långvariga på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olleman82, tack för tipset om Mercruisers drev! Det är VP man ska ha då eller?

 

Vad tror forumet om detta;

 

https://www.blocket.se/sodermanland/Bayliner_2855_diesel_67500063.htm?ca=14&w=3

 

Nyare diesel och X-drev? Är det något man ska undvika Olleman82? Vad är uppfattningen om de amerikanska dieslarna? Har sett nån som heter Hammerhead samt ovanstående som har Peninsular. Antar att det är Pickup-motorer som marinkonverterats?

 

Nimbus 2700 skulle jag absolut kunna tänka mig. Rak axel eller drev har jag ingen bestämd uppfattning om, kan tänka mig bägge. De som finns på Blocket just nu verkar ha samma problem som Nimbus 28:orna, gamla orörda originalmotorer. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Problemet med Nimbus 28 är att de jag sett till salu är ca 25 år gamla med originalmotorer. Kan tänka mig att dessa kommer att vara ett mkt bra köp om 5-10 år när de börjar få nya eller renoverade motorer. Fjord 900 verkar tilltalande!

 

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

 

Tycker att det ganska ofta kommer ut 28'or med bytt maskineri. De brukar dock inte bli långvariga på Blocket.

 

 

Nej, så är det säkert och nya båtar till salu dyker ju upp hela tiden, dessutom ska jag köpa tidigast i höst. Det verkar vara en trevlig modell! Vad gäller andrahandsvärde är ju detta en aspekt också, hur lättsåld den är den dagen man ska göra sig av med den. En Nimbus 28 med nyare motor lär vara förhållandevis enkel att sälja och jag lägger hellre lite mer i inköp för en sådan än mindre för en båt som visar sig vara omöjlig att bli av med sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera av Nimbusarna på Blocket har legat ute sen i våras, en del annonser är förnyade så det har blivit ett nytt datum, men jag känner igen dem.

Nimbusarna behåller ju sitt andrahandsvärde bättre än "en del" another boats, om man säger så.

Det tycks finnas fler Nimbusar på västkusten än på ostkusten.

 

Det är billigare och lättare underhåll av raka axlar än med drev, och betydligt billigare och enklare vid grudkänning. Det är därför dyrare att försäkra båtar med drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olleman82, tack för tipset om Mercruisers drev! Det är VP man ska ha då eller?

 

Vad tror forumet om detta;

 

https://www.blocket.se/sodermanland/Bayliner_2855_diesel_67500063.htm?ca=14&w=3

 

Nyare diesel och X-drev? Är det något man ska undvika Olleman82? Vad är uppfattningen om de amerikanska dieslarna? Har sett nån som heter Hammerhead samt ovanstående som har Peninsular. Antar att det är Pickup-motorer som marinkonverterats?

 

Nimbus 2700 skulle jag absolut kunna tänka mig. Rak axel eller drev har jag ingen bestämd uppfattning om, kan tänka mig bägge. De som finns på Blocket just nu verkar ha samma problem som Nimbus 28:orna, gamla orörda originalmotorer. 

hehe, det var den jag "tackade" nej till. Bra utrustad och säljaren verkade seriös men två saker fick mig på andra tankar, delvis för att jag inte alls kan meka själv:

 

1. Peninsular diesel har minst sagt dåligt rykte om man googlar och kommer framförallt till amerikanska forum. Det pratas om att mariniseringen av denna 6.5 l diesel motor är för "klen" och gjord av ett väldigt litet företag. Agenten i Sverige har inte sålt en motor på 2 år. De två marinor jag pratade med kände inte till motorn alls! Kanske säger mer om dom än motorn men den gången jag kommer behöva hjälp med motorn blir det problem.

 

2. Drevet. Det är helt enkelt inte skapt för det enorma vridmoment som en diesel ger (mercruiser specar inte ens ett max vridmoment för XR). Jag ringde på en annan 285 för någon månad sedan, han hade bytt drevet efter bara 11 säsonger från ny "Helt slut" hade marinan sagt. Motor? Diesel...framgick inte om han bara hade Braxo 3 eller det förstärka XR drevet dock.

 

En person som mekar själv hittar garanterat reservdelar till denna motor i USA och säkerligen till bättre priser än Penta m.fl och då vill jag påstå att den båten är det intressantaste objektet på blocket under det här året av denna modellen, men det är ju bara jag.

 

Jag vill verkligen förtydliga att jag inte kan mycket om drev. Det jag lärt mig kommer ifrån google men det jag lyckats hitta är att man förordar VP men även Yanmars egna drev när det kommer till diesel på dessa båtar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera av Nimbusarna på Blocket har legat ute sen i våras, en del annonser är förnyade så det har blivit ett nytt datum, men jag känner igen dem.

Nimbusarna behåller ju sitt andrahandsvärde bättre än "en del" another boats, om man säger så.

Det tycks finnas fler Nimbusar på västkusten än på ostkusten.

 

Det är billigare och lättare underhåll av raka axlar än med drev, och betydligt billigare och enklare vid grudkänning. Det är därför dyrare att försäkra båtar med drev.

Kan bara hålla med! Roade mig genom att jämföra nybåtspriser för Nimbus och amerikanska ditto från 90-talet och prisskillnaden var från början väldigt liten men efter 20-25 har Nimbusen tappat betydligt mindre i värde. Detta resulterar förvisso också i att man får köpa en Nimbus från tidigt 90-tal eller en amerikansk från kanske 2005 för samma pengar. Sedan är boutrymmet i framförallt Bayliner, som blivit min favorit, betydligt större men på bekostnad av bl.a. inga skarndäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är någon slump att vi råkade intressera oss för samma båt. Den typ av båt jag (och du) letar efter är nog rätt vanligt att många vill ha. Bra och välskötta båtar med rätt utrustning till ett rimligt pris kommer nog alltid gå att sälja, trots nedgången i branschen som jag antar kommer fortsätta. En intressant iakttagelse är att det för ett par, tre år sedan när jag var på gång att köpa båt sist, var kötid på båtplats där jag tänkt ha den. Nu finns det flera platser lediga och ingen kötid alls. Det annonseras tom på Blocket om båtplatser och annonserna har legat ute länge och vissa har tom sänkt priset. Så man behöver nog inte skynda sig att köpa nåt utan det är fortsatt köparnas marknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är någon slump att vi råkade intressera oss för samma båt. Den typ av båt jag (och du) letar efter är nog rätt vanligt att många vill ha. Bra och välskötta båtar med rätt utrustning till ett rimligt pris kommer nog alltid gå att sälja, trots nedgången i branschen som jag antar kommer fortsätta. En intressant iakttagelse är att det för ett par, tre år sedan när jag var på gång att köpa båt sist, var kötid på båtplats där jag tänkt ha den. Nu finns det flera platser lediga och ingen kötid alls. Det annonseras tom på Blocket om båtplatser och annonserna har legat ute länge och vissa har tom sänkt priset. Så man behöver nog inte skynda sig att köpa nåt utan det är fortsatt köparnas marknad.

Ibland ser det olika ut. I södra vänern så önskade jag få båtplats. Hamnade i kön. Över 120 före mig (ca 5-6 år)så det fick bli att gå i andra vatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är någon slump att vi råkade intressera oss för samma båt. Den typ av båt jag (och du) letar efter är nog rätt vanligt att många vill ha. Bra och välskötta båtar med rätt utrustning till ett rimligt pris kommer nog alltid gå att sälja, trots nedgången i branschen som jag antar kommer fortsätta. En intressant iakttagelse är att det för ett par, tre år sedan när jag var på gång att köpa båt sist, var kötid på båtplats där jag tänkt ha den. Nu finns det flera platser lediga och ingen kötid alls. Det annonseras tom på Blocket om båtplatser och annonserna har legat ute länge och vissa har tom sänkt priset. Så man behöver nog inte skynda sig att köpa nåt utan det är fortsatt köparnas marknad.

 

Nyfiken på var detta var som det fanns båtplatser?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet en som ska sälja sin båt. I den sover man 6 personer om man vill. Den har toa med septitank,landström,bogprop. spritkök m.m. ny motor och massa annat nytt. En grymt fin familjebåt med en trailern som lastar 8ton. Är nog bara skrovet som inte är nytt på den. Det är en Bayliner 2955

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om Nimbus 28/29. Tror även någon av Fjord 900 Dolphin, Draco 2700 eller Marex 290 skulle passa.

 

Utan midcabin med två barn skulle jag inte ens fundera över. 

 

 

 

 

Problemet med Nimbus 28 är att de jag sett till salu är ca 25 år gamla med originalmotorer. Kan tänka mig att dessa kommer att vara ett mkt bra köp om 5-10 år när de börjar få nya eller renoverade motorer. Fjord 900 verkar tilltalande!

 

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

 

Tycker att det ganska ofta kommer ut 28'or med bytt maskineri. De brukar dock inte bli långvariga på Blocket.

 

 

Nej, så är det säkert och nya båtar till salu dyker ju upp hela tiden, dessutom ska jag köpa tidigast i höst. Det verkar vara en trevlig modell! Vad gäller andrahandsvärde är ju detta en aspekt också, hur lättsåld den är den dagen man ska göra sig av med den. En Nimbus 28 med nyare motor lär vara förhållandevis enkel att sälja och jag lägger hellre lite mer i inköp för en sådan än mindre för en båt som visar sig vara omöjlig att bli av med sedan.

 

En båt ytterligare till Bobbas lista är Forbina 8000 som jag tyckte mycket om, något mindre än Nimbus 28 men en bra planerad och trevlig båt med bra ekonomi.

Jag tyckte även om Nimbus 28 och jag hittade en som var väl uppdaterad motorn var bara 2 två år och hade gått dryga 100 timmar, jag hade den i tre säsonger och den var ganska lättsåld. Är motorn bytt så blir oftast priset lite högre än vad du angett. Det behöver inte vara så att motorn är helt slut fast den är från början av 90-talet, 41:an går länge om den är skött på ett bra sätt..

Har du inte bråttom så ha is i magen och ha koll på annonssighterna så kommer det att dyka upp något som du känner för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv köpte jag en Bella Falcon 26, med ett bord på akterdäck kan man nog sitta 6st och äta, allt sitter där det ska efter 13 år, sjöegenskaperna mycket bra, och tycker själv KAD32 räcker mycket väl. Fick ett aldrig använt kapell med och takdelen har suttit uppe hela tiden som soltak, helt suveränt för mig som vill vara ute men inte i solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...