Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Ilhan162

Dieselmotor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är en ny båtägare och har köpt en snipa allting har gått hur bra som helst tills igår då motorn la av.

Trodde först att det var soppatorsk (då även mätaren visade att det fanns diesel kvar) hade en dunk med diesel som reserv från ägaren innan så fyllde på och försökte starta, ingenting händer.

 

Blir bogserad till klubben och försöker få igång motorn fortfarande utan framgång, det verkar som om motorn inte får någon diesel då den ibland vill starta men "stryps". Sen kom det även fram att reservdunken med diesel var ca 2 år gammal vilket vi fick reda på i efterhand. Motorn är en Lombardini LDW 702M från 2007 med ca 100 gångtimmar.

 

Är det någon som kan komma med tips om vad som kan vara problemet samt en lösning.

 

Tacksam för svar

 

Mvh

Ilhan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått soppatorsk på en diesel så startar dem sällan igen utan en luftning av bränslesystemet. Den tvååriga dieseln ska inte vara nån fara enligt min erfarenhet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon instruktionsbok? där kan du läsa om luftning av bränslesystemet

Fler frågor du kan ställa och utreda är om det finns diesel i tanken dvs fungerar bränslegivare och mätare(har själv råkat ut för det)

Därefter finns det diesel i dina filter (kan vara ett eller två)och dom kan ju vara igensatta och det är bara att byta då.

En genväg kan ju vara för att minimera pumpning av diesel att fylla upp filtrena manuellt och sen köra startmotorn en liten stund för att dra fram diesel detta är olika lätt på olika motorer,när man gjort detta så måste du lufta systemet som då samlat ihop luft som måste ut antingen vid en skruv vid finfiltret och/eller på spridarna. Detta är enkelt men kanske behöver göras flera ggr efter att du pumpat/kört motorn en stund. Vissa motorer har jag hört är självluftande! men ja du får läsa i din bok.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara igensatt filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränera tanken, förfilter/vattenavskiljare, kolla vad som kommer ut från tanken, kan vara så mycket vatten och goja så du nödgas tömma och rengöra tanken.

Efter detta byter du finfiltret, luftar maskinen.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även firman EHÅS på Erstagatan är mycket erfarna och har oftast nya startmotorer på lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan vara på sin plats med en liten varning, någon skriver att man kan köra på starten för att fylla upp filter vid luftning, och det funkar ju, men ska du nöta med startmotorn så stäng för allt i världen kylvattenitaget, annars kan du fylla maskinen med vatten, då impellerpumpen börjar pumpa så fort maskinen börjar rotera, men det finns inga avgaser som skickar ut vattnet, utan det stiger i avgasslangen tills det rinner in i maskinen, och kan ställa till mycket tråkigheter.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa bränsleslangen i änden mot motorn och blås i den. Om du kan titta ner i tanken så ser du vad som kommer ur slangen. På min förra motorbåt försökte jag blåsa på nämnda sätt men det var tvärstopp och felet var därmed funnet. Massor med svarta klumpar hade geggat igen rören.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan vara på sin plats med en liten varning, någon skriver att man kan köra på starten för att fylla upp filter vid luftning, och det funkar ju, men ska du nöta med startmotorn så stäng för allt i världen kylvattenitaget, annars kan du fylla maskinen med vatten, då impellerpumpen börjar pumpa så fort maskinen börjar rotera, men det finns inga avgaser som skickar ut vattnet, utan det stiger i avgasslangen tills det rinner in i maskinen, och kan ställa till mycket tråkigheter.

 

 

Kalle

Jag skrev att man kan köra korta stunder på starten för att få fram bränsle lite fortare och lättare, och att man kan fylla upp filltrena för hand för att ytterligare förkorta pinan att handpumpa.

Jag visste inte däremot att du kan riskera att fylla! motorn med havsvatten när man kör startmotorn,tror det är större risk att du förstör impellern kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränera tanken, förfilter/vattenavskiljare, kolla vad som kommer ut från tanken, kan vara så mycket vatten och goja så du nödgas tömma och rengöra tanken.

Efter detta byter du finfiltret, luftar maskinen.

 

 

Kalle

Tycker du verkligen att han skall göra allt det jobbet före en uteslutning av tom tank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är första åtgärden att kolla att det är bränsle i tanken, det är ju så självklart att jag trodde att man inte behövde föreslå det, dessutom har det berörts tidigare i tråden!

 

Var och en får tro vad man vill, det var bara ett tipps i all välmening.

 

 

Kalle ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är första åtgärden att kolla att det är bränsle i tanken, det är ju så självklart att jag trodde att man inte behövde föreslå det, dessutom har det berörts tidigare i tråden!

 

Var och en får tro vad man vill, det var bara ett tipps i all välmening.

 

 

Kalle ;)

Ok jag förstår,

Alla tips blir en erfarenhet.

Jag fick själv liknande tips om rengöring men det verkade så jobbigt så då kollar man ju alla alternativ för att slippa det värsta men om man är helt ny så kanske det är svårt att veta.

I mitt fall så var tanken tom men knappt smutsig så jag tankade bytte filter och kämpa en hel del med luftningen då jag inte kunde det jag kan nu och sen körde vi säsongen utt utan problem bara tankade oftare.

Allt detta ledde ju då till mer detektivarbete inför denna säsongen som visade sönderrostad tankgivare och lite senare även att tank mätaren inte visade vad den nya givaren sa.

Till hösten skall jag inte tanka fullt över vintern utan ist tömma och ge mig på rengöringen vilket även det kan behövas. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT

Jag har rengjort två tankar denna våren, båda båtarna har jag fått bogsera iland, båda med massor av vatten i vattenavskiljaren, ena ägaren skulle fixa detta själv, han rensade vattenavskiljaren, fyllde tanken full med diesel, var väl kanske halv tank innan fyllningen.

Dagen efter ringer han igen och har stopp, bogsering iland, nu vill han ha hjälp med att fixa maskinen som stoppat trota att han rengjort vattenavskiljaren och tankat ny diesel.

Vattenavskiljaren var åter full av vatten, jag får pumpa ut all diesel, montera ur tanken för att kunna rengöra den ordentligt, nya filter och ny diesel.

 

Dieselen idag verkar blanda sig med vatten mycket lättare än vad som var möjligt tidigare då den skiktade sig lättare.

Trots denna stora mängd vatten i tanken kunde jag vid tankrengörningen inte se någon tillstymmelse av dieselbakterier.

 

 

En liten avvikning från tråden, med syfte att man ska gå till botten (tankens botten) med problemet och inte bara åtgärda symtonen.

 

 

Kalle ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående lutning, då det är en hyggligt ny motor, vår Verksamhet (Mitsubishi) blev en glad överraskning första gången den var tvungen att luftas. Självluftande enligt boken, och då det är elektrisk matarpump är det enda man behöver göra slå på tändningen och vänta en stund.

Men som sagt, läs boken.

 

Jag rekommenderar inte heller attanvända startmotorn vid luftning, kan hända att pumpen inte gillar det. Däremot fylla filtren kan underlätta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju även så att kammen ändrar läge när du gör ett litet vrid på startnyckeln vilket kan göra att pumpen tar bättre.

det var en penta mekaniker som tipsade om att köra LITE med starten för att underlätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Lombardinis LDW ska vara självluftande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är en ny båtägare och har köpt en snipa allting har gått hur bra som helst tills igår då motorn la av.

Trodde först att det var soppatorsk (då även mätaren visade att det fanns diesel kvar) hade en dunk med diesel som reserv från ägaren innan så fyllde på och försökte starta, ingenting händer.

 

Blir bogserad till klubben och försöker få igång motorn fortfarande utan framgång, det verkar som om motorn inte får någon diesel då den ibland vill starta men "stryps". Sen kom det även fram att reservdunken med diesel var ca 2 år gammal vilket vi fick reda på i efterhand. Motorn är en Lombardini LDW 702M från 2007 med ca 100 gångtimmar.

 

Är det någon som kan komma med tips om vad som kan vara problemet samt en lösning.

 

Tacksam för svar

 

Mvh

Ilhan

 

Jag hade en dunk i båten i ca 6 månader en gång. Jag gör inte om det igen. Igensatta filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite osannolikt att man skulle vattenfylla cylindrarna när man drar runt lite längre med startmotorn, motorn "flåsar" ju runt en del luft. Risken är nog större att impellern ger sig om den inte får vatten.

Ett gammalt trick är att ha ett T-rör med ventil på innan sjövattnet går in i avgaserna. Den öppnade man någon minut innan motorn stoppades. Men då ska man kanske inte ha ljuddämpare mm av plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite osannolikt att man skulle vattenfylla cylindrarna när man drar runt lite längre med startmotorn, motorn "flåsar" ju runt en del luft. Risken är nog större att impellern ger sig om den inte får vatten.

Ett gammalt trick är att ha ett T-rör med ventil på innan sjövattnet går in i avgaserna. Den öppnade man någon minut innan motorn stoppades. Men då ska man kanske inte ha ljuddämpare mm av plast.

 

Varför tror du att det fans en sådan ventil på äldre maskiner?

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Låter lite osannolikt att man skulle vattenfylla cylindrarna när man drar runt lite längre med startmotorn, motorn "flåsar" ju runt en del luft. Risken är nog större att impellern ger sig om den inte får vatten.

Ett gammalt trick är att ha ett T-rör med ventil på innan sjövattnet går in i avgaserna. Den öppnade man någon minut innan motorn stoppades. Men då ska man kanske inte ha ljuddämpare mm av plast.

 

Varför tror du att det fans en sådan ventil på äldre maskiner?

 

 

 

Kalle

 

 

 

Hela avgasröret var av järn och rostade snabbt annars. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett de risker ni andra lyfter fram så är det väl inte några direkta svar på TS fråga? Jag har tidigare sålt Lombardi och är väldigt intresserad av vad som orsakat problemet så jag hoppas svaret kommer så småningom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Låter lite osannolikt att man skulle vattenfylla cylindrarna när man drar runt lite längre med startmotorn, motorn "flåsar" ju runt en del luft. Risken är nog större att impellern ger sig om den inte får vatten.

Ett gammalt trick är att ha ett T-rör med ventil på innan sjövattnet går in i avgaserna. Den öppnade man någon minut innan motorn stoppades. Men då ska man kanske inte ha ljuddämpare mm av plast.

 

Varför tror du att det fans en sådan ventil på äldre maskiner?

 

 

 

Kalle

 

 

 

Hela avgasröret var av järn och rostade snabbt annars. 

 

 

:D tur att maskinen före T röret inte rostade!

 

 

Kalle :D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag är en ny båtägare och har köpt en snipa allting har gått hur bra som helst tills igår då motorn la av.

Trodde först att det var soppatorsk (då även mätaren visade att det fanns diesel kvar) hade en dunk med diesel som reserv från ägaren innan så fyllde på och försökte starta, ingenting händer.

 

Blir bogserad till klubben och försöker få igång motorn fortfarande utan framgång, det verkar som om motorn inte får någon diesel då den ibland vill starta men "stryps". Sen kom det även fram att reservdunken med diesel var ca 2 år gammal vilket vi fick reda på i efterhand. Motorn är en Lombardini LDW 702M från 2007 med ca 100 gångtimmar.

 

Är det någon som kan komma med tips om vad som kan vara problemet samt en lösning.

 

Tacksam för svar

 

Mvh

Ilhan

 

Jag hade en dunk i båten i ca 6 månader en gång. Jag gör inte om det igen. Igensatta filter.

 

Mycket intressant då man bör tanka fullt på hösten när man tagit upp båten för att undvika kondens och den dieseln är ju inte dålig 6 mån senare!!6-7 mån senare sjösätter man och och sen dröjer det ju ganska länge innan man behöver tanka igen. Det måste varit något annat fel för dig men din dunk typ halvfull eller smutsig diesel från där du tankade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är en ny båtägare och har köpt en snipa allting har gått hur bra som helst tills igår då motorn la av.

Trodde först att det var soppatorsk (då även mätaren visade att det fanns diesel kvar) hade en dunk med diesel som reserv från ägaren innan så fyllde på och försökte starta, ingenting händer.

 

Blir bogserad till klubben och försöker få igång motorn fortfarande utan framgång, det verkar som om motorn inte får någon diesel då den ibland vill starta men "stryps". Sen kom det även fram att reservdunken med diesel var ca 2 år gammal vilket vi fick reda på i efterhand. Motorn är en Lombardini LDW 702M från 2007 med ca 100 gångtimmar.

 

Är det någon som kan komma med tips om vad som kan vara problemet samt en lösning.

 

Tacksam för svar

 

Mvh

Ilhan

Hej hur har det gått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...