Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Snohest

Backventil till pump?

Rekommendera Poster

Tänkte att jag skaffar pump till min ena lilla båt, sagt å gjort så köpte jag en sån här http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Inline-pump-2000024260/Var mycke medveten om att de "stod" att man behövde "backventil" vilket dem skulle ha på biltema också, sen visade de sig att dem slutat sälja backventilerna... Och den som finns på deras hemsida som är mässing å nätkorg är för fasiken 20cm lång...  De kommer jag aldrig få ner mellan dubbelskroven utan å skära ett avlångt hål...

Så nu vänder jag mig till er.... Var får man tag på en bra backventil som inte kostar miljoner? Helst ska den ju redan ha 13mm slanganslutning, men funkar inte de får man göra något som funkar.

Största anledningen till att jag köpte den pumpen är för att de är RIKTIGT snålt med plats under luckan där dunken sitter, så en av deras "dyrare" (Och större...) varianter skulle aldrig få plats där under!

Mycke medveten om att man kan sätta en backventil mitt på slangen ovanför hålet också, men jag har inte ens lyckats hitta en backventil som verkar något å ha... Och att köpa något man tror är rätt från internet utan å kunna känna å se på de i verkliga livet känns väl så där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behövde en backventil till vevhusventilationen, hittade en på Hansen Racing avsedd för nån jänkebil. Sitter på en halvtumsslang och är kanske 5 cm lång. Den kanske rostar i vatten. Tror att det fanns en till Saab i plast som jag aldrig hittade Tips alltså, titta på bildelar.

En vanlig koppling för trädgårdsslang med vattenstopp kanske skulle funka. Testade det till vevhusventilationen men den gillade nog inte olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du menar en länspump? Isf behöver du ingen backventil, det lilla vatten som rinner tillbaka i slangen efter att pumpen slutat gå är inget att bry sig om.

Annars finns det kraftigare backventiler hos typ SeaSea mfl med mässingshus som man kan bygga ihop med slangnipplar osv för slangmontage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du menar en länspump? Isf behöver du ingen backventil, det lilla vatten som rinner tillbaka i slangen efter att pumpen slutat gå är inget att bry sig om.

Annars finns det kraftigare backventiler hos typ SeaSea mfl med mässingshus som man kan bygga ihop med slangnipplar osv för slangmontage.

Men eftersom nu TS tänker sig använda en icke torrkörningssäker pentrypump att länsa med så måste det nog till en backventil iallafall. Alternativet skulle annars vara att förfylla den varje gång han tänker länsa, vilket inte vore särskilt praktiskt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ts skriver att det är till en liten båt, då kan ju den pumpen fungera, annars håller jag med om att det finns betydligt bättre pumpar av tusen olika modeller, men dessa är ju också betydligt större och dyrare. I akvariesammanhang hade jag en gång en backventil med en kula i en genomskinlig kammare, denna fanns i någons slags sughävert jag fick med i en låda med mer eller mindra användbara prylar då jag fick med då jag köpte ett begagnat akvarium. Jag har sett att det finns liknande grejer på Tradera, kanske en sån kan passa, skall se om jag kan lägga in en länk senare.

Till den pumpen behöver du absolut också en sil på pumpens sugsida, minsta skräp fastnar annars och täpper till pumpen.

Men jag hade nog också valt en annan pumplösning, en membranpump som sitter monterad en bit ovanför sugstället, och då en slang till kölsvinet. Men då hamnar man lätt på 1000-1500kr och en helt annan elförbrukning, å anda sidan suger man torrt på nolltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den backventil som håller så tätt att pumpen hålls vattenfylld mellan länsningarna kostar nog betydligt mer än en riktig länspump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seasea hemsidan har ju helt sinnesjuk frakt? 199kr i frakt för en mässing backventil å 2 nipplar till den...

Den från tradera verkar dock intressant, simpel å borde hålla ett tag i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seasea hemsidan har ju helt sinnesjuk frakt? 199kr i frakt för en mässing backventil å 2 nipplar till den...

Den från tradera verkar dock intressant, simpel å borde hålla ett tag i alla fall.

Jag vet ju inte om den lösningan funkar, men självtryck som i en hävert eller från en liten pump borde ju inte göra någon skillnad.

Rördelarna i Seaseas sortiment brukar man ju kunna finna även i en VVS-butik, har du kollat där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker jag kollat lite överallt, mässing backventilen kostade 300spänn (Utan nipplar som jag behöver) på bauhaus... De är lite mö för en så simpel grej egentligen tycker jag.

Jag har även kollat på http://www.seasea.se/backventil-12-19-25mmför den är lika billig från andra sidor som har billigare frakt, bara att på bilderna ser den lite halvt sönder ut... Så hur tätt kan den vara egentligen?

Hittade även mässing backventilen på andra sidor online, men frakten blir på mer än vad grejen man köper... Vilket jag tycker är sjukt då butiker (Oftast....) skickar små grejor gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna inte med att en backventil som ska suga vatten med skräp i kommer att hålla tätt alltid. Risken är stor att något lägger sig ivägen så att ventilen inte blir helt tät.

Du får nog pröva dig fram till du hittar någon kombo av ventil och finmaskig sil som funkar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...