Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
erikande85

Vatten kommer i motorrummet, droppar från svänghjulet.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har märkt att det hela tiden droppar in vatten som lägger sig under motorn.

Låter jag båten stå några dagar så finns det runt 10-20l att pumpaut.

Jag har lokaliserat att det droppar från längst ner på svänghjulet/svänghjulskåpan.

 

Vart kan vattnet komma in ifrån?

Jag har varit nere och kännt vid drevet och känner att det är hål (runt 4cm) i den övre gummibälgen . Kan detta räcka för att det ska droppa in vatten?

 

Drev: vp 290 dp

Motor: gm 6.5l diesel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den övre bälgen är ju drivaxelbälgen och den ska det inte vara hål i. Det kan mycket väl och högst troligt komma in därifrån.. Dessutom tar ju knutkorsen och drivxeln rejält med stryk om bälgen är trasig och det kan gå fort.

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar figo!

Den bälg det gäller är den som går in under den halvklotsformade kåpan. Är det den du menar också?

 

Så det är bara att ta upp båten direkt och byta bälgen? Är det nåt mer man bör passa på att göra Medans båten är uppe och drevet isär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit upp på direkten och även kollat/bytt knutkorsen som Figo nämnde. Finns det uttag för smörjnipplar på korsen kan man prova att trycka igenom lite fett, annars vete tusan om jag hade kört vidare med dem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara knutkorsen utan även mellanaxellgren går åt skogen. Ta upp direkt, kör inte en meter till. Bort med drevet och pumpa in fett i knutar och mellanaxeln så det kommer ut ur packboxen. Fett fylls på vid svänghjulskåpans ovansida, inte säkert att det sitter fettnippel utan en skruv. Då får du köpa en nippel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelis:

 

Vilka lager är det som bör bytas?

 

Packboxarna bör också bytas antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln mellan motor och drev sitter i svänghjulskåpan även kallad struten. Vattnet rinner in via den axeln och dess lager och rinner sedan ut vid svänghjulet, precis som i ditt fall.

 

Problemet är om lagren tagit stryk och måste bytas så måste motorn lyftas ur eller om det finns så mycket plats framåt så motorn kan flyttas fram så man kan få bort svänghjulskåpan.

 

Sitter en packbox längs bak men den kan man byta när drevet är borta. om nu lagren klarat sig.

 

Har du kört med båten med trasig bälg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en kåpa med två lager, och båda lagren behöver bytas, måste motorn lyftas, då det inre lagret måste demonteras framåt. Jag brukar dra ut axeln och rengöra inre lagret för att kolla konditionen. Ofta räcker det med att packa om inre lagret med nytt fett, och byta det yttre. Att smörja via smörjnippeln hjälper inte det inre lagret. Fettet går bara ut bakåt. Om man haft vatten i svänghjulskåpan brukar startmotorn ge upp efter ett tag, eftersom startkransen kastar in vatten i startmotorn. Axelkorsen tycker jag det är bäst att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske men hur ser jag om lagren tagit stryk? Båten är uppe på slipen nu i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man känner på dem. De ska inte "hacka" när man vrider på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske men hur ser jag om lagren tagit stryk? Båten är uppe på slipen nu i alla fall!

För att känna om lagren är ok, måste man dra ur axeln, men har läckaget pågått en längre tid, kan man nog utgå ifrån att lagren har tagit stryk. Att dra ur axeln är inte så lätt om man inte har verktyget. Det är inget verktyg som Volvo Penta tillhhandahåller, Man får tillverka det själv av en klämbussning och en glidhammare, eller köpa det från Åkerströms mekaniska i Söderhamn, kostnad ca 3000:-. Om man lyfter motorn behövs inte verktygen. Då knackar man ut axeln inifrån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Så man kan ta ut hela axeln från utsidan? Vilken tur att jag råkade köpa en glidhammare idag, då får jag mer nytta av den!

 

Är det troligt att jag måste köpa ny axel eller är det bara lagren som behöver bytas?

 

Om ett drev har varit dåligt en längre tid, kan det ha påverkat motorns effekt om drevet snurrar trögare tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu tagit bort segersärkingarna från knutkorsen, men jag får ändå inte bort korsen.

 

Nån som har några tips? Dom är väldigt rostiga. Kan man såga av dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar kunna knacka in på ena sidan så att lagerskålen på andra sidan åker ut. Därefter knackar man åt andra hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ganska besvärligt att ta bort korsen om allt sitter kvar på drevet.

 

Man behöver få upp korsen i ett kraftigt skruvstycke eller en hydraul press.

 

Vilket fall som helst en hylsa på ena sidan inre storlek som lagerkoppen i korset går in i och på andra sidan korset en hylsa som har en ytterdiameter lite mindre är lagerkoppen.

 

Sedan "bara" att pressa ur korset så ena koppen lossnar. Sedan tar man en mindre hylsa som inte åker på korset och som går igenom medbringaren och pressar korset åt andra hållet så motsatta koppen åker ur medbringaren. Nu går korset att plocka bort.

 

Upprepas på kvarvarande lagerkoppar (6st).

 

Monteringen kan jag återkomma till när du fått bort korsen, prova inte innan, för om man gör fel så går nållagren garanterat åt helvete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelis: tack för den utförliga beskrivningen! Då är det pressa som gäller och inte slå alltså.

 

Jag försökte ta bort bultarna till kåpan knuten går in i, och den sitter fast något så överjävligt att insexen började glida.

 

Hade helst fått ut korsen på plats. Men då blir det svårt med skruvstäd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ev att det går med en kraftig skruvtving. Tvingen måste ha ett vridskaft annars så funkar det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att ta loss skruvstäd och ta det till knuten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätningsringen innanför knutarna har en slitbricka som den tätar mot. Den är inte rostfri, så när det kommer vatten i bälgen rostar brickan på tätningsytan med läckage som följd. Därför är det bästa att ta loss knutarna från lagerboxen och byta tätningsring och slitbricka. Speciellt när det är vatten i drevoljan. Det blir mycket lättare att byta axelkors också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som insexskruvarna till lagerboxen sitter rejält fast om jag fattar TS inlägg ovan.

 

Tänk på att det förmodligen är tum på insexskallarna, när det sitter hårt så vill det till att man har rätt passform på verktygen. Minsta glapp i greppet och det blir lätt stora problem med runddraget grepp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, insexbultarna har tappat grepp. Trots rätt storlek på insexnyckeln.

Nu har jag bankat och slitit i flera timmar och lyckats ta bort alla förutom två stycken på korset längst in, de rör sig inte ur fläcken. Nån som har tips på hur jag kan få bort sista? Dom sitter för långt in för att Komma åt med skruvstäd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man dragit sönder en insex brukar det kunna fungera att banka in en lite större torx. Det har räddat mig ett antal ggr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man dragit sönder en insex brukar det kunna fungera att banka in en lite större torx. Det har räddat mig ett antal ggr...

Och efter torxen är nästa steg att svetsa fast en skruv med sexkantskalle på insexskruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan få ett bra grepp så kan de fungera. Jag har bara provat liknande genom att borra hål i avdragna/sönderdragna skruvar jag har upplevt två problem. Det ena är att det är i stort sett hopplöst att lyckas borra ett tillräckligt stort hål i en liten skruv. Det andra är att om man drar av en sådan där "grispitt", (som de brukar kallas), så är det helt kört att få ut skruven eftersom grispitten är för hård att borra i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan få ett bra grepp så kan de fungera. Jag har bara provat liknande genom att borra hål i avdragna/sönderdragna skruvar jag har upplevt två problem. Det ena är att det är i stort sett hopplöst att lyckas borra ett tillräckligt stort hål i en liten skruv. Det andra är att om man drar av en sådan där "grispitt", (som de brukar kallas), så är det helt kört att få ut skruven eftersom grispitten är för hård att borra i.

Ett annat problem är att grispitten även expanderar bulten så att den nyper fast ännu hårdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan hade jag en mindre motorbåt med 280-drev, samma problem, drevet renoverade jag själv, upplevde det inte som något större problem. Mer än att det var tunga grejer att hantera, jag hade då ett väldigt stort skruvsted, och hade en modifierad säckkärra som jag hade monterat drevet på. Jag hade då även en Volkswagen 1303S, en "tjockbubbla" och passagerarsätet togs ur för att på dess plats transportera drevet....

Hela kardanknuten lämade jag in på en lastbilsverkstad, som fixade nya grejer till en bråkdel av vad Volvo-Pentaverkstade skulle tagit. Samma lastbilsverkstad fixade mina spridare en del år senare då jag bytt båt till en med en diesel i. Jag vill minnas att jag fick tag i reoverade turboaggregat till både en TAMD30 som ett passande mindre aggregat till VW-motor hos samma firma. Det var tider det, när man kunde och hade tid att meka med allting själv...

 

Så landbaserade firmor är icke att förakta när man vill ha hjälp med sådana kluriga jobb!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett liknande problem, kommer inte åt med borrmaskin, tänker angripa det med Dremel, går nog ganska lätt att slipa bort skruvskallen. Ett annat sätt vore att såga bort den med vinkelslipen om den sitter så det är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...