Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
acateon

Stöldsäkra utombordaren till jollen

Rekommendera Poster

Jollemotorn blev stulen förra året och nu skall vi köpa in en ny och vill helst inte gå samma öde till mötes.

Någon som sitter på bra förslag kring hur man stöldsäkrar motorn när den hänger på akterpulpiten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att ha en icke stöldbegärlig motor.

Eller hänglås i tvingarna

Därefter kedja med hänglås alt vajer genom handtaget och runt relingen.

Desto mer stöldskydd desto större barriär att ta fram notorn för det där spontana strandhugget.

I tredje hand klistermärke med HA logo.

I sista hand, gör dig känd som fullständigt galen och oberäknelig (tänk Nordkorea som trots sin värdelöshet ändå har bargaining power)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha en icke stöldbegärlig motor känns synonymt med ett andrahandsvärde som är lika med noll. :)

Hänglås i tvingarna var metoden senast och det räckte uppenbarligen inte...

Kedja är nog ett bra alternativ, någon som vet vilken tjocklek/material man behöver ha för att för att klara en bultsax eller vad nu tjuvarna vanligtvis använder?

Haha de två sista tipsen skall jag definitivt ha i beaktning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Abus klass 3 med ett klass 3 lås. Men allt går att kapa med rätt verktyg.

Problemet är att det även kan ge sig på godset, dvs plasten i båten där kedjan är fastsatt.

Skulle själv sett över möjligheten att sätta en täckfilm på motorkåpan, så motorn ser äldre ut. Men bara en sådan som inte skadar org dekalerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har satt dit en klass 3 ögla på akterspegeln och låser fast motorn i den med en klass 3 kedja och lås, men vill de ta den så hjälper nog inte det heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorn inte väger för mycket så är det bara bära den fram och tillbaka. Kanske inte svar på din fråga, men funkar i verkligheten (tills man inte orkar kånka på motorn).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godkända lås och att man sedan tar med sig kåpan från båten. Det finns "Safecap" en huva i kraftigt tyg som man hänger över istället för att avskräcka tjuven. Det är enklare att sälja en komplett motor än en som saknar en kåpa. Att måla kåpan i fula färger funkar men sänker andrahandsvärdet istället. Att dekala av motorn till neutral kan funka oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle dekala motorn själv, snyggt. Typ PETERS MOTOR och lite schackrutor och eldflammor så får man säkert ha den i fred. Sedan får man försöka hitta en köpare som heter lika typ om man säljer...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

idag finns det små små GPS spårningsenheter man kan fästa på cyklar så man kan spåra stulet gods. En sådan borde ju gå å gömma på insidan kåpan. Hjälper kanske inte mot stölden men kanske ersättning efteråt

http://www.spybike.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beroende på vilken typ av motor du tänkte köpa, men att plocka bort motorkåpan helt och ta med den hem och sätt på en skyddshuv över motorn för att skydda den mot väder och vind.

De flesta tjuvar väljer då en annan motor som är komplett för de vill inte försöka lista ut vilken kåpa de behöver köpa som dessutom kostar ganska mycket. Då blir en eventuell vinst på "svarta marknaden" obefintlig och de snor en annan båtmotor istället.

Jag sydde ett överdrag till min motor (lite större än en jollemotor) men principen är ju samma.

post-107439-0-50216900-1467148448_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom till båten idag och upptäckte att min jolle-motor (Yamaha F4) var stulen. Jag hade låst fast den med ett ganska kraftigt rör man trär över båda tvingarna med låskolv man sticker in i ena sidan, det hindrade dem inte. Förbannad blir man.

Om jag köper en annan ska jag "dekorera" den med vinkelslip och sprayfärg så ingen annan vill ha den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DNA-märkning och dekaler som visar att den är märkt, 600:- kr på Kjell & Co.

Mest tror jg på att göra motorn snygg på annat vis än att den är i originalfärg.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar hem både motorn och gummibåten.

Å andra sidan används dessa bara under semetsterturen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar hem både motorn och gummibåten.

Å andra sidan används dessa bara under semetsterturen.

Jag gör likadant... tar hem nästan allt löst i båten när vi inte använder den. el motor är kanske lite lättare att bära...//Björn S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Varför ha jollemotornhängande framme, Stuva undan den någonstans så den inte syns i stället.

Redigerad av Minuten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...