Gotten 0 Postad 8 Maj , 2005 Hej finns det någon som kan råda mig angående köp av båtmotor? Jag funderar på Evinrude E-Tec 2-eller 4-takt men är osäker på andrahandsvärde,separat oljepåfyllning(kan det täppa sig-vad händer då)mm.Jag vill både kunna köra fort samt sakta för att fiska.Finns det någon som har en ny 2-takt E-Tec.Tacksam för svar till en ny landkrabba på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 8 Maj , 2005 Hej köp 4-takt ingen frågar knappt efter 2-takt längre :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 8 Maj , 2005 Hej! Mitt val går till en direktinsprutad 2-takt! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 8 Maj , 2005 ska du trolling fiska så är 4-takt överlägsen har trolling fiskat i nästan 20 år :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Maj , 2005 Hej, Evinrude E-tech har funnits på marknaden ett bra tag nu och inga barnsjukdomar verkar finnas (liknande som deras Ficht hade i början). Då de är 2-taktare är de lite enklare att underhålla än 4-taktare, även om E-tech har avancerad elektronik som styr den elektroniska bränsleinsprutningen m m. Jag har för mig att E-tech har ett speciellt lågvarvs-/trollingläge och det är ju ett plus för de som fiskar. Beroende på vilken storlek av E-tech du tänker dig så är de minsta (40-50-60 hk) 2-cylindriga. 75 och 90 hk E-teck är 3-cylindriga. Många 4-takt 50-60 hk el större har 4-cylindrar (el 6 cyl om större motorer) - det kan ge lite jämnare gång och mindre vibrationer. I storleken t ex 60 hk är E-tech och många 4-taktare ungefär lika ang vikten (ca 110 kg), t ex Yamaha F60 och Mercury 60 EFI. E-tech 75 och 90 hk är något lättare än motsvarande 4-takt. Bensinförbrukning och buller är ungefär likvärdigt för E-tech och motsvarande 4-takt (E-tech kanske rentav något bensin snålare). Svårt val. Hur många hk hade du tänkt dig? Till vilken båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gotten 0 Postad 8 Maj , 2005 Jag har en Örnvik 510 och tänkte sätta på en 50 hästars motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 8 Maj , 2005 tänk vad skönt o slippa 2-takts olja bara tanka o köra :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 8 Maj , 2005 vad det gäller trolling fiskare så verkar det att dom som har suzuki är mest nöjda :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 8 Maj , 2005 4 takt. Mindre soppaförbrukning, mjukare gång och slippa oljedoften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Maj , 2005 Hej, Skulle tro att du blir nöjd vare sig du väljer Evinrude E-tech 50 hk, eller nån 4-taktare 50 hk som Mercury 50 EFI, Yamaha F50 (har EFI för 2005), Suzuki DF50 el Johnson 50 4-takt. Suzuki och Johnson 4-takt är i grunden samma motorer, den ena svart den andra vit. Tohatsu har en 50 hk direktinsprutad också som du kanske bör kolla upp. Honda BF 50 har förgasare, som kanske kan ses som en liten nackdel jämfört med EFI. Själv skulle jag nog snegla mer mot en 4-takt, men det är bara för att jag har en själv (Yamaha F115) och är väldigt nöjd med den. Körde vanlig hederlig 2-takt förr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bertan 0 Postad 8 Maj , 2005 Hej Har kört E-TEC en sommar nu, och den går mycket bra. Alla fördelar som 4-takt har en hel del till som inte 4-takt har tex ett jävla ax. Har provat många olika utbordare,men måste säga att jag tror inte att det finns någon moror som är bättre än Evinrude E-TEC mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Harald 2 Postad 8 Maj , 2005 Hej köp e-tech är en mycket modern motor och bättre en 4-takt lägre vikt snabbare ingen oljerök samma bensin förbrukning.Dom som säger att 4-taktaren är bättre har inte riktig koll Harald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 8 Maj , 2005 Hej igen jag tror ändå att 4-takt är bättre. men det är väll som vanligt den motor man själv har är bäst. dom flesta nya är nog bra :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirat 0 Postad 8 Maj , 2005 Glöm inte servicekostnaden. Står själv i valet och kvalet mellan 4-takt och e-tech. Än så länge lutar det åt e-tech. Första service efter 3 år för e-tech ser jag som ett stort pluss. Dessutom lägre vikt. Skall ut och provköra i veckan, så än så länge är det ren teori för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hewe74 0 Postad 17 Maj , 2005 En fyrtakt tycker jag! Hur tyst som helts och ingen oljerök eller olje slabbande. Har själv en Yamaha 60hk fyrtakt som används både för skoj och fiske. /Henka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst svensson Postad 17 Juni , 2005 Som sagt, säger man 4-takt utan att blunda har man ingen koll. OPtimax eller E-tech är grymt tysta och jämntgående motorer. De har betydligt mer klös än någon fyrtaktare jag provat. Oljerök finns aknappt, det är ingen gammal moppemotor med sugförgasare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreases 0 Postad 17 Juni , 2005 Det finns givetvis bra 2 och 4-takt motorer på marknaden där dom har olika fördelar. Men man kanske skall se lite till marknaden 2:a handsvärdet. Snart gäller nya miljökravet och kort därefter bullerkravet så det kommer förmodligen bara finnas 4-takt och kanske en och annan dyr 2-takt att köpa. Det sätter priserna på beg marknaden. Jag har provat bägge sorter och skulle valt en 4-takt. Servicekostnaderna är inte så dyra som vissa påstår. Skall du köra sakta är 2-takt inget alternativ nu när 4-takt finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst trytoyoudie Postad 17 Juni , 2005 Hej. Vad menar du med Det sätter priserna på beg marknaden? Menar du att begagnade 2-taktare betingar ett lägre pris efter de nya kraven så får du säkert fel eftersom det alltid är tillgång och efterfrågan som styr priset.Begagnade 2-taktare kommer att bli guld värda. Honda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser