jlsys 0 Postad 27 Juni , 2016 Hej Jag har nyss gått från att använda båt med utombordare till en med en gammal md17c. Det är en viss skillnad på hur motorerna uppför sig och blir lite osäker på den rök som jag ser bakom min md17c vid ca 2000 varv. Ni med erfarenhet, vad tycker ni om hur avgaserna ser ut på filmen som länken nedan visar. Är det normalt eller är det läge att låta någon titta på motorn? https://goo.gl/photos/ZQvbUH68hw2nu9Vx6 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 27 Juni , 2016 Om motorn är varm så är det för mycket rök! ser vitt ut, är det färsk- eller sjövattenkylning? En teori är att den bränner vatten, har du färskvattenkylning så skulle du se det direkt i expansionskärlet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 27 Juni , 2016 Jag tycker det ser OK ut. Antagligen bara ånga. Sjövattenkylningen går ju in i avgasröret. Normalt att se grå / vit ånga när du kör + 1500 revs. Se om du får någon olja (film) på vattenytan när du ligger still och kör tomgång med varm motor. Liiite är Ok på en så gammal motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 27 Juni , 2016 Nu är jag absolut ingen expert i detta område. Men jag har en Winga 87 med samma motor och 2000 rpm låter väldigt högt. Jag ligger på ca 1500-1600 rpm när jag ligger på normala varv. Finns säkert en andra faktorer som gör att man kan ligga på högre varv, vad vet jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jlsys 0 Postad 27 Juni , 2016 Motorn är här varm och den kyls med sötvatten. Kört motorn ca 3h och både kylvatten och motorolja verkar inte minskat nämnvärt. Vid tomgång rycker det knappt något. Tänkte med på om det kunde vara olja så försökt se om jag jag se en blå ton eller någon film på vattnet men tycker mig inte se det. När md17 en gång var ny kunde den varva som Max 2500, med några år på nacken blir den gärna lite varm så håller mig runt 2000. Förutsatt att det sitter rekommenderad propeller på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser