Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
erikthejohn

Mercury 7.5 hk, Nybörjarsupport.

Rekommendera Poster

Hej!

Är novis på båtmotorer och slänger ut lite nybörarfrågor. Släpade ut pappas gamla mercury 7.5 HKs båtmotor (troligen fr 83-84) från sommarstugeförrådet  för att se om jag kunde få igång den. Senast den användes var ca 5-6 år sedan. Följde manualen för att slippa de största nybörjarfelen, fällde ned motorn i vattnet, "växeln" i neutral, bensindunk ipluggad, pumpade ngn gång, "gasreglaget" på start, öppnade ett litet luftintag till bensindunken, solen sken och fåglarna kvittrade, vad kunde gå fel? Drog och drog men inget hände. Enligt manual skulle choken användas vid kallt klimat men testade även det eftersom inget hände. Lät den stå utomhus en natt men hjälpte inte när jag testade dagen efter. 

 

Funderingar:

- bensinen är även den gammal men enligt stuggranne ska inte det vara ett problem (kommer dock testa med ny bensin till helgen.

- Kan jag har "dränkt" motorn i bensin? testade pumpa bensin till motorn vid några tillfällen.

- Ska köpa nya tändstift och byta ut de gamla.

 

Magkänslan är att det inte är gammal bensin eller tändstiften, några tips för att få liv i en båtmotor som stått i ett förråd några år? eller har jag missat ngt helt väsentligt? 

 

Tack på förhand

Erik 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, finns en lämplig verkstads-manual hos boatinfo.no:s stora bibliotek.
[behövs dator för att läsa, sajten kan vara litet yxig att hantera så här finns litet tips i bilden hos ett gammalt inlägg. Problemet med osynliga zoomreglage - alltså "zoomdjävulen"- har tacknämligt åtgärdats. :-)]

Förmodligen är det nåt fel med antingen bränsle/förgasning eller tändningen givet att kompressionen verkar hyfsat okej när du rycker i startsnöret.
Skulle testat - utan att skruva ur tändstiftet/tändstiften - med ett långt gnistgap enligt beskrivning i gamla foruminlägget #13 här. Funkar det testet okej vid normalt startsnöre-ryck så hade jag sen bytt tändstift för att även utesluta fel i dessa.

En annan metod är att använda startgas, startar den lätt med startspray så blir ju förgasaren genast misstänkt*. Kan bli beläggningar av olika tillsatser när bensin dunstar så rengöring av förgasaren kan behövas, bensinen kan även vara "gammal" för att de lättflyktiga kolvätena dunstat bort och lämnat kvar de tyngsta och därmed mer svårantändliga.

*) Kan dock fortfarande vara ett tändningsfel för startgas är så lättantändligt att även halvkassa tändsystem kan antända. Använder inte startgas själv, är kompet & tändstift okej samt testgnistan centimeterlång så förutsätter jag istället direkt att det handlar om bränsle/förgasarfel.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Ska titta i manualen samt testa tipsen till helgen. Rätt säker på att det inte finns ett dödmansgrepp men ska kolla igen.

 

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på att prova med Startgas. Funkar det så är nästa steg att ta helt ny bensin, vilket nog är bra i vilket fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid kolla om du har gnista på tändstiften, skruva ur ett av dem, anslut till kabeln, tag sedan en startkabel och knip fast om gängorna på stiftet med den ena krokodilklämman, men den andra jordar du i i nån blank del på motorn, sedan drar du i snöret. Självklart kan du hålla stiftet för hand mot jord/godset också, men det är krångligare, och kan kittlas litet uppfriskande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på att du inte fick in ngn bensin alls i cylindrarna. Ut med choken och pumpa tills blåsan är hård. Ngn form av liv borde du få. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Georg_Ohm inlägg #6:
Måste få invända... Att bara testa med tändstiftets millimeter-långa gnistgap säger knappt någonting om gnistans energi/antändningsförmåga!
Ibland ser man rådet att ta nåt gammalt tändstift och räta ut dess sidoelektrod så den pekar rakt ut från stiftet för att testa. Bättre, för gnistan blir då märkligt nog(*) ca 4 mm.
Ibland ser man invändningen att en skicklig motormekaniker minsann kan bedöma en millimeter-gnistas energi enbart utifrån utseende och "smätt-ljud".

[säkert sant men det är svårt att beskriva ljus/ljud-upplevelsen i text, bättre då att enbart gå på maxlängden kan jag tycka. (Lättare ett beskriva t.ex. 5 mm och kanske 99%-ig funktion, vid större gnistgap sker missar ibland därav "statistiken". Vid 6 mm kanske samma tändsystem missar vid hälften av gnisttillfällena, alltså 50%-ig funktion.)]
Man ser även invändningen att stora test-gnistgap kan förstöra tändsystemet, t.ex. orsaka överslag i tändspolen eller ännu värre i svindyr CDI. Har aldrig förstått varför, tror det är en missuppfattning?
[För orsaken till att stora testgap behövs är att inuti cylindern gör kompression och orkanartade gasflöden att kraven ökar. Det som ser ut att funka bra i fri luft gör det kanske inte alls när det behövs. (Att slå en gnista i fri luft kräver runt 1000 volt per millimeter beroende på luftfuktighet, att göra detta inuti en cylinder kanske 10000.) Nu kommer äntligen min poäng, tändsystemet "vet" inte var gnistan slås för alla dess delar - utom tändstiftets elektroder - sitter ju alltid i fria luften! Kanske någon kunnig kan försöka utreda detta, vet förvisso att antalet volt inte är överdrivet intressant. Det är gnistans energi (Joule) och intensitet (Watt) som antänder bränslet etc.]

Blev lång text bara för att påpeka det kloka i att testa med långt gnistgap, men det är busenkelt utfört praktiskt.
[sätt exempelvis en lämpligt lång skruv i tändhatten, tejpa hatten så att gapet emot motorgodset blir kanske 5-8 millimeter. Dra runt med startsnöret i normalfart och kolla om gnista, ja eller nej. Om "ja" testa kanske med litet längre gap, om "nej" minska istället. Fortsätt labba litet med gnistgapets längd tills du får en uppfattning om hur det maxpresterar. Kostar noll, går snabbt&enkelt, vad mer kan man begära??]

Länkar en filmsnutt med en "spark gap tester" som visar principen, men bilar har förvisso batteridrivna tändsystem. (Utbordare genererar däremot sina gnistor oberoende av batteri och har därför dålig kräm vid låga startvarvtal likt gammaldags cykeldynamos, därav min tanke om att tändstiften bör sitta kvar (ge normalt kompressions-motstånd) för att inte få onaturligt högt varvtal vid maxgnist-testet.    
(*) Skrev "märkligt nog" för att gnistan i sådant fall sker från den utsträckta sidoelektrodens spets - detta trots att elektroderna ligger betydligt närmare varann nära mittelektroden. Kallas "spetsverkan" och t.ex. åskledare görs nog spetsiga av den anledningen, även iridium-tändstifts mittelektroder. Haha, eftersom jag inte är åskguden Tor så hade jag - som osannolik vikarie för denne - nog slagit fel med min lånade hammare? :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck, Thomas-1 har säkert helt rätt.

Men mitt tips av att kolla om det blir någon gnista på stiftet var att utesluta något eletriskt fel i tändkretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...