Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
heffapappa

Motorproblem mercury 115efi årsmodell -10

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Får upp felkoden: Fuel pump critical

207 och Fuel lift pump is no working

 

Någon som har koll på detta?

Motorn är en mercury 115 efi från 2010

Redigerad av heffapappa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade felet. Bensinslsngen igentäppt av gummirester från ngn slang. Har satt ditt ett vatten och bensinfilter. Den går dock lite ojämt, kanske inte på alla burkarna. Någon som har ngn bra idé

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att du hittade ena felet.  :) 
Det är inte så att om du hittade gummirester i bensinslangen att det finns rester kvar som gör att motorn går ojämnt?

Annars kan du lyfta av en tändstiftshatt åt gången och lyssna om motorn går ner i varv eller får ojämn tomgång. Ett relativt enkelt sätt att lokalisera om den inte fungerar på en av cylindrarna. Identifierar du något fel på någon cylinder kolla tändstift och eventuellt bytt plats på två av tändspolarna och se om felet flyttar sig till den cylindern. Då kan de enkelt kontrollera tändstift, tändkablar och tändspolar.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, ska testa så fort som möjligt:)

 

Skönt att du hittade ena felet. :)

Det är inte så att om du hittade gummirester i bensinslangen att det finns rester kvar som gör att motorn går ojämnt?

Annars kan du lyfta av en tändstiftshatt åt gången och lyssna om motorn går ner i varv eller får ojämn tomgång. Ett relativt enkelt sätt att lokalisera om den inte fungerar på en av cylindrarna. Identifierar du något fel på någon cylinder kolla tändstift och eventuellt bytt plats på två av tändspolarna och se om felet flyttar sig till den cylindern. Då kan de enkelt kontrollera tändstift, tändkablar och tändspolar.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det helt riskfritt att byta tändspolar? det kan inte vara så att kablarna är olika långa och man då får knasiga effekter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör sitta ett bränslefilter i motorn, kolla att inte det är igentäppt. Byt slangen som orsakade gummibitarna...

 

Låt den gå med ren bensin en stund innan du gräver vidare och se om det blir bättre när du inte har gummirester i bensinen. Läs gärna felkoderna igen om du har möjlighet för att se att de inte kommer tillbaka.

 

Tändspolar borde lägga felkod, åtmindstone live... Lyfter du på tändhatt bör du isolera dig bra, det är inte skönt annars.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Bytte alla slangar fram till motorn och satte ett vatten/bensinfilter. Det blev inte riktigt tätt vid en koppling så den sög lite tjuvluft. Gixade det och den Går bättre nu men går ojämt vid 2500varv. Ska byta filtret i motorn i kväll och se om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det med mig och båtmotorer? Bytte lågtrycksfiltret, samma problem som förut vid ca 2500 varv så börjar den gå dåligt, motorn börjar typ skaka. Nu larmar den för shift switch is not working felkod 110 men borde den verkligen gå dåligt för det med varv över ca 2500

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det helt riskfritt att byta tändspolar? det kan inte vara så att kablarna är olika långa och man då får knasiga effekter?

Mercury har samma tändspolar till alla cylindrarna och har ofta lika långa tändkablar. Längden på kabeln spelar ingen roll så vitt jag vet. 

Men det som är noga är ju att om man byter för att testa tändspolar att man byter plats på dom så att de kopplas till korrekt tändstift och har korrekt styrsignal.  Det vill säga att tändföljden blir korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det med mig och båtmotorer? Bytte lågtrycksfiltret, samma problem som förut vid ca 2500 varv så börjar den gå dåligt, motorn börjar typ skaka. Nu larmar den för shift switch is not working felkod 110 men borde den verkligen gå dåligt för det med varv över ca 2500

 

Felkod 110 indikerar att shift switch (växelvajer/växelförare/växelgivare) ger en signal som inte motorns styrbox gillar. Du skriver också att motorn går dåligt över 2500 varv.

 

-Är det så att du har motorn obelastad, typ spolmuff och växeln i neutral ?

De flesta moderna motorer har varvtalsbegränsning som slår till runt 2500 varv om motorn är obelastad.

 

För att testa motorn så måste du ut i sjön eller ha en riktigt stor "badbalja".

Hur testade du motorn när du fick felkoden ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ut och kör och se om det blir bättre... Det kan mycket väl vara varvspärren i neutral som slår i, precis som Micke säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, ska testa det i morrn. Ska kolla om jag får med ngn följebåt så känns det lite bättre om det är ngt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att jag måste köra den med växeln i?

 

Yepp.

-Man ska aldrig varva en utombordsmotor obelastad. Den är gjord för att ha ett visst motstånd från vattnet. Har man otur kan man förstöra motorn. Ta med följebåt eller stor paddel  :) och lägg i växel och dra iväg. Håller tummarna att det fungerar för dig.   :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den går riktigt bra på tomgång iaf. Bra med detta forum man lär sig allltid ngt nytt. I morrn så vet vi hur det gick:)

Redigerad av heffapappa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset med varvtalsregulatorn. Var ut i kväll och testkörde, allt funkade perfekt. Nya filter å bränsleslangar gjorde susen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...