heffapappa 1 Postad 26 Juni , 2016 (redigerade) Får upp felkoden: Fuel pump critical 207 och Fuel lift pump is no working Någon som har koll på detta? Motorn är en mercury 115 efi från 2010 Redigerad 26 Juni , 2016 av heffapappa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 27 Juni , 2016 Hittade felet. Bensinslsngen igentäppt av gummirester från ngn slang. Har satt ditt ett vatten och bensinfilter. Den går dock lite ojämt, kanske inte på alla burkarna. Någon som har ngn bra idé Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 27 Juni , 2016 Skönt att du hittade ena felet. Det är inte så att om du hittade gummirester i bensinslangen att det finns rester kvar som gör att motorn går ojämnt? Annars kan du lyfta av en tändstiftshatt åt gången och lyssna om motorn går ner i varv eller får ojämn tomgång. Ett relativt enkelt sätt att lokalisera om den inte fungerar på en av cylindrarna. Identifierar du något fel på någon cylinder kolla tändstift och eventuellt bytt plats på två av tändspolarna och se om felet flyttar sig till den cylindern. Då kan de enkelt kontrollera tändstift, tändkablar och tändspolar. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 28 Juni , 2016 Tack för tipsen, ska testa så fort som möjligt:) Skönt att du hittade ena felet. Det är inte så att om du hittade gummirester i bensinslangen att det finns rester kvar som gör att motorn går ojämnt? Annars kan du lyfta av en tändstiftshatt åt gången och lyssna om motorn går ner i varv eller får ojämn tomgång. Ett relativt enkelt sätt att lokalisera om den inte fungerar på en av cylindrarna. Identifierar du något fel på någon cylinder kolla tändstift och eventuellt bytt plats på två av tändspolarna och se om felet flyttar sig till den cylindern. Då kan de enkelt kontrollera tändstift, tändkablar och tändspolar. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 28 Juni , 2016 Är det helt riskfritt att byta tändspolar? det kan inte vara så att kablarna är olika långa och man då får knasiga effekter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 Juni , 2016 Det bör sitta ett bränslefilter i motorn, kolla att inte det är igentäppt. Byt slangen som orsakade gummibitarna... Låt den gå med ren bensin en stund innan du gräver vidare och se om det blir bättre när du inte har gummirester i bensinen. Läs gärna felkoderna igen om du har möjlighet för att se att de inte kommer tillbaka. Tändspolar borde lägga felkod, åtmindstone live... Lyfter du på tändhatt bör du isolera dig bra, det är inte skönt annars. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 28 Juni , 2016 Hej. Bytte alla slangar fram till motorn och satte ett vatten/bensinfilter. Det blev inte riktigt tätt vid en koppling så den sög lite tjuvluft. Gixade det och den Går bättre nu men går ojämt vid 2500varv. Ska byta filtret i motorn i kväll och se om det hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 28 Juni , 2016 Vad är det med mig och båtmotorer? Bytte lågtrycksfiltret, samma problem som förut vid ca 2500 varv så börjar den gå dåligt, motorn börjar typ skaka. Nu larmar den för shift switch is not working felkod 110 men borde den verkligen gå dåligt för det med varv över ca 2500 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 28 Juni , 2016 Är det helt riskfritt att byta tändspolar? det kan inte vara så att kablarna är olika långa och man då får knasiga effekter? Mercury har samma tändspolar till alla cylindrarna och har ofta lika långa tändkablar. Längden på kabeln spelar ingen roll så vitt jag vet. Men det som är noga är ju att om man byter för att testa tändspolar att man byter plats på dom så att de kopplas till korrekt tändstift och har korrekt styrsignal. Det vill säga att tändföljden blir korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 28 Juni , 2016 Vad är det med mig och båtmotorer? Bytte lågtrycksfiltret, samma problem som förut vid ca 2500 varv så börjar den gå dåligt, motorn börjar typ skaka. Nu larmar den för shift switch is not working felkod 110 men borde den verkligen gå dåligt för det med varv över ca 2500 Felkod 110 indikerar att shift switch (växelvajer/växelförare/växelgivare) ger en signal som inte motorns styrbox gillar. Du skriver också att motorn går dåligt över 2500 varv. -Är det så att du har motorn obelastad, typ spolmuff och växeln i neutral ? De flesta moderna motorer har varvtalsbegränsning som slår till runt 2500 varv om motorn är obelastad. För att testa motorn så måste du ut i sjön eller ha en riktigt stor "badbalja". Hur testade du motorn när du fick felkoden ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 28 Juni , 2016 Hej Den ligger i sjön. Kopplat ur växeln på reglaget och gasar upp den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 28 Juni , 2016 Du menar att jag måste köra den med växeln i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 Juni , 2016 Ut och kör och se om det blir bättre... Det kan mycket väl vara varvspärren i neutral som slår i, precis som Micke säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 28 Juni , 2016 Tackar, ska testa det i morrn. Ska kolla om jag får med ngn följebåt så känns det lite bättre om det är ngt annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 28 Juni , 2016 Du menar att jag måste köra den med växeln i? Yepp. -Man ska aldrig varva en utombordsmotor obelastad. Den är gjord för att ha ett visst motstånd från vattnet. Har man otur kan man förstöra motorn. Ta med följebåt eller stor paddel och lägg i växel och dra iväg. Håller tummarna att det fungerar för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 28 Juni , 2016 (redigerade) Den går riktigt bra på tomgång iaf. Bra med detta forum man lär sig allltid ngt nytt. I morrn så vet vi hur det gick:) Redigerad 28 Juni , 2016 av heffapappa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 30 Juni , 2016 Tack för tipset med varvtalsregulatorn. Var ut i kväll och testkörde, allt funkade perfekt. Nya filter å bränsleslangar gjorde susen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 30 Juni , 2016 Roligt att det fungerade och kul att du kom ihåg och meddela Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser