Hans_K 0 Postad 26 Juni , 2016 Hej, Jag har en Örnvik 600 SC där det fn sitter en 2009 Honda BF115. Den funkar hyggligt, men det skulle inte göra något om ekipaget fick några fler hästar att jobba med. Letar därför "ny" motor (eller bättre begagnad). Har hittat en 150hk Honda från 2012 (gått i bräckt vatten), en 150 Mercury från 2014 (gått i sötvatten) - båda under 100 timmar, och en ny okörd Evinrude e-tech från 2010. Samtliga kring 100.000. Sneglar lite på Suzuki också då de har niceprice på helt nya motorer. Vet tyvärr inte så mycket om just båtmotorer och skulle uppskatta lite hjälp från er som är mer initierade och har kunskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 26 Juni , 2016 Kolla om det inte går att optimera din motor för mera kraft. Googla på det då får du nog svar. Sparar en rejäl slant på det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans_K 0 Postad 26 Juni , 2016 Kolla om det inte går att optimera din motor för mera kraft. Googla på det då får du nog svar. Sparar en rejäl slant på det Tack för tipset! Jag slår en koll på vad som finns och vad det kan ge för tillskott. Skulle det vara så mycket som 8-10% så är det ett intressant alternativ, är dock lite skraj för optimeringar då motorerna i många fall är konstruerade och hållfasthetsberäknade för just den kraft de har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 26 Juni , 2016 Utombordare är annorlunda. Kolla in Honda spec(dagens motorer, vet inte im samma hölde ditt modellår), så ser du att 115 till 150 hk har samma slagvolym. Således är det rent mekaniska hållfastmässigt inte problemet. Så här har tillverkarna gjort sedan 70-talet. En grundsorlek sparar tillverkningskostnad, och man divergerar priset genom strypning. En sökning på google kan nog ge svar på vad som behöver optimeras förutom ECU. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 27 Juni , 2016 Roade mig med att googla lite. Tydligen måste man byta insugen då 115 hästaren har en begränsning i hur mycket spjällen öppnar. Hade det bara varit ECU'n hade man väl kunnat tänka sig att modifiera, men börja byta hårdvara...nja....då är du kanske snart uppe i pengar som motsvarar skillnaden på vad du får för din beggade motor och vad du får betala för den nya. Enklast är väl att byta Honda tll Honda, så slipper du byta reglage och grejer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans_K 0 Postad 27 Juni , 2016 Tackar för inputen ziggemannen.Känns som det rätta alternativet är att helt enkelt byta in min gamla mot en med "rätt" antal hästar från start.Någon här i forumet som har en susning på vad en BF115 från -09 kan vara värd, mellan tummen och pekfingret....40, 50, 60 ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser