Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Micke_N

Stannar på tomgång när motorn är varm

Rekommendera Poster

Jag har en Mercruiser 5.7 (-96) med Mercarb 2 BBL förgasare som stannar när jag kört motorn varm och drar ner till tomgången. Att starta motorn kall är inga problem, 3 snapsar med gasen så drar den igång utan bekymmer och landar på förhöjd tomgång. Senaste tiden har jag kört turer på 10 minuter till en timme och oavsett längd kommer man ju fram till målet och drar ner på farten för att till sist gå ner på 3-4 knop - och det är då motorn stannar.

Jag kan få igång motorn igen, jag får hålla igång startmotorn 15-20 sekunder så börjar den tända och sen startar den, eventuellt med lite hjälp från gasreglaget.

 

Min hypotes är att det är något med bränsletillförseln, jag har kollat efter vatten i soppan och den är ok. Har beställt en ny bränslepump och nytt filter till förgasaren, ska byta det när det kommer. Tror dock egentligen inte på att dessa skulle vara problemet då motorn går fint på 3200 rpm en timme i sträck. Skulle också kunna vara en dålig flottör som tagit åt sig bensin och/eller att den är justerad fel, kanske igensatt flottörhusventilation - men jag tänker mig att motorn skulle suga flottörhuset torrt vid högre motorvarv i alla dessa fall? Jag har bara problem vid avslag till tomgång. Någon som har tankar kring detta?

Skulle också kunna vara en vacuumläcka, att allt är tätt när motorn är kall men när allt värmts upp sugs det in luft någonstans och motorn börjar gå på för fattig bränsleblandning. Har inga tecken på fattig blandning i högre fart.

 

Jag gissar snarare att det är tomgångsmunstycket som blivit igensatt. Eftersom motorn går bra på höga varv är huvudmunstycket troligen rent och vid kallstart sugs bränsle den vägen(?). Har någon provat att skruva ut tomgångsmixskruven och blåsa förgasarrengöring in den vägen? Tänkte testa detta och låta den verka medan jag byter bränslepump och filter i förgasaren.

 

 

Jag vill helst försöka skjuta upp förgasarrenoveringen till i höst (har också beställt renoveringskit inkl ny flottör) så om någon har tips på något mer att kontrollera och/eller snabba åtgärder för att utesluta något tar jag emot det tacksamt. Annars får jag lägga några timmar på förgasarrenovering redan nu, är ju inte så hemskt mycket jobb egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med choke på den motorn? Automatchoke?

I såfall fixar choken tomgången när motorn är kall, sedan skall det väl vara så att lågfartsmunstycket skall hålla motorn på tomgång, och som du själv misstänker kan det vara igensatt.

 

Men...

Det kan vara ett "värmefel" också, och saker som är känsliga för varm arbetsmiljö är gamla kondensatorer och tändspolar, sådana förbrukas snabbare i varma motorrum än i en bil där det är synnerligen välventilerat. Men det kanske är brytarlös tändning på den motorn? Isåfall har du ingen konding.

Men bensinmotorer med dåliga kondensatorer och tändspolar brukar inte vilja starta öht om det blivit varmt, så du får väl ta ned förgasarna och blåsa alla munstycken och kanaler med tryckluft.

 

Om flottören inte funkar som den skall påverkar den ju inte nålventilen som den skall och då stängs inte denna, varvid förgasaren överflödar, och motorn köver sig, får för mycket bränsle och går dåligt för att sedan dö.

 

Du kan ju kolla att du har fritt flöde i luftfiltret/filtren också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft liknande problem på min båt men då var den väldigt svårstartad efter att den "dött" när man kört på tomgång.

 

I mitt fall tror jag mig ha löst problemet i och med att jag bytte bränslepump. Dena gmala pumpen gav 2,5 gånger så högt tryck vilket enligt en del förgasarförstå-sig-påare innebar att nålen inte orkade täta men flödning som följd. På höga varv märktes inte detta då motorn tydligen får så mkt luft att den funkar ändå men på låga varv så innebar detta att motorn sackade ihop och dog.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppföljning del 1:

Försökte utesluta tomgångsmunstycket förra helgen, på sätt och vis lyckades jag - det är inte där felet ligger.

Jag började med att, mycket försiktigt, vrida in tomgångsblandningsskruven tills den gick i botten för att veta hur långt ut den var (ca 2,25 varv). Skruvade sedan ut den helt så hålet blev öppet.

Sedan blåste jag in förgasarrengöringsspray från Mekonomen, lät det verka någon minut och sedan blåste jag samma väg med "Tryckluft på burk" för att slippa bolla med en kompressor inne i båten. Upprepade detta tre gånger och under tiden rengjorde jag också blandningsnålens spets med rengöringsspray.

När allt var rent skruvade jag in blandningsskruven i botten, försiktigt förstås, och sedan ut igen till rätt position.

 

Startade motorn och lät den värmas upp till normal temp på något förhöjd tomgång, när motorn var varm och choken släppt landade tomgångsvarven på 750 rpm, i friläget, så det kändes ok.

Åkte sedan ut en sväng med båten, höll mig på max 1500 rpm i kanske 10-15 minuter och motorn gick fint, drog sedan på till ca 3200 rpm i fem minuter för att komma tillbaka till hamnen - och då visade det sig att felet fanns kvar. Motorn stannade (larmet piper) men går att starta igen efter kanske en minut eller något liknande.

 

Så hypotesen är nu att det är ett slags "värmefel" som det också nämndes här ovanför. Givetvis känns det som att tändningsdelarna nu är i fokus, jag släpper bränslespåret ett tag men har ett par åtgärder planerade där också.

Ska göra ett inlägg till och peta in lite bilder efter dagens mekande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppföljning del 2:

När det gäller sändningsdelarna så ser de rätt bra ut utifrån, dvs kablar, fördelarlock, tändmodul har nog bytts de senaste fem åren eller något liknande. Har sökt på en del internationella forum och det verkar som att mitt problem kan bero på en dålig hall-sensor i fördelaren, så jag beställde en sådan och tänkte se över tänddelarna när jag ändå skulle bort med locket.

 

Det var lite av en besvikelse när jag öppnade fördelaren och såg att även hall-sensorn verkar bytt hyfsat nyligen. Men, har jag kommit såhär långt tänker jag inte avstå från att byta den, dessutom är ju själva funktionen inte direkt synlig. Kabeldragningen till sensorn var inte något vidare dels gick de vita kablarna nästan rakt över tändspolens terminaler (drogs om och bort från denna emi-källa) och jordningen satt i styrbords lyftögla under en något litet rostig bult (flyttades ner till jordbult nere på blocket). Tog även isär de 5-6 trådar i vit/lila/grå färger till tändmodulen som har kabelskokopplingar, sprayade kontaktcleaner i kabelskorna och satte ihop dem igen. Såg även till att dessa kom längre från tändspolen.

 

Det intressantaste var dock rotorn i fördelaren, den hade en tydlig oxidering längst ut på toppen:

post-109126-0-13198400-1467999485_thumb.jpg

 

Tog lite stålull och polerade upp den till skaplig glans blåste sedan på med kontaktcleaner, både på rotorn och i locket. Locket ser rätt bra ut inuti, även här är terminalerna oxiderade men det är inte direkt görbart att putsa dem:

post-109126-0-61183000-1467999639_thumb.jpg

 

Monterade sedan rotor och lock, då passade jag även på att lyfta på alla tändkablarna (en i taget) och blåsa lite kontaktcleaner i hattarna och på terminalerna på locket. Jag har inte bytt tändspolen, har en begagnad fungerande, men av ren nyfikenhet vill jag köra och se om detta gjort susen och har i så fall bättre koll på var felet låg.

 

Jag har också sett över förgasaren ytterligare litegrann, bytte filtret där bränsleledningen går in i gasaren men det var inte särskilt igensatt. Jag kollade även flottörens lägen, det övre läget ser ut att vara ca 10 mm:

post-109126-0-19281100-1468000331_thumb.jpg

 

Det nedre läget ser ut att vara drygt 20 mm

post-109126-0-93258800-1468000791_thumb.jpg

Eftersom jag har fjäderbelastad nål ska det vara 27 mm, så jag böjde pinnen lite och fick ner den mot 25 mm och lämnade den där.

 

Slutligen bytte jag också bränslepumpen, jag hade en elektrisk Carter 152-875. Ersättaren för denna heter Carter P4389 (lustigt nog sa etiketten på pumpen fortfarande 152-875). Tror nog inte denna har med problemet att göra, men den har varit med ett tag och det är givetvis bättre att byta ut fungerande delar än att byta ut en som gett upp på något tråkigt ställe ute på sjön.

 

Tyvärr han jag inte med att provköra innan det var dags att kasta in handduken för dagen, återkommer när det har körts och vad det gav för resultat.

 

(Ser att bilderna på flottören blivit vridna automagiskt, beklagar men det får vara så tills vidare...)

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått, man är ju nyfiken på om det hjälpte ifall man råkar ut för samma? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...