Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
boman68

brytare mellan start och förbrukare..

Rekommendera Poster

Hej, Blir inte riktigt klok på vad denna brytare har för funktion förutom att den bryter kretsen men mellan vad och varför.. förstår egentligen inget av systemet men det är en annan sak, måste läsa på lite.

har även ett skiljerrelä original volvopenta som borde göra jobbet är den att lita på eller ska den bytas ut..

mvh Boman

post-108342-0-10507000-1466970274_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytaren mellan start- och förbrukarbatterierna är att betrakta som en "nödbrytare" att använda om startbatteriet blivt urladdat.

Då kopplar du ihop båda batterierna, skyndar snabbt till startnyckeln och startar, när motorn går kopplar du ur denna brytare.

Man kan använda en startkabel också, samma effekt. Att tänka på, är att man är snabb mellan ihopkoplandet och starten annars vandrar mycket av laddningen över från förbrukarbatteriet till startbatteriet.

 

Volvo-Pentas skiljerelä har inget med detta att göra. Det ser till att båda batterierna laddas när motorn går och generatorn snurrar, först skickar det laddström till startbatteriet, sedan till förbrukarbatteriet. Dessa skiljerälän eller "dubbeldioder" brukar fungera väldigt bra, ävensom det kanske finns de som är bättre på marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack då förstår jag funktionen, och den ska vara av vid normaldrift. Förmodar att det även går åt andra hållet vid lågspänning på förbrukare och det vill man ju helst inte.

Pentas avskiljare för sitta kvar då den verkar funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt men när brytaren är av så har jag ca 12,5v på volt mätaren och motorn igång, brytare påslagen så laddar det fullt ca 14.2v.

Någon av batteribankerna som är slut möjligen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det förbrukningsbatteriet som har den lägre spänningen med öppen frånskiljare!?

 

I så fall verkar det ju som om skiljereläet inte fungerar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj har volvo pentas Laddningsfördelare / batterseparator.

Syns lite till vänster i bild, borde vara förbrukare som har låg spänning..

Tacksam för hjälp, vill inte ha strul under sem. Första säsongen med denna båt

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj har volvo pentas Laddningsfördelare / batterseparator.

Syns lite till vänster i bild, borde vara förbrukare som har låg spänning..

Tacksam för hjälp, vill inte ha strul under sem. Första säsongen med denna båt

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att brytaren måste vara till för att det ska ladda i alla batterier och brytas vid stoppad maskin, trots fördelningsreläet.

 

Man upphör aldrig att förvånas över uppfinningsrikedommen när det gäller el i båtar!

 

Nödbrytare som beskrivits tidigare i tråden, tycker jag att det är en "idiotisk" lösning för att starta maskinen.

 

Blir någon batteribank tom på ström vill jag påstå att det är förbrukningsbanken i 99% av fallen, att då ha en brytare för att kunna koppla ihop batterierna för start av maskinen lockar nog att även koppla in startbatteriet när surfplattan eller telefonen blir strömmlös, brytaren glömms i tillslaget läge och nästa gång är även startbatteriet tömt, då hjälper varken nödbrytare eller skiljerelän.

 

Den sista 1% av fallen hjälper en startkabel att koppla ihop batterierna, för att sedan tas bort när maskinen är igång.

Jag har startkablar i båten men har aldrig behövt använda dom, däremot är det inte så sällan jag får låna ut dom till andra båtägare.

 

 

Ursäkta utvikningen men det berör ju tråden marginellt / Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju oftast när det är något nytt och okänt som det strular.

 

Kör medbatterifrånskiljare sluten (tillslagen) när du går för motor, så laddas ju bägge batterierna - om du är osäker.

 

Har du nån bra batteriladdare. Om inte -  köp dig en. CTEK är ju en skaplig som det "göslas med" över allt. BILTEMA har nåt liknande.

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-1224-V-25-A125-A-2000037555/

 

Ett blybatteri är fulladdat när det når 14,4 Volt under laddning.

 

Om batteriet stått utan laddning eller urladdning under några timmar/ett dygn,(viloläge) är spänningen 12,74 Volt om det är fulladdat.

 

Man bör aldrig dra ur ett batteri till mer än hälften, I alla fall inte under 12,3 Volt.

 

Om ett blybatteri har en spänning strax under 12 Volt i viloläge så är det tomt och kan ha tagit bestående skador

 

Sen är ju Voltmetrar ett sorgebarn för sig. Det gäller att ha en som man vet visar rätt.

 

Jag brukar mest använda en tångampermeter som kan mäta likström, med inbyggd multimeter, i båten. En sån här. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

 

Med den kan du enkelt mäta strömmen - om generatorn laddar, om skiljereläet släpper igenom nån strö mm.

 

Fast båtelektriskt är ju en djungel-även för mig.  :wacko:

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja absolut en jungel ska fixa mätinstrument mm.

Känns som att brytaren ska vara på, men vill hellst inte ner och rota under stuv facket för att stänga av den vid ankring.. ska kolla hur startbatterier mår efter att ha kört kylskåpet ett tag..

Om den måste vara på när motorn är igång måste väl ett enkelt skiljerelä även sitta fint där istället för brytaren.?₩

Fattar inte hur pentas ladd/skiljerelä är kopplat men går väl till startnyckel generator osv.

Huga för båt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt diskuterar vi gärna den strömmen som mäts i ampere, än den strömmen som mäts i knop.

 

Pentas batteriseparator, dubbeldiod, ellervaddenheter, funkar så här:

 

En anlutnng för inkommande kabel från generatorns B+.

Två anslutningar för utgångar för vardera batteri eller batteribank.

Jag minns inte nu vad dessa anslutningar heter, möjligen D+ eller B+ för ingången.

Utgångarna kan heta B1 och B2 eller kanske bara 1 och 2, där 1 skall kopplas till startbatteriet, det laddas nämligen först, 2 är till förbrukarbatterierna, som då laddas när startbatterierna börjar att bli fulladdade.

 

Denna kan ha en tunn kabel, oftast blå, till generaorn också, som skall känna av spänningen på generatorns utgång och skillnaden vid ingången, så att den kan kompensera för spänningsfallet i laddningskabel .

 

Men kolla vad anslutningarna heter, så kan jag ge mer exakt besked, min separator sitter så illa till, under durk, bakom ett skott, i ett stuvutrymme som är välfyllt av besättningens gepeck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternator, battery 1 och battery 2, står det på anslutningarna. Korrekta namnet enligt V-P är "batteriseparator".

Om det finns en sensorkabel från generatorn är den kopplad till "battery 1", men jag ser ingen sådan på din bild.

 

Du får följa dina föredömligt ihopbuntade kablar och se hur det är kopplat.

post-89760-0-01322800-1467182569_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade detta kopplingsschema och tror att det är kopplat så, har inte hunnit ner och rotat runt och mätt ännu.

Brytaren är fortfarande ett mysterium;)

Men saker sakta sakta så börjar man förstå, tack vare bra input från ernpå forumet.

post-108342-0-93038300-1467189896_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skiljediod som på bilden laddar båda batteribankerna samtidigt, det finns ingen funktion som laddar det ena batteriet före det andra, den innehåller bara två dioder det spelar ingen roll vilken bank du kopplar till battery 1 eller battery 2.

 

Om man kan kompensera för spänningsfallet är skiljediod en bra lösning eftersom bankerna aldrig kopplas ihop kan ingen ström gå mellan dom heller, det finns inget mekaniskt relä som kan krångla, ingen brytare att lämna i fel läge.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skiljediod som på bilden laddar båda batteribankerna samtidigt, det finns ingen funktion som laddar det ena batteriet före det andra, den innehåller bara två dioder det spelar ingen roll vilken bank du kopplar till battery 1 eller battery 2.

 

Om man kan kompensera för spänningsfallet är skiljediod en bra lösning eftersom bankerna aldrig kopplas ihop kan ingen ström gå mellan dom heller, det finns inget mekaniskt relä som kan krångla, ingen brytare att lämna i fel läge.

 

Men frågan är - varför blir det olika spänningar när han öppnar frånskiljaren som troligtvis kopplar ihop batterierna.

 

Kan den ena dioden va trasig, så att dubbeldioden bara skickar laddning till startbatteriet!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skiljediod som på bilden laddar båda batteribankerna samtidigt, det finns ingen funktion som laddar det ena batteriet före det andra, den innehåller bara två dioder det spelar ingen roll vilken bank du kopplar till battery 1 eller battery 2.

 

Om man kan kompensera för spänningsfallet är skiljediod en bra lösning eftersom bankerna aldrig kopplas ihop kan ingen ström gå mellan dom heller, det finns inget mekaniskt relä som kan krångla, ingen brytare att lämna i fel läge.

 

Men frågan är - varför blir det olika spänningar när han öppnar frånskiljaren som troligtvis kopplar ihop batterierna.

 

Kan den ena dioden va trasig, så att dubbeldioden bara skickar laddning till startbatteriet!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu följt båtens fint ihop buntade kablar och det är kopplat exakt som på bilden, förutom "nödbrytaren"... som förbinder förbrukare och start vid påslag av brytaren.(hittade även den gula kabeln.

 

Möjligt att den ena dioden är trasig det kan jag ju mäta upp när jag väl köpt mig en mätare. 3 förbrukare och ett start, startbatt såg ut att ha varit med ett antal år..

 

(Har kört med (nödbrytaren)på men märkte vid ett tillfälke att startbatt var lite trött..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla batterier i nyss inköpta begagnade båtar har en tendens att vara "trötta" trots att förre ägaren berättade att dom var bytta "förra säsongen"....

 

Det mätinstrumentet du nu har mest nytta av är en kombinerad multimeter och tångamperemätare, det finns några olika billigare varianter hos Claes, Jula och Kjell.

Men se till att den kan mäta likström, alla kan inte det.

 

Med tångamperemetern kan du mäta stöm i en kabel bara genom att omfamna den med instrumentets käftar, man behöver inte koppla loss nånting, väldigt praktiskt.

 

Om du behöver köpa en ny laddningsfördelare så dinns det andra fabrikat som är billigare än V-P, exempelvis har Quick en modell, Seasea säljer Quick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jäklar.. råkade prata om mitt lilla problem idag med en kolega. Och självklart hade han en volvo skiljediod hemma sen han konverterade till skyllemarks..

Lätt fixat så skiftade jag till hans och visst laddar det fult utan "nödbrytaren" kanooon ..

Men men men.....

nu har jag ström ut på lampor vatten pump även fast huvudstfömbrytarna avstängda sitter inne i cupen samma som på kpl schemat på bilden. Och även ström ut på den för motorn tändlåset. Aha tilbaka med det gamla och ingen laddning, tillbaka med det nyabeggade och ström ut i varje tåt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det troligen så att utgående kabel på huvudströmbrytaren (batterifrånskiljaren) den som går till säkringsdosan, är felkopplad på huvudströmbrytaren, det kan vara så att den sitter på dess ingång istället för dess utgång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

STORT tack Georg! Så var det!!, helt otroligt båten är från 94 och känns som helt orörd,( ugnnen tog vi bort skydsplasten från bla. Helt oanvänd.) möjligt att bogpropellern kom till senare och det blev skiftat då? Men måste suttit så ett tag

 

Nu kopplade jag inte in laddningen till bogproppen, sitter ett extra batt i fören för bogen, läst en hel del om på forumet om just detta. Var tycker du jag sätter tamparna bäst, minus sitter direkt på start och plus på huvudströmbrytaren,

 

Mvh Boman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till minus på bogpropellerbatteriet drar du en minst 2,5mm2 svart kabel till en bra minuspunkt ombord, ja gärna den som de andra batterierna är anslutna till. Plus kopplar du med likadan röd kabel över en laddningsfördelare, en sådan som säljs av Biltema, sedan till pluspunkt på din nyligen bytta batteriseparator, på anslutning ett eller två. Nu får bogpropellerbatteriet laddning då generatorn laddar, och kopplas bort då motorn stängs av, då generaton slutar att ladda.

En hängsäkring på 30A eller kanske 35A på pluskabeln väldigt nära bogpropellerbatteriets pluspol är ju aldrig fel, om du får en kortis löser den säkringen, annars får du en fin kabelbrand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, en liten undran bara yterligare en laddningsfördelare.. är det denna som ska till

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/

Ja just den.

Flera personer här på forumet rekomenderar den, jag har aldrig installerat någon av detta fabrikat, men väl likartade, men ser att det sitter en sådan efter solcellspanelens regularor och då innan batteribankerna på nya båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...