Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Gäst

Kyl går ner i svalläge under gång

Rekommendera Poster

Gäst

Jag var och tittade på en båt som jag funderar på att köpa. Säljaren berättade att då man kopplar bort landströmen så går kylen över i svalläge. Alltså temperaturen går upp till 11-14 grader.

För mig låter det som ett fel men han berättade att så ska det vara.

Det är ju inte varje dag man ligger med el och hur kul är det att ha maten varm mitt i sommaren.

Ett sätt att lösa det är kanske att köpa en påse is och lägga i botten, men det känns lite tokigt att lösa det på det viset.

Någon som har liknade med sin kyl?

Om jag kopplar in solpanel tror ni då att kylen känner av laddningen och ligger kvar i kylläge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fabrikat?

Istotherm har några modeller som har något som kallas för ASU.

Det innebär att kylen jobbar hårt när motorn går eller du har landström, när du ligger i hamn med motorn avstängd, utan landström går kylen ned i sparläge. Denna har en smart elektronik som känner av spänningen i systemet, samt en kylackumulator, en stor "klump" som sitter under frysfacket.

Svalläge skall det inte vara, det skall vara kallare, tempen skall aldrig bli mer än +8 grader.

Men kolla fabrikatet på kylen, är det ett från Isotherm med ASU är det en väldigt bra kyl!

Solpanel påverkar inte kylen att får upp i arbetsläge. Solcellspanelernas regulatorer håller ju ned spänningen under den nivå som triggar kylskåpets elektronik att starta i arbetsläge. Men solpanel i kombination med kylskåp är en väldigt bra kombo! Solpanelen fyller hela tiden på litetgrann av det som kylen förbrukar, dock inte allt, men det hindrar iallafall att batteribanken töms helt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter inte riktigt. Kanske är batterierna helt slut. Har för mig att kylen slår av om batterierna sjunker under en viss nivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en kylbox med "den rostfria klumpen" och ASU-funktion. På min ASU-kyl så kunde strömställaren ställas i två lägen: Ekonomi som innebar att temp tilläts att stiga till ett högre värde när det inte var laddning till batterierna och ett "kallare läge" där temperaturen var väldigt låg hela tiden.

Det gick att frysa isbitar om jag hällde vatten i en isbitpåse och la den mot kylklampen. Man fick vara försiktig med vad som ställdes närmast kylklampen så att t.ex. öl o mjölk inte var frusna när de skulle användas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det har en panel med en omkopplare, manuell, off och automatiskt läge, en vridpotentiometer som man kan ställa temperaturen med i det manuella läget, samt tre lysdioder, röd, gul och grön.

Jag brukar göra så att när jag startar upp kylen, efter det attden varit avstängd, ställer jag den i manuella läget, vrider potentiometern till max kyla, startar motorn, och efter ungefär en timmas gångtid ställs den över i automatläget (om det inte glöms bort). Automatläget är detsamma som ekonomiläge, då jobbar ASU, i det manuella läget arbetar kylskåpet som vilket oekonomiskt kylskåp som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...