Segelnovis 7 Postad 25 Juni , 2016 Hej! Har nyss haft en Tur 80, men den hade bara fyra kojer och vi är fem + katt. Yamnar 8an kändes också lite klen även om den var vid god vigör. Vi har en budget på kanske maximalt 80-100.000 och vill gärna ha lite förslag på seglande båtar. Båtplatsen i Vänern är rätt grund så ett maxdjup på 130-140cm. Minst 5 kojplatser. En motor som orkar knuffa oss uppför Göta älv i motvind och en toalett där man helst får upp brallorna utan att stupa ut i ruffen med brallorna nere. Funderat på Tur 84, Allegro 27 eller L28. Med skamlöst prutande kan man kanske få in en Albin 82, Winga 78, Marieholm 32 eller en Semona 30 i budgeten. Har bara Blocket-spanat ännu så tips erfarenhet och funderingar mottages tacksamt. Segelnovis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders-pe 1 Postad 25 Juni , 2016 Hade jag varit dig så skull jag pruta ordentligt, hur det än är så är det köparens marknad och du ska nog inte umgås med säljaren heller. leta efter båtar som legat inne på blocket länge eller sätt ut en egen annos om köpes. Jag har själv en Monsun 31 den båttypen vore kanske perfekt er men att få en för 100000 kanske inte går men man vet ju aldrig många har legat ute länge.. Ha det gött Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 26 Juni , 2016 Hade jag varit dig så skull jag pruta ordentligt, hur det än är så är det köparens marknad och du ska nog inte umgås med säljaren heller. leta efter båtar som legat inne på blocket länge eller sätt ut en egen annos om köpes. Jag har själv en Monsun 31 den båttypen vore kanske perfekt er men att få en för 100000 kanske inte går men man vet ju aldrig många har legat ute länge.. Ha det gött Ja en Monsun har vi också funderat på och är väl egentligen vad vi vill ha, den verkar väldigt fin. Men vi har tänkt att ett bud på knappt halva utgångspriset blir lite väl magstarkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Juni , 2016 Vad är det värsta som kan hända om du börjar med ett sånt "skambud"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 26 Juni , 2016 Vad är det värsta som kan hända om du börjar med ett sånt "skambud"? Njä, det kan ju faktiskt inte hända annat än att man får otrevliga svar. Eftersom båtar vi är intresserade av oftast ligger på minst en halvdags avstånd med bil har jag försökt skicka lite trevligt formulerade "skambud" via Blocket. Tröstlöst att köra 40 mil för att få ett gapflabb som svar på sitt bud. Och som sagt så kommer det alltid fler båtar och fler säsonger. Segelnovis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Juni , 2016 Djupgåendet var ju lite knepig parameter. Men framåt hösten är fler båtägare villiga att gå ner i pris, de har njutit hela sommaren och utebliven försäljning av deras båt kanske till och med hindrar nytt inköp? Färre köpare också. Plus vinterjobbet. Pris? En kompis kompis köpte en Scampi för 50' i helt ok skick med massor av bra installationer. Endast segel behöver köpas nytt. Det finns massor av båtar i spannet 75-150'... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 26 Juni , 2016 Det finns ju t ex. en del vingkölade exemplar av vissa fenkölare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 26 Juni , 2016 Det finns ju t ex. en del vingkölade exemplar av vissa fenkölare Vad menas med vingköl, vilka båtmodeller har det (för inte menar du väl svajköl)? Om man nu skall tänka grundgående motorseglare - hur är en Albin 82a jämfört med en Winga 78a? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 Juni , 2016 (redigerade) En vingköl är ett uppochnervänt T där vikten är utplacerad så långt ner det går med tanke på grundgåendet. Ett tips är att titta efter Guyline med sänkköl, finns i lite olika modeller och längder. 822 är en modell, 95:an en annan. Den största heter 125 och är 12.5 meter. Googla och se på båtar med annorlunda stuk som seglar bra för att vara sänkkölsbåtar. Redigerad 26 Juni , 2016 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Juni , 2016 Även Windex 92 har centerbordsköl med en fast tung del som grund som kanske kunde passa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 27 Juni , 2016 RJ91 har också sänk...(eller är det fäll..?)...köl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Juni , 2016 Jag är lite förvånad att Engelska dubbelkölar inte är vanligare här. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 27 Juni , 2016 Det finns ju t ex. en del vingkölade exemplar av vissa fenkölare Vad menas med vingköl, vilka båtmodeller har det (för inte menar du väl svajköl)? Om man nu skall tänka grundgående motorseglare - hur är en Albin 82a jämfört med en Winga 78a? Längs ner på kölen sticker det ut "vingar". När båten kränger så pekar de neråt varvid du får likvärdig djupgående som vanligt men vid ingen krängning får du mindre djupgående. På min RW36 ger det djupgående 1,6 ist för 2,1 som var med standard köl. Det finns ju även båtar med dubbla kölar. Vet dock inte om det påverkar djupgåendet men verkar så: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 27 Juni , 2016 Jag är lite förvånad att Engelska dubbelkölar inte är vanligare här. Kalle Det är för att de är betydligt sämre seglare än dito "enkelmontage", och vi behöver ju inte ha båtar stående på botten pga tidvatten, så de blir ointressanta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 Juni , 2016 Jag är lite förvånad att Engelska dubbelkölar inte är vanligare här. Kalle Det är för att de är betydligt sämre seglare än dito "enkelmontage", och vi behöver ju inte ha båtar stående på botten pga tidvatten, så de blir ointressanta.Och vilken arbetsställning har man när man målar mellan kölarna? Borsttvätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2016 Fundera en gång till. En båt i de här klasserna kommer troligen vara omöjlig att sälja så köp något som du kan leva med även i framtiden. 150 papp tror jag räcker bra, kan du inte få fram de pengarna idag så vänta ett år. De båtar som kostade 300tkr förra året kostar 200 i år. Ska bli kul att se vad de kostar nästa år. 70-talsbåtar säljs helt enkelt inte idag, de yngre seglarna vill inte ha en äldre båt och de äldre har ofta en båt som de inte blir av med. De som försöker sälja har inte kollat marknaden, de tror att deras båt är värd mycket mer. Några inser fakta och kan pruta ordentligt. Prova att ge skambud, är ägarna äldre så behöver de egentligen inte pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 27 Juni , 2016 Fundera en gång till. En båt i de här klasserna kommer troligen vara omöjlig att sälja så köp något som du kan leva med även i framtiden. 150 papp tror jag räcker bra, kan du inte få fram de pengarna idag så vänta ett år. De båtar som kostade 300tkr förra året kostar 200 i år. Ska bli kul att se vad de kostar nästa år. 70-talsbåtar säljs helt enkelt inte idag, de yngre seglarna vill inte ha en äldre båt och de äldre har ofta en båt som de inte blir av med. De som försöker sälja har inte kollat marknaden, de tror att deras båt är värd mycket mer. Några inser fakta och kan pruta ordentligt. Prova att ge skambud, är ägarna äldre så behöver de egentligen inte pengarna. Kul att du är tillbaka, du kan väl gå in och styra upp alla batteri/laddningstrådarna. Varför inte en katamaran? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 27 Juni , 2016 Vi är ju helt fast i fällkölsbåtar. Har du frågor gällande Guyline eller Windex så är det bara att höra av dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2016 Fundera en gång till. En båt i de här klasserna kommer troligen vara omöjlig att sälja så köp något som du kan leva med även i framtiden. 150 papp tror jag räcker bra, kan du inte få fram de pengarna idag så vänta ett år. De båtar som kostade 300tkr förra året kostar 200 i år. Ska bli kul att se vad de kostar nästa år. 70-talsbåtar säljs helt enkelt inte idag, de yngre seglarna vill inte ha en äldre båt och de äldre har ofta en båt som de inte blir av med. De som försöker sälja har inte kollat marknaden, de tror att deras båt är värd mycket mer. Några inser fakta och kan pruta ordentligt. Prova att ge skambud, är ägarna äldre så behöver de egentligen inte pengarna. Kul att du är tillbaka, du kan väl gå in och styra upp alla batteri/laddningstrådarna. Varför inte en katamaran? Katamaran är ju perfekt på Vänern, litet djupgående och gott om natthamnar att ligga i. Jag var helt inne på katta under en period så jag åkte till Frankrike och provseglade en EdelCat. Sen var den drömmen över, det kändes så bakvänt på något sätt, tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 27 Juni , 2016 Fundera en gång till. En båt i de här klasserna kommer troligen vara omöjlig att sälja så köp något som du kan leva med även i framtiden. 150 papp tror jag räcker bra, kan du inte få fram de pengarna idag så vänta ett år. De båtar som kostade 300tkr förra året kostar 200 i år. Ska bli kul att se vad de kostar nästa år. 70-talsbåtar säljs helt enkelt inte idag, de yngre seglarna vill inte ha en äldre båt och de äldre har ofta en båt som de inte blir av med. De som försöker sälja har inte kollat marknaden, de tror att deras båt är värd mycket mer. Några inser fakta och kan pruta ordentligt. Prova att ge skambud, är ägarna äldre så behöver de egentligen inte pengarna. Ja, som det uttryckligen står i en del annonser ("Säljes pga ägarens skick och ålder" var nog den roligaste hittills) alternativt försäljning av barn/barnbarn och tom dödsbo så är det en del äldre som säljer och kanske inte har någon brådska? Har jag bara åldersrelaterade fördomar om vissa annonsörers namn så är de i alla fall i en ålder då man hellre går över till husbil och då räknar man nog med att få en slant. Efter att ha fått tvärstopp på några mailbud och några halvvägs-motbud, där säljaren ändå gått ner en hel del är taktiken nog ändå att vänta och se. Jag sitter ju (bokstavligen) inte i sjön och får väl tälta i sommar om det kniper. En bättre båt för samma pengar är ju mer attraktivt. Jag gillar egentligen själv inte att lägga låga bud via mail eller telefon, utan frågan är mer om det är idé att fara över halva landet och på plats lägga ett bud som säljaren ändå inte tänker acceptera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 27 Juni , 2016 Vi är ju helt fast i fällkölsbåtar. Har du frågor gällande Guyline eller Windex så är det bara att höra av dig. Efter en endast träsnipa och en långkölad TUR 80 får nog tanken på sving-,fäll-, sänk, ving-, eller dubbelköl mogna lite. Katamaran känns inte som en familjeseglare, men det kanske finns sådana? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 476 Postad 27 Juni , 2016 Det finns absolut flerskrovsbåtar som funkar utmärkt för familjesegling. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 13 Juli , 2016 Om du väljer mellan Albin 82 och Winga 78 så är den ena snygg och den andra seglar bättre. Båda dessa påståenden är väldigt subjektiva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser