Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Joelsson

Min Optimax går (typ) inte på översta (av 3) cylindern

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem med min Optimax 115. När jag ska ut med den tänder den inte på ena cylindern. Bensinförbrukningen är som om alla tre cylindrarna får bensin men den vill inte tända på översta cylindern (har provat att det är den då inget händer när jag drar av den tändhatten). Efter att jag kört runt ett tag börjar den lite då och då att gå på alla cylindrarna för någon sekund. Detta blir sedan lite oftare och efter ett långt tag gick den precis som den skulle. När den sedan stått ett tag (30 minuter?) gick den inte sedan igen. 

Hur kan jag avgöra om det är att den inte tänder korrekt, om den inte får tillräckligt med luft eller om den inte får tillräckligt med bränsle?...

Stiftet ser ut enligt bifogad bild

Hoppas ni kan hjälpa mig så här i starten på semestern :-)

Mvh Andreas

post-82460-0-25310800-1466881364_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det ser ut på 3cyl, går det att testa att byta plats på spolarna? Dock brukar ofta spolar visa omvända symptom, att de funkar kalla...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore intressant om man kunde byta och se om problemet följer en specifik spole. Nån som vet om man kan göra det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla spolar är samma på optimaxen. Bara att byta och se om du flyttar felet. Gör du det så byt spolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...lite uppdatering. Jag har nu testat och det verkar som att det är tändspolen som är problemet då det följde med när jag bytte plats på dom enligt youtube-filmen :-)

Imorogn ska jag testa om detn funkar med ny tändspole. STORT TACK för er hjälp här!

Hoppas hoppas att det funkar imorgon. Återkommer  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ifjol gick en tändspole på min Optimax. Troligtvis pga för gamla tändstift.
Bytte stift och spole och den har fungerat fint efter det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag testat att byta spole och den funkar! TACK ALLA SOM HJÄLPT MIG ATT FELSÖKA. Tummen upp för er!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska känt fenomen att Optimax-spolarna krånglar, speciellt vissa årsmodeller.

Hade själv en 175:a från 2008 där en spole åt gången gick sönder. Det visade sig sen att det kommit en servicebulletin att alla spolar på motorn skulle bytas på garanti. Efter det fungerade motorn så länga jag ägde den.

Kan kanske löna sig att fråga verkstaden. Eventuellt kan det fortfarande vara garantisak och då skall du ju inte betala spolen själv.

Mvh

Steff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...