Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Slowrider

KAD 42, är det något att vara rädd för?

Rekommendera Poster

Kanske ska köpa båt och i den sitter en KAD 42 från 96 som (enligt säljaren) gått ca 600 timmar. Jag har försökt hitta info, tester och åsikter men det är inte jättemycket som finns på Svenska sidor utan mest på Norska och Amerikanska. De åsikter jag hittar där är ganska negativa och det kan vara långa trådar med idel problem.

 

Nu läste jag också att det är en väldigt vanlig motor, en av de stora säljarna men då borde det ju rimligtvis finnas fler trådar om dem än vad jag kan hitta.

 

Det jag undrar är ju om det finns erfarenheter hos er på forumet som kan ge mer mig mer info om de är så illa som de få trådar jag hittar säger och om jag verkligen borde avstå köp om det sitter en sån motor i båten.

 

Tack på förhand!

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lär finnas hur många som helst här som har en sån motor. Sitter ingen i min båt, men jag tror att du snarare ska vara glad att det sitter en sån i båten du kollar på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en båt med två kad 42, och vad jag hört så är varken nya D6 eller D3 felfria och har betydligt dyrare delar. Så en välskött kad 42 skall du inte vara rädd för.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en stabil motor, grovt byggd håll efter toppen kolla kylning kör !!!!!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, då behöver jag bara kritiskt granska skicket och hur den är/verkar vara servade. :-)

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen egen erfarenhet av den motorn men det finns 4 st verkstadsmanualer att bläddra i hos boatinfo.no. angående "41-serien".
Är väl aldrig fel att gratis kunna "läsa på" litet i verkstadshandböcker inför köp? :-)
KAD 42a,b,p innefattas i dessa fyra...
1. Elektriskt
2. Motorkropp (eller hur man nu översätter "engine body")
3. Insug, avgas & kylsystem
4. Bränsle & smörjsystem

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, då behöver jag bara kritiskt granska skicket och hur den är/verkar vara servade. :-)

 

Mvh Jocke

Kolla att kompressorn arbetar den ska gå i vid runt 1700 varv och ur vid 2100 om jag minns rätt. Kompressorn kan få lite stryk så bra kolla så den funkar ordentligt, kolla turbon så den jobbar, kolla även runt sköld så inte bockhornen läcker. Sen äre bar å åk......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet avråder jag alla från att ha med denna motormodell att göra

 

Det är en jättestark och bra motor . Så är det

Men det finns så många svaga länkar iom att den är en typ mellanmodell

Ad41 är den motorn som jag rekommenderar

Då slipper du servicekostnaderna med extraremmar och oljor föe kompressor

 

Viktigast på dessa motorer är att just bockhornet är "renoverat" i skarven mot turbon. Dem äts upp av saltvattnet . Finns en repsats som bör monteras i förebyggande syfte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Av egen erfarenhet avråder jag alla från att ha med denna motormodell att göra

 

Det är en jättestark och bra motor . Så är det

Men det finns så många svaga länkar iom att den är en typ mellanmodell

Ad41 är den motorn som jag rekommenderar

Då slipper du servicekostnaderna med extraremmar och oljor föe kompressor

 

Viktigast på dessa motorer är att just bockhornet är "renoverat" i skarven mot turbon. Dem äts upp av saltvattnet . Finns en repsats som bör monteras i förebyggande syfte

Nja så dåliga är de inte, finns tusentals motorer av denna serie, byta olja i kompressor är inte så avancerat och mängden är ju försumbar.  Bra är det om remspänningen är ombyggd till det nyare systemet. Allt handlar ju i slutänden om service du lär ju hålla efter grejerna och kolla remspänningar oljor filter, som med allt annat. Servar du håller efter så är grundkonstruktionen riktigt solid, oftast är det ju den mänskliga faktorn som orsakar haverier. Och den största poängen att ha denna serie är ju att det inte finns någon elektronik som kan retas, när elektroniken börjar retas kan man i regel inte göra nåt själv.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...