tomchm79 0 Postad 23 Juni , 2016 Hallå, Har problem med laddningen på min Mercury elpto 80hk -89. Drar min story... Det hela började med att batteriet dog, upptäckte jag först genom att startmotorn inte gick runt. Köpte ett nytt, motorn gick igång fint. Jag ville vara på den säkra sidan att allt var bra med laddning och tog fram voltmetern.. till min förskräckelse låg volten på ca 16v och senare steg till nästan 20v (efter ca 4 min). Började leta efter laddningsregulatorn, kom fram till att den bara har likriktare, så jag gick in på skruvat.se och beställde en ny, eftersom jag var helt säker på att det var den som började ge upp. Idag, monterade jag den, drog igång motorn samma höga volt, började på 15v efter någon minut över 20v... Nu tror jag att jag har bränt den nya likriktaren, det gick på någon minut, sen började det bli växelström.. Är det någon som vet vad som sker? Vad ska jag göra för att lösa detta? Med vänlig hälsning Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 23 Juni , 2016 AGM? Läs andra trådar. Byt batteri om AGM Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 Juni , 2016 Det blir så där på motorer med bara likriktare, är ingen generator i ordets rätta bemärkelse utan en laddspole ala moppe. Det är så låg laddström så 20 v volt kokar inte batteriet. Så fort batteriet blir lite urladdat eller du kopplar in en belastning så sjunker spänningen. Om likriktaren är paj så laddar den inte alls. Sätt tillbaka din gamla likriktare då den troligtvis är felfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomchm79 0 Postad 23 Juni , 2016 AGM? Läs andra trådar. Byt batteri om AGM Peo Detta står om batteriet "Underhållsfritt bilbatteri med lång livslängd och kalcium/kalcium-teknologi som garanterar felfria starter", det du menar peo är att jag ska välja ett traditionellt våtcellsbatteri? Fattar fortfarande inte varför jag kan mäta växelström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomchm79 0 Postad 23 Juni , 2016 Det blir så där på motorer med bara likriktare, är ingen generator i ordets rätta bemärkelse utan en laddspole ala moppe. Det är så låg laddström så 20 v volt kokar inte batteriet. Så fort batteriet blir lite urladdat eller du kopplar in en belastning så sjunker spänningen. Om likriktaren är paj så laddar den inte alls. Sätt tillbaka din gamla likriktare då den troligtvis är felfri. Ok! Så hög spänning och liten ström, är normalt. hur hög spänning är normalt i mitt fall. För min As Gamla Motor (AGM ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Juni , 2016 Med ett full laddat batteri av bly/syra typ och ingen el förbrukare så kan spänningen vid högre varvtal stiga upp runt 20 volt. Använd ett vanligt bly/våt batteri, inget agm eller gele. Systemet självreglerar sig, inte optimalt men det funkar. Hur vet du att du mäter växelspänning? Vad anv. du för instrument. Vad jag förstår så får du utslag när instrumentet är inställt på ~ får du även utslag på --? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 24 Juni , 2016 kanske fel på din voltmätare?skaffa ett bra instrument en multimeter av känt märke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomchm79 0 Postad 24 Juni , 2016 Med ett full laddat batteri av bly/syra typ och ingen el förbrukare så kan spänningen vid högre varvtal stiga upp runt 20 volt. Använd ett vanligt bly/våt batteri, inget agm eller gele. Systemet självreglerar sig, inte optimalt men det funkar. Hur vet du att du mäter växelspänning? Vad anv. du för instrument. Vad jag förstår så får du utslag när instrumentet är inställt på ~ får du även utslag på --? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomchm79 0 Postad 24 Juni , 2016 kanske fel på din voltmätare?skaffa ett bra instrument en multimeter av känt märke. Provar igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 24 Juni , 2016 Hej! Kolla batteriet i multimetern, om den är dålig visar multimetern väldigt fel! Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Juni , 2016 Jag skulle väl lösa problemet med ett batteri som kan stå ut med överladdning dvs ett batteri som kan fyllas på med batterivatten. Ett underhållsfritt är inte bästa val när man ska underhålla det. .Har lyckats att korka upp ett sånt men det var onödigt krångligt. Finns med avskruvbatahattar jätteenkelt. Ellr jag skulle sätta ett spänningskännande Biltemarelä som slår till vid 14V och drar ström från Generatorn kopplat till några 150W strålkastarlampor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Juni , 2016 Några 150 W... då kroknar laddningen på motorn. Tänk på att det är ingen generator utan en stator, den ger runt 10 A vid maxvarv på motorn, men ladd- spänningen sjunker snabbt vid lite belastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Juni , 2016 Jag skulle väl lösa problemet med ett batteri som kan stå ut med överladdning dvs ett batteri som kan fyllas på med batterivatten. Ett underhållsfritt är inte bästa val när man ska underhålla det. .Har lyckats att korka upp ett sånt men det var onödigt krångligt. Finns med avskruvbatahattar jätteenkelt. Ellr jag skulle sätta ett spänningskännande Biltemarelä som slår till vid 14V och drar ström från Generatorn kopplat till några 150W strålkastarlampor? när generatorn krokar släpper reläet och däri ligger regleringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser