Gå till innehåll
fredag 25 april 2025
Gausafeten

Var får man tag på ringkabelskor med stor ring

Rekommendera Poster

Ja precis.

Var hittar man vanliga blå och röda ringkabelskor med hål större än 6mm?  Det sitter jordkablar lite här och var och ofta på M6 eller M8 bult och det hittar jag inte i de klenare dimensionerna.

Eftersom det är för minus måste de ju inte vara isolerade.

Nån som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alt 1. Vik den skalade ledaren och använd blå kabelsko istället

Alt 2. Ta en grövre kabel och använd blå

Alt 3. Eller köp riktiga kabelskor med "open barrel" klämning så man vet att det är bra för alltid. (Att föredra)

Personligen skulle jag aldrig använda std kabelskor (röd,blå,gul) med vanlig pressning. Men du får nog tag på de du frågat efter på autoexperten över disk eller på www.conrad.se. Men tänk på att du vill ha dem förtennade om de ska användas för marint bruk!

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vik inte, de komemer sitta dåligt. Jag brukar köpa på Swedol men det finns säkert flera ställen på nätet. Även marinbutikena har. Erlandsons har tex blå med 10mm hål.

Fast om "jordkablarna" sitter "här och där" kanske du ska satsa på en rejäl minusplint att samla dem på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä vika hade jag nog inte tänkt, då är det bättre att låta de gamla vara kvar tror jag.

Och formuleringen 'här och där' var kanske lite väl slarvig, men det är några stycken kablar i motorrummet som jordar ihop olika saker, drevlyft, sköld, styrstag och nått som jag inte vet vad det är :), och säkert något till som jag glömt.

Nu sitter flera av dem i en lång 'kedja' och några är skadade, jag vill byta ut allt mot ny kabel när jag ändå håller på och koppla mot en gmensam jordpunkt.

Jag kollade på Swedol men hittade inget på deras hemsida, annars handlar jag gärna där.

Hade hoppats hitta nått som går att handla i butik så att jag kommer vidare under helgen.

Annars får det väl bli postorder, conrad säljer ett märke som heter Cimco är det bra?

Wurth säljer också, tror det är Nelco, men dom har ju så klart ingen butik inom rimligt avstånd.

oisolerade (vet faktiskt inte ens vad open barrel typen kallas på svenska :) ) går också fint.

Kom precis på att ahlsell ju har butik här, men nu har dom ju hunnit stänga för den här veckan :( meh, ibland kopplar det långsamt :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både Nelco och Wurth är mycket bra. Då du verkar vara från Karlshamn så tror jag inte det finns någon Wurth butik i närheten...

Jag rekommenderar stark open barrel om man vill ha en bra klämning. Som isolering kan man ha krympslag eller separata påklickbara isolerhylsor (köps i så fall separat). En medelbra tång med utbytbara käftar kostar runt en femhundring. Så här ser "open Barrel" ut när det är fastklämt på kabeln:

http://www.incedo.eu/~sjoholmp/misc_internet_links/kabelskor/

Och här har du en för priset ok tång:

https://www.conrad.se/Crimpt%E5ngsats,-6-delars%2e-TOOLCRAFT-430461-Isolerade-kabelskor-p%E5-0,5-6,0%A0mm%B2-%28AWG-22-10%29%2fslutna,-oisolerade-kabelskor-p%E5-1,5-.htm?websale8=conrad-swe&pi=430461&ci=SHOP_AREA_17604_1517020

På Conrad kan du beställa alla varianter du vill i lösvikt per styck eller i 100-pack. Även förtennade.

Även Biltema har open barrel i sortimentet (visst sortiment). Dock är de inte enligt kundtjänst förtennade.

Du hittar på ebay också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkoppling är ju populärt så vi kör en sväng här.

Eftersom det redan var för sent för att få tag på kabelskor innan helgen så blev det en beställning hos Conrad.

De röda är DSG Canusa och de blå är Vogt, M6, M8 och M10 av båda typerna.

Informationen på Conrads hemsida är fel för Canusa, måtten på hålen stämmer inte med vad som anges utan de har de måtten de 'borde' ha.

Ingen större skillnad i kvalite mellan de båda förutom att jag tycker att Vogt's M10 har väldigt lite material i ringen för mitt syfte. Smältplasten är lite mera genomskinlig än på Biltemas motsvarighet så det är lättare att se att man har fått in kabeln annars känns skillnaden marginell.

post-108111-0-51982400-1467975592_thumb.jpg

De blanka är Biltema och de matta är SeaSea. Om det är någon skillnad i livslängd återstår att se. Nackdel för Biltemas är att fasningen i bakkant är närmast obefintlig vilket gör det lite pilligare att få in alla trådarna. Jag har använt några mindre än 16 tidigare av Biltemas variant och de är i kortaste laget, rätt svårt att få till en rak pressning om man inte kan göra det i skruvstädet. Nästa gång det blir aktuellt ska jag köpa någon dyrare variant med förhoppningen att det ska gå lättare men misstänker att det är handhavande mer än produkten i sig :).

post-108111-0-51072800-1467975593_thumb.jpg

Med lite tur blir det färdigkopplat nu i helgen :) Jag kan redan tända lyset på några ställen och köra drevlyften. däremot vill inte trimplanen röra sig och inte heller lyser det i kabinen, det går framåt :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...