tuben 0 Postad 7 Maj , 2005 hej! varning för långt inlägg... jag lämnade in min 60 hk mariner -78(m.a.o en yamaha)på service, och verkstaden dömde ut den helt. när jag skulle hämta den satt det en lapp på den med texten skrot. enligt verkstaden gick den bara på en cylinder och lät förjävligt maskinellt. det kändes ju lite olustigt minst sagt, men jag ville ändå inte riktigt ge upp. jag kompressionsmätte själv båda cylindrarna till 10 kg och kollade att det fanns gnista. inte totalt mörker alltså. sen bytte jag stiften och testade att starta. den gick igång direkt! och den gick defenitivt på båda cylindrarna. den måste dock ha lite varv för att gå, på tomgång lägger den av. när jag varvar den lite går den bitvis riktigt bra, men med jämna mellanrum baktänder den, den tappar i varv och sen går den upp i varv igen. det är som att tändningen plötsligt upphör att fungera under ett kort ögonblick, för att sedan komma i gång igen. vad kan det bero på? jag ringde till verkstan och han sa direkt att det var tändboxen, men det är ju märkligt att han inte nämnde det i förstaläget? det var först när jag sa att jag var säker på att det var fel med tändningen. så det tipset ger jag inte mycket för, boxen är ju dyraste komponenten i motorn, klart som fan han vill byta ut den... jag tror mer på att en tändspole är dålig, eller en kondensator. vad tror ni? tips välkomnas! en liten fråga slutligen, hur stor resistans har en tändspole normalt? hög eller låg? och går det att kolla kapacitansen i en kondensator på nåt enkelt sätt? tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 8 Maj , 2005 hej det finns ingen kondensator på din motor om du vet vilken cyl som den inte går på så kan du skifta tändspolarna o kolla annars kan det vara cd-boxen eller pulsspolarna mät tändspolarna kolla så att dom är lika iohm så brukar dom vara ok mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 8 Maj , 2005 finns det ingen kondenstor? är du säker? det låter märkligt, jag trodde att det fanns på alla tvåtaktare. dessutom sitter det en fyrkantig liten svart sak bredvid tändboxen som ser ut väldigt mycket som kondensatorer brukar se ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 8 Maj , 2005 I ditt tändsystem så sitter det säkert 4st spolar under svänghjulet. 2st. så kallade triggerspolar dessa talar om för CD-boxen när dess kondensator skall ladda ur till respektive tändspole. Den tredje spolen är en så kallad matarspole, den laddar upp kondensatorn i CD-boxen. Den fjärde är en laddningsspole för att ladda batteriet och den lilla svarta fyrkanten som sitter bredvid CD-boxen är en likriktare för att likrikta spänningen från laddningsspolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 9 Maj , 2005 intressant! kondensatorn sitter alltså i tändboxen och om den är dålig är hela boxen körd? det enda jag enkelt kan göra är med andra ord att låna en multimeter och mäta upp tändspolarna. vad händer om någon av spolarna under svänghjulet är dålig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 9 Maj , 2005 Hej, är du säker på att det inte är bränsle systemet det är fel på, luftläcka, dåligt membran i bränslepump eller skit i förgasaren. Fungerar tändförställningen, dvs vrids plattan som tändspolarna sitter på som den ska, dvs rör den sig när man gasar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 9 Maj , 2005 vi är relativt säkra på att felet är tändningsrelaterat. en snubbe som är duktig på motorer rent generellt har lyssnat på den och han tror att det är nåt med tändningen som gör att den går ojämnt. tändplattan följer med vid gaspådrag, men om den rör sig som den ska eller inte är ju svårt att svara på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 9 Maj , 2005 jag har nu mätt upp mina tändspolar. den övre mäter 7 Mohm, den undre 2,5 Kohm. det är alltså i princip totalt avbrott i den övre. jag hoppas att detta är lösningen på mitt problem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 9 Maj , 2005 Du har nog hittat felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuben 0 Postad 10 Maj , 2005 japp! tändspolen bytt, och motorn går klockrent! hittade en beggad på ahls marin på tyresö för 300 spänn. kan varmt rekommendera det stället för övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser