Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
centrino

Power trim/tilt fungerar inte längre

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det verkar som att min Power trim upp inte fungerar längre. Den går ner och fungerar också upp/ner när man trycker in knappen hela vägen (trailer läge).

 

Det är samma knapp för power trim och trailerläge och drevet rör sig ju i samma bana när man trycker på knappen i båda lägena så det kan ju inte vara något fel på själva trim/tilt pumpen.

 

Triim mätaren har fastnat i läget "UP".

 

Kan det vara fel på någon av sensortena som sitter på drevet? Dom ska heta Trim Limit Switch och Trim level Switch.

 

Hur kan jag felsöka på enklaste sättet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skriver du inte vad du har för drev men troligen är det avbrott i trim limit switch som gör att du inte kan trimma ut utan att trycka på trailerknappen. Att trimgivaren visar fel beror sannolikt på ett liknande fel i trim level switch. (Vatten och oxid i givarna?) Trailerknappen och knappen för att trimma ut gör exakt samma sak med den enda skillnaden att knappen för att trimma ut är kopplad via trim limit switch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skriver du inte vad du har för drev men troligen är det avbrott i trim limit switch som gör att du inte kan trimma ut utan att trycka på trailerknappen. Att trimgivaren visar fel beror sannolikt på ett liknande fel i trim level switch. (Vatten och oxid i givarna?) Trailerknappen och knappen för att trimma ut gör exakt samma sak med den enda skillnaden att knappen för att trimma ut är kopplad via trim limit switch.

 

 

Tack för svar!

Det är ett Alpha one genII drev som jag har.

 

Kan man skruva loss Trim limit/level Switcharna medans båten ligger  i vatten? Tänkte kolla efter kabelbrott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De sitter under vattenytan så det blir nog inte så bra. Jag skulle koppla förbi trim limit switch tills jag fick tillfälle att lyfta båten för att laga ordentligt. Det är bara två kablar i motorrummet som ska kopplas ihop. Det borde vara en lila/vit och en blå/vit som går ner mot skölden där du kan dra isär kabelskorna och koppla ihop med en sladdstump.

 

Obs!!! Du har inte längre någon trimbegränsning när du gjort detta. Trimma inte upp för mycket för då kan drevet haverera.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte mina förra året, genom att klippa sladdarna och sen skarva på de nya, på med ett par krympslangar och sen dess har det funkat fint.

 

Tycker dock att de är löjligt dyra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sitter under vattenytan så det blir nog inte så bra. Jag skulle koppla förbi trim limit switch tills jag fick tillfälle att lyfta båten för att laga ordentligt. Det är bara två kablar i motorrummet som ska kopplas ihop. Det borde vara en lila/vit och en blå/vit som går ner mot skölden där du kan dra isär kabelskorna och koppla ihop med en sladdstump.

 

Obs!!! Du har inte längre någon trimbegränsning när du gjort detta. Trimma inte upp för mycket för då kan drevet haverera.

 

Samma knapp går till trailerläget så om jag trycker in knappen ett steg längre så åker drevet upp, men utan trim switchen. Då behöer jag väl inte göra som du beskriver eller? Kan jag inte vara trycka in knappen hela vägen och trima drevet försiktigt på detta sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte mina förra året, genom att klippa sladdarna och sen skarva på de nya, på med ett par krympslangar och sen dess har det funkat fint.

 

Tycker dock att de är löjligt dyra

 

Tack, jag ska se om jag kan lösa det på detta sätt. Bara inte kablarna är trasiga där dom går igenom skrovet.

Är det bara trim limit och trim level switcharnas kontakter som blivit dåliga borde man kunna göra som du beskriver, tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din trim limit switch är kass. Då slutar trim-upp att fungera för att man inte skall kunna trimma upp för högt av misstag och sabba drevet.

Tror det är givaren på babordsidan om jag inte minns fel, iaf på Bravo 3. 

 

Du kan öppna den och rengöra inuti om båten står på land då det kan vara oxiderat inuti, annars får du plocka ner drev för att skifta givare och få igenom kablarna genom skölden. Det går att fuskbyta genom att klippa dom på utsidan vilket dock nästan garanterat kommer att leda till läckage och nytt strul igen inom kort.

 

Kolla även kopplingarna på insidan mellan givarkabel och motorkablage. Kan vara så enkelt som dålig kontakt där..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder presskopplingar med smältlim i istället för vanlig krympslang så fungrar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter vidare felsökning så verkar det som att någon av tidigare ägarna redan har "fusk" lagat givarna med krympslang. Jag ska inom kort sätta dit nya givare och passar samtidigt på att göra bälgbyte och lite annat medans jag ändå måste plocka ner drevet.

 

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...