Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
AndyTheBest

Grilla i gästhamnar Göta Kanal

Rekommendera Poster

Vad jag förstått är det anvisade grillplatser. Detta gäller väl kol.

Gasolgrill är väl fritt att använda från båten i gästhamnarna utefter kanalen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att? En gasgrill ryker väl lika mycket av grillolja och brinnande fett som en kolgrill gör. Att sedan uppstartprocessen är häftigare med kol och tändvätska är en sak men skulle du ha läckande bensinångor i båten är det ingen skillnad. Varför göra åtskillnad på äpplen och päron i det här fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om en gasolgrill ryker eller inte beror ju på hur man grillar.

Jag har en Weber Q100 som jag grillar med på akterdäck. Är det andra i närheten får man ha lite mindre olja och ta det lite lugnare.

I min värld är den grillen att betrakta som en gasolugn, likt den jag har inne i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror, tycker, det borde vara lugnt med gasolgrill. Där är det ju bara mat/grill-lukt som sprids å sånt är det ju i luften överallt precis som om någon lagar mat inne i båten, å det är ju "tillåtet".

Sen såklart!!! "regler är regler".. å det kan ju få många att "gå igång"

Grillförbud tror jag är till/mot just kol och annan typ av liknande eftersom:

1. uppstarten luktar mer brand än mat, det lilla problemet.

2. om grillkolrester, engångsgrillar lämnas "överallt" är det mindre trevligt (tyvärr är det svårt att ta med sig det man släpat dit för somliga, ta som exempel cigarettfimpar och MC:donaldsskräp som väger kopiöst när det är färdigrökt/uppätet. SÅ mycket att man bara inte orkar hålla det längre utan det faller till marken där och då)

Så... grilla på! Skulle bli förvånad om någon, icke paragrafryttare, bryr sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det är både röken och brandrisken. Gasolköket under kapellet är väl också något mellan ett äpple och ett päronformade då eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror, tycker, det borde vara lugnt med gasolgrill. Där är det ju bara mat/grill-lukt som sprids å sånt är det ju i luften överallt precis som om någon lagar mat inne i båten, å det är ju "tillåtet".

Sen såklart!!! "regler är regler".. å det kan ju få många att "gå igång"

Grillförbud tror jag är till/mot just kol och annan typ av liknande eftersom:

1. uppstarten luktar mer brand än mat, det lilla problemet.

2. om grillkolrester, engångsgrillar lämnas "överallt" är det mindre trevligt (tyvärr är det svårt att ta med sig det man släpat dit för somliga, ta som exempel cigarettfimpar och MC:donaldsskräp som väger kopiöst när det är färdigrökt/uppätet. SÅ mycket att man bara inte orkar hålla det längre utan det faller till marken där och då)

Så... grilla på! Skulle bli förvånad om någon, icke paragrafryttare, bryr sig.

Tack får ett bra svar!

Med vänlig hälsning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstått är det anvisade grillplatser. Detta gäller väl kol.

Gasolgrill är väl fritt att använda från båten i gästhamnarna utefter kanalen?

Anvisade platser för grillning är troligen för att man inte ska förstöra tex bryggan när man Kol grillar.

Har du en gasolgrill och använder den på båten tror jag dom har svårt att göra något åt det.

Kan vara snällt att inte osa med den om vinden blåser rätt in över någon båt bredvid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...