thel 0 Postad 7 Maj , 2005 Sjösatte min nya Magnum idag! Allt väl utom det att hjag seratt det har regnat in lite vid ruffluckan nu när båten varit otäckt i någon vecka. Kan det vara listen runt luckan? Vad byter man den till? Sargen i rufftaket ser ngt fuktskadat ut - hur undersöker man om det behöver åtgärdas? I morrn ska båten seglas hem till Nacka! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 8 Maj , 2005 Hej Jonas, Jag kan inte svara dig utan att veta vad du har för lister runt luckan. Det finns olika lösningar, en del båtar har aluminiumram och en del har teakram runt öppningen. Det skiljer även på luckgaraget mellan äldre och nyare magnumar. På äldre så skjuts luckan in i ett garage och på nyare (min 81:a) så är luckan utanpåliggande. I aluramen bör det vara ett litet dräneringshål i botten för att vattnet skall rinna ut. I träversionen ska det vara en fasning ut mot sittbrunnen där även träluckan är fasad åt samma håll. (jag har bytt till plexi). På så vis ska det inte komma in något vatten. Vet du vilken årsmodell du har? Segelnummer? /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sockan Postad 9 Maj , 2005 Precis det problemet som särnbalad beskriver har jag fixat på min magnum i vinter nämligen att fogen mellan glas och ram torkat och börjat läcka kände mig tvingad att fixa detta nu när jag har nya dynor uppsydda om du öppnar luckan och tittar på insidan så ser du den grå fogen ,jag fixade min genom att gräva ut så mycket som möjligt av det gamla torra med en smal mejsel tvättade sedan med aceton och fyllde igen med sika igen eftersom jag lyckades få ut ca.5-6mm av den gamla fogen så tror jag att jag lyckades få till en tät och bra ny fog men det kan ju som sagts tidigare lika gärna läcka från den skruvade sargen i däcket lycka till med kletandet /mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Postad 9 Maj , 2005 Tack för tips - jag var lite slarvig, menar däcksluckan som väl mycket riktigt kan vara en Houdini. Är av uppfattningen att gummilisten mot sargen läcker - lite fuktskadavid aktre sargen. Var kan man hitta en ny list? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 9 Maj , 2005 Erlandssons brygga i Stockholm har haft Houdiniluckan i sin katalog, de kanske har delar oxå. Annars så kan man göra som jag har gjort. Efter att hela luckan skruvats isär och glasskivan tagits ur, så rengjorde jag hela aluminiumramen från gammal sikaflex. Efter att ha monterat ihop det hela så fylldes därefter ramen med ny sika. Ny passande gummilist inhandlades på byggmarknaden, självhäftande som sattes på både däcket och på luckramen. Sedan dess inget läckage. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser