Chepparen 0 Postad 22 Juni , 2016 Varför fungerar bara min 35 amp generator och inte en 60 amp som jag har köpt, den startar men ladlampan lyser inte vid start bara med 35 amp generatorn, är det någon som vet varför, har undersökt kablarna inga är lösa, ingeting ligger mot minusgods. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 22 Juni , 2016 Sympatiserar med ditt problem, men du har gett oss alldeles för lite information för annat än filosofiska svar. Saker som vad det är för båt, vad det är för motor och vad det är för generatorer kan vara relevant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chepparen 0 Postad 22 Juni , 2016 Båten är en Pollux 21:a motorbåt, motorn är en Volvo Penta 36 hk, Generatorn är köpt av Start & Generator AB på nacka strand, den är gjord till Volvo Penta passar precis , den startar men laddlampan lyser inte vid start, men när jag byter tillbaka till 35 amp generatorn fungerar allt som det skal både ladlampa och oljelampa lyser då, behöver man installera något extra för att laddlampan skal lysa, lyser inte lampan laddar väl generatorn inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Juni , 2016 Bättre, vi närmar oss. Kan 36-hästarn vara t.ex. en MD3b? Enligt de något otydliga skisserna i boatinfo.no fanns original flera versioner. Länkens högeruppslag visar en sen version med riktig startmotor (ingen remdriven kombinerad startgenerator/dynastart).Tror detta elschema kan vara relevant, men du får jämföra själv? Bläddra gärna i manualen. (Obs riktig dator krävs, ingen mobil eller plattbjäfs, för att kunna se schemat.)Frågor:1. Har du faktiskt min gissade MD3b?2. Har den i så fall "riktig" startmotor eller bara en remdriven dyna?3. Är din instrumentpanel utrustad enligt schemat, alltså med visarinstrument för temp- och varv-tal förutom varningslampor och tändnyckel?4. Kan du kanske se och identifiera sekvensen av kabelfärger i "kontakt 8" mellan instrumentpanel och motor, alltså A=vit, B=svart, C=röd... och så vidare?5. Ser du några beteckningar på själva generatorernas hölje, dels den gamla och dels den nya? Redovisa i så fall noga steg för steg hur du kopplat, t.ex. röd grov kabeln på gamla B+ går till den nyas B+ och så vidare. Eller ta litet foton och lägg upp i tråden, men tänk på att eventuella foton där inte beteckningar syns ordentligt är rätt meningslösa. [brukar finnas bokstäver typ D+, B+, 61 etc. Original-alternatorn (läs med alternator växelströmsgenerator) hade separat regulator (nr 5 i skissen), förmodligen har du inte originalet som 35 amperare? Kanske en senare ersättare med detta utseende, och alltså påbyggd regulator? Finns så många varianter hit&dit att beteckningarna är önskvärda, men tyvärr varierar eventuella beteckningar mellan olika alternator-tillverkare. Sådana variationer hos beteckningar mellan olika tillverkare kan dock kluras ut i efterhand, där av min fråga.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Juni , 2016 Jag har lagt in en översättningstabell med betekningarna på dom olika anslutningarna för de flesta generatorer som förekommer, här på forumet men kan inte hitta det igen. Jag tror att någon kabel har hamnat på fel ställe som Thomas antyder ovan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Juni , 2016 Är nog den ofta länkade "cross reference" tabell som syns i exempelvis detta inlägg som Pentax/ Kalle menar?Syns tydligt hur olika tillverkare valt sina egna beteckningar för precis samma sak ur elektrisk synpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 22 Juni , 2016 I original vill jag minnas att den motorn hade yttre regulator. Men generatorn är tämligen "standard", tror t.o.m. jag satte dit en bilgenerator från en Opel på min (och med inbyggd regulator) utan att behöva göra mer än att förstora ett monteringshål. F.ö. hade alla 3-cylindriga i serien (MD3B och senare MD17C) riktig startmotor. Dynastart satt upp t.o.m. de tvåcylindriga. Håller med om att kolla upp kablarna, och särskilt om det ser likadant ut/har samma beteckningar på båda generatorerna. Att den passar rent fysiskt är som sagt ingen garanti för att den är likadan elektriskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Juni , 2016 Jag visste nästan att Thomas skulle hitta den, ovärderlig om man byter till ett annat generatorfabrikat. Ingemar har som vanligt helt rätt, orginalgeneratorn har yttre/separat relä, kanske har detta blivit inkopplat till den nya generatorn. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chepparen 0 Postad 22 Juni , 2016 Det är en Volvo Penta Md17 C av 1981 årgång riktig startmotor det finns B+ B- D+ W det är den nya generatorn det är problem med Bättre, vi närmar oss. Kan 36-hästarn vara t.ex. en MD3b? Enligt de något otydliga skisserna i boatinfo.no fanns original flera versioner. Länkens högeruppslag visar en sen version med riktig startmotor (ingen remdriven kombinerad startgenerator/dynastart).Tror detta elschema kan vara relevant, men du får jämföra själv? Bläddra gärna i manualen. (Obs riktig dator krävs, ingen mobil eller plattbjäfs, för att kunna se schemat.)Frågor:1. Har du faktiskt min gissade MD3b?2. Har den i så fall "riktig" startmotor eller bara en remdriven dyna?3. Är din instrumentpanel utrustad enligt schemat, alltså med visarinstrument för temp- och varv-tal förutom varningslampor och tändnyckel?4. Kan du kanske se och identifiera sekvensen av kabelfärger i "kontakt 8" mellan instrumentpanel och motor, alltså A=vit, B=svart, C=röd... och så vidare?5. Ser du några beteckningar på själva generatorernas hölje, dels den gamla och dels den nya? Redovisa i så fall noga steg för steg hur du kopplat, t.ex. röd grov kabeln på gamla B+ går till den nyas B+ och så vidare. Eller ta litet foton och lägg upp i tråden, men tänk på att eventuella foton där inte beteckningar syns ordentligt är rätt meningslösa. [brukar finnas bokstäver typ D+, B+, 61 etc. Original-alternatorn (läs med alternator växelströmsgenerator) hade separat regulator (nr 5 i skissen), förmodligen har du inte originalet som 35 amperare? Kanske en senare ersättare med detta utseende, och alltså påbyggd regulator? Finns så många varianter hit&dit att beteckningarna är önskvärda, men tyvärr varierar eventuella beteckningar mellan olika alternator-tillverkare. Sådana variationer hos beteckningar mellan olika tillverkare kan dock kluras ut i efterhand, där av min fråga.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chepparen 0 Postad 22 Juni , 2016 Röd grov går till B+ på generatorn Svart grov går till minus på generatorn kabel från ladlampa-tändning går till D+ på generator Det är en Volvo Penta Md17 C av 1981 årgång riktig startmotor det finns B+ B- D+ W det är den nya generatorn det är problem med Bättre, vi närmar oss. Kan 36-hästarn vara t.ex. en MD3b? Enligt de något otydliga skisserna i boatinfo.no fanns original flera versioner. Länkens högeruppslag visar en sen version med riktig startmotor (ingen remdriven kombinerad startgenerator/dynastart).Tror detta elschema kan vara relevant, men du får jämföra själv? Bläddra gärna i manualen. (Obs riktig dator krävs, ingen mobil eller plattbjäfs, för att kunna se schemat.)Frågor:1. Har du faktiskt min gissade MD3b?2. Har den i så fall "riktig" startmotor eller bara en remdriven dyna?3. Är din instrumentpanel utrustad enligt schemat, alltså med visarinstrument för temp- och varv-tal förutom varningslampor och tändnyckel?4. Kan du kanske se och identifiera sekvensen av kabelfärger i "kontakt 8" mellan instrumentpanel och motor, alltså A=vit, B=svart, C=röd... och så vidare?5. Ser du några beteckningar på själva generatorernas hölje, dels den gamla och dels den nya? Redovisa i så fall noga steg för steg hur du kopplat, t.ex. röd grov kabeln på gamla B+ går till den nyas B+ och så vidare. Eller ta litet foton och lägg upp i tråden, men tänk på att eventuella foton där inte beteckningar syns ordentligt är rätt meningslösa. [brukar finnas bokstäver typ D+, B+, 61 etc. Original-alternatorn (läs med alternator växelströmsgenerator) hade separat regulator (nr 5 i skissen), förmodligen har du inte originalet som 35 amperare? Kanske en senare ersättare med detta utseende, och alltså påbyggd regulator? Finns så många varianter hit&dit att beteckningarna är önskvärda, men tyvärr varierar eventuella beteckningar mellan olika alternator-tillverkare. Sådana variationer hos beteckningar mellan olika tillverkare kan dock kluras ut i efterhand, där av min fråga.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 22 Juni , 2016 Laddningkontrollampan skall vara ansluen till D+. På din gamla generator var det troligtvis så att den lampan var kopplad med en förgrening på den kablen som gick från D+ på generatorn till D+ på regulatorn. Nya generatorn har en inbyggd regulator, och möjligen tre anslutningar, B+ som är utgången, laddström till batteriet, och D+ som skall till laddningskontrollampan, möjligen har du också en minusanslutning, B-. Laddningslampans ena pol får plus-spänning från tändningslåset när du vrider på detta. Den jordas sedan genom den roterande fältspolen i generatorn, den lilla strömmen som då flyter genom kontrollampans glödtröd och genom fältspolen är tillräcklig för att det skall bildas ett magnetfält i generatorn. När generatorn sedan börjar att rotera försörjs fältspolen internt D+ blir positin, laddningskontrollampan får nu plus från två håll och slocknar. Alltså måste kontrollampan vara ansluten och hel för att generatorn skalö börja ladda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chepparen 0 Postad 22 Juni , 2016 Laddningslampan är hel annars så hade den inte lyst med min gamla 35 amp generator Laddningkontrollampan skall vara ansluen till D+.På din gamla generator var det troligtvis så att den lampan var kopplad med en förgrening på den kablen som gick från D+ på generatorn till D+ på regulatorn.Nya generatorn har en inbyggd regulator, och möjligen tre anslutningar, B+ som är utgången, laddström till batteriet, och D+ som skall till laddningskontrollampan, möjligen har du också en minusanslutning, B-.Laddningslampans ena pol får plus-spänning från tändningslåset när du vrider på detta. Den jordas sedan genom den roterande fältspolen i generatorn, den lilla strömmen som då flyter genom kontrollampans glödtröd och genom fältspolen är tillräcklig för att det skall bildas ett magnetfält i generatorn. När generatorn sedan börjar att rotera försörjs fältspolen internt D+ blir positin, laddningskontrollampan får nu plus från två håll och slocknar.Alltså måste kontrollampan vara ansluten och hel för att generatorn skalö börja ladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chepparen 0 Postad 22 Juni , 2016 Jag tackar för all hjälp, skall göra en grundlig genomgång imorgon på det jag läst. Laddningslampan är hel annars så hade den inte lyst med min gamla 35 amp generator Laddningkontrollampan skall vara ansluen till D+.På din gamla generator var det troligtvis så att den lampan var kopplad med en förgrening på den kablen som gick från D+ på generatorn till D+ på regulatorn.Nya generatorn har en inbyggd regulator, och möjligen tre anslutningar, B+ som är utgången, laddström till batteriet, och D+ som skall till laddningskontrollampan, möjligen har du också en minusanslutning, B-.Laddningslampans ena pol får plus-spänning från tändningslåset när du vrider på detta. Den jordas sedan genom den roterande fältspolen i generatorn, den lilla strömmen som då flyter genom kontrollampans glödtröd och genom fältspolen är tillräcklig för att det skall bildas ett magnetfält i generatorn. När generatorn sedan börjar att rotera försörjs fältspolen internt D+ blir positin, laddningskontrollampan får nu plus från två håll och slocknar.Alltså måste kontrollampan vara ansluten och hel för att generatorn skalö börja ladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Juni , 2016 (redigerade) Okej, MD17c.Lägger in en bild på elschemat nedan, tydligen behöver du inte använda generatorns W-anslutning.Original-varvräknaren har en egen sensor enligt schemat, och instrumentet skulle nog visa helt fel varvtal om det istället kopplades till generatorns W-utgång.Hmm... knepigt detta här, kan det vara nåt fel på den nyinköpta trots allt? Laddlampan borde ju som sagt lysa? Släpkolen måste som Ingemar skrev ge kontakt till den roterande fältlindningen, månne de har hakat sig eller nåt??@Pentax #8: Jag har ett hemligt fuskknep för att hitta bilder, bildgooglar. Skrev typ så här i sökrutan alternator terminals site:maringuiden.se :-)@IngemarE #7: Tack för rättelsen om dynastart endast på upp till 2-cylindriga. :-)Bilden f.ö. lånad HÄR. Redigerad 23 Juni , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chepparen 0 Postad 28 Juni , 2016 Jag har hittat felet sensorkabeln spökade, den skule drass till batteri plus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 28 Juni , 2016 Notera bästa Chepparen att om du kopplat sensorkabeln direkt till batteri+ så möjliggör du en liten konstant konsumtion fastän huvudbrytaren är i off-läge. Konsumtionen är liten och har betydelse bara under långa tider, tex vinterförvaring. Av denna anledning brukar man koppla sensorkabeln till huvudbrytarens förbrukarsida samt se till att kabeln mellan batteriet och huvudbrytaren är väl tilltagen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser