Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Olleman82

Dieselkonverterad daycruiser - mer värt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har plötsligt hamnat i en intressant köpsituation med en 9m daycruiser som blivit dieselkonverterad. Motorinstallationen är gjord av privatperson och har nu suttit i båten i ca 10 år.

 

Någon som har några tankar kring hur man bör värdera en amerikansk DC med dieselkonvertering? Man får ju ner driftskostnaderna avsevärt men hur mycket "mer" bör en båt med diesel istället för bensin få kosta? Jag förstår att frågan är lite som "Hur långt är ett snöre" men tankar och åsikter efterlyses.

 

Jag har funderingar på att anlita en besiktningsman men samtidigt är de hutlöst dyra, några generella tips/råd som jag själv kan titta på?

 

 

,Olle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel borde höja värdet ja, och 10 år är inte så gammalt på en diesel. 

 

Enligt handlare (hänvisar till hamnen.se) så går en Aquador 26 DC som kostar ca 700' för ca 100-150' mer om det sitter en diesel i, men det är ju rätt nya och dyra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var ju tom ett svar med siffror, ner än jag räknat med:) Tänkvärt och låter rimligt. Prisklassen här är ca hälften och då skulle man möjligtvis kunna räkna med 50-75 mer - allt annat lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tyvärr är det mer marknaden som styr än räkna ut ett rimligt mervärde?

 

Det innebär att det finns köpare som bara bestämt sig för att en diesel är mer säker, mer driftsäker, har bättre ekonomi och högre andrahandsvärde. Och värderar därför en nyare diesel lätt 100´ upp på en båt som ligger kanske i halvmiljonklassen? Så är det bara. Man köper sinnesfrid?

 

Tänker man på driftsekonomi är det mer osäkert enligt min mening. Dels så kostar en diesel betydligt mer att åtgärda den dagen det blir driftsproblem, dels kostar service en hel del ( där håller inte alla med mig kan jag säga, på min brygga så är meningen i stort sett så att man bara byter olja och filter så behöver du aldrig öppna en diesel på 15 år, typ… men några har renoverat sin turbo… de säger de köpt utbytes för inga pengar alls… kanske? )

 

Den andra faktorn skulle då vara att en diesel drar lite mindre. Lite oklart om det är en faktor?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt fel, jag har följt marknaden lite för Nimbus epoca och Nidelv 23, det är helt klart så att diesel är markant dyrare, snarare 75 än 50 skulle jag säga. Det gäller dock att se upp så det inte är en snåldisel (för svag) då ger det ju inget, en del verkar ha försökt spara pengar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det sinnesfrid man köper, men även gångkarakteristik och säkerhet - bensin brinner. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta inträffar bränder i båtar med bensinmotorer? Kanske är mer förekommande än vad jag känner till men jag hade iaf inte tvekat att köpa bensin om priset var rätt.

 

Jag tycker ca 50-75 tusen låter som ett rimligt påslag för diesel även om marknaden säkert skulle kunna tänka sig att betala 100 till. 

 

Någon nämner Nimbus epoca och där tycker jag pris skillnaden allt annat lika är ca 100´. Ser en hel del Epoca med ad41 motor från sent 80-tal och dom brukar ligga ute länge till försäljning för ca 350 och en bensinare samma år och utrustning brukar ligga ute för 250-275. Inga av dessa motoralternativ till dessa priser brukar dock säljas särskilt snabbt varför jag gissar att det borde finnas marginal för prut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det sinnesfrid man köper, men även gångkarakteristik och säkerhet - bensin brinner.

Diesel brinner också utmärkt, precis som gasol, spritbränsle, tändvätska eller en elinstallation i dåligt skick. Säkerhet handlar inte så mycket om vilket bränsle man väljer utan mycket mer om att man ser till att alla installationer är i bra skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har givetvis rätt om den reella brandrisken, men vi talar känsla. Bara att veta att man måste köra ventilation i motorrummet två minuter innan start skrämmer ju. "Glömmer du det så exploderar båten". Klart man inte vill ha den risken. Allt handlar om känsla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har givetvis rätt om den reella brandrisken, men vi talar känsla. Bara att veta att man måste köra ventilation i motorrummet två minuter innan start skrämmer ju. "Glömmer du det så exploderar båten". Klart man inte vill ha den risken. Allt handlar om känsla.

Ja tänker du amerikansk film har du säkert rätt i känslan. Där sprutar el ur avrivna kablar och bilar som välter exploderar. De e real feeling.

Trir det krävs rätt rejält, så du känner bensinlukt på långt håll, med gaser för att det ska till nån riktig olycka.

Såklart de kan va bra att köra fläkten för att minska risken för nån liten flamma.

Får du diselgas känner du det nog inte lika lätt.... men känslan jo!

Fast vetefan om inte diselbilar åxå exploderar... på film alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man börjar se fler och fler båtar med gamla AD40-AD41'or som ligger till salu länge medan likvärdig båt med en modern bensinare, ex. en direktinsprutad V6 eller V8 säljs fortare. Min slutsats, helt och hållet ovetenskaplig, är att det beror mer på ålder på motor än bensin vs. dieselz på den typ av båt som normalt kan vara utrustade med båda alternativen.

 

När båtarna kliver upp över 30 fot och kräver dubbelmontage blir det dock en annan femma, dubbla bensinare verkar skrämma folk mer än något annat vilket ger fyndläge för de som kan tänka sig sådana båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja dessa diskussioner är alltid lika intressanta.

Speciellt med de som lever i tron att alla bensinare exploderar om man glömmer köra fläkten innan start. Jag kan villigt erkänna att jag glömt det vid flera tillfällen och min båt flyter ännu.

Bensin eller diesel, kvittar vilket, är farliga objekt om inte installationerna är OK. Se till och sköt din båt så är den saken lugn.

Diesel är dyrare i service så är det men hur mycket varierar nog en hel del. Jämför du bensin 5,7L och större så är det generellt sett billigrae i årlig service än KAD och modernare d4/D6 motorer. Men knappast så mycket som borde avgöra.

Mindre bränsleförbrukning på diesel. Ja normalt någon deciliter per sjömil vid jämförbar fart. Men handen på hjärtat hur mycket skiljer det på en 9m daycruiser som TS efterfrtågar om man slår ut det på ett års totala förbrukning. Hur många år måste man köra för att uppnå break-even.

 

Man köper en känsla krev någon. OK har haft både diesel  (kad42) och nu bensin (5.7/V8) så vilken känsla som avses förstår inte jag.

 

Om man, som TS, funderar på en 9m DC, Så finns det enligt mig inga argument som tillräckligt kan räkna hem en prisskillnad på 75-100 kkr på två annars likvärdiga båtar.

Jag är själv helnöjd med en 5,7:a med förgasare (ny 2014) som är enkel att meka med och drar 1,8 i marschfart på en semesterlastad 8m DC. Bara man kommer ihåg den där satans motorrumsfläkten :P

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt oväntat blev det blir exploderande båtar i det här ämnet, det brukar ju bli så med de här ämnena:)

 

Ska vi addera att det är en peninsular diesel i båten också då kanske. Väldigt ovanlig och de två mindre båtreparatörer jag ringt kände inte ens till märket. Service kan jag nog klara att göra själv men vem sjutton frågar jag den gången den behöver repareras!

 

Helt klart behöver man köra mycket för att "räkna hem" en diesel...skiljer 20-30% förbrukning säger de flesta och skulle turbon behöva bytas eller repareras får man nog köra många år innan den betalt sig. Merc V8 motsvarande bensinare känns som att de här mindre saker som kan gå sönder och "alla" kan dessutom skruva dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt fel att exploderande båtar kom in i tråden :) Försöker bara ge min syn på varför det finns en prisskillnad och jag tror det är en del av det. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man räknar högt och en bensinare drar det dubbla, säg 2 liter, diesel 1, och man kör mycket, 1000Nm på ett år. Då blir det ca 15 000 mer per år. Så även med en så hög beräkning tar det många år att köra hem en diesel..

 

Men man kan inte vara så enkelspårig i diskussionen, för antingen har man båten länge eller så säljer man den efter ett par år.

 

I bägge fall anser jag att diesel är en fördel. Har du den länge är det större chans att dieseln håller. Kolla begmarknaden, vad har överlevt. Säljer du båten får du mer betalt med diesel, eftersom att det är fler som vill ha diesel av samma anledning som du. Där fås en stor del av extra kostnaden tillbaka. Om inte annat kan det avgöra affär eller ingen affär.

Redigerad av PiratEH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt har du en poäng men frågan är hur det blir med en ovanlig och inte så beprövad motor. Peninsular är tydligen mariniserade gm dieslar som sitter i hummern tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där Peninsular diesel kan jag inte så mkt om men är det en sk v8 diesel? Oavsett om dessa dieslar är bra eller inte så bedömer jag att marknadsvärdet på dem inte är i närheten samma som om det hade suttit en Volvo Penta Kad 43/44/300 eller D4. Säger inte att VP nödvändigtvis är bättre men marknaden är beredd att betala mer för dem.

 

I ditt fall hade jag nog inte valt att betala er för den dieseln i relation till vad det en båt med motsvarande gammal V8 5,7 liters bensinmotor från Merc eller Vp kostar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt med på det resonemanget, det är säkerligen därför ett annars "hett" objekt alltjämt är till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fördel med diesel är det faktum att när man skall bunkra idag(iallafall här nere i skåne), så är det bara ett fåtal hamnar som har bensin, medans alla har diesel. Nu föredrar jag utombordare, så i mitt fall är det inte mycket jag kan göra förrän min nuvarande rova ger upp och det kanske landar en OXE-diesel på akterspegeln.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annat att tänka på:

En diesel är dyrare att byta eller renovera.

En diesel går generellt sett många fler timmar än en bensinare. Dubbelt upp?

En diesel har ett core value, en slutkörd bensinare duger mest som bojsten.

En bensinare går tystare och mjukare.

En bensinare tål att fisköras hur länge som helst, en diesel föredrar att ligga på hög last.

En diesel kan hårdköras länge, en bensinare har ett procentuellt sett lägre max kontinuerligt effektuttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket värdefull input, tack för det! I slutändan är det nog ändå märket på motorn i det här fallet som är knepigt. En googling på peninsular och man hamnar på en hel rad med amerikanska forum där en majoritet är negativa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...