Micke_Boat 8 Postad 21 Juni , 2016 Försöker att hjälpa en bekant med en båtmotor, Mercury 25 Hk, 2 cylindrar, från 1990, byggd i Belgien Bakgrundsinfo: Har endast gnista på ena cylindern. Har kollat båda tändstiften är OK. Kontrollerat tändkablarna som båda är OK. Gick vidare bakåt i tändsystemet och har kontrollerat att båda tändspolarna är OK, (genom att byta kablarna så fick jag gnista på andra tändstiftet). Misstänkte CDI-boxen men hittade ett elschema, se länk nedan: (sidan 2A-4) http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/20jet-20-25.html#/50 Det är 2 st kablar ner till CDI-boxen enligt sidan 56 i samma manual: (sidan 2A-10) http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/20jet-20-25.html#/56 Då bytte jag plats på ingående triggerkabel in till CDI-boxen och då fick jag gnista på andra stiftet. Så min slutsats är att CDI-boxen och allt efter det fungerar. Ohm-mäter jag på de två triggerkablarna som går upp under svänghjulet så har de 756 ohm vilket verkar stämma enligt manualen på (sidan 2A-15)http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/20jet-20-25.html#/60 Dock så mätte jag mellan de båda triggerkablarna. (Blev osäker på om jag skulle ha mätt mellan en triggerkabel och jord) Efter att försökt att se under svänghjulet så verkar magneten (en av dom) vara trasig och det är troligen det som är felet att jag inte får en puls på ena triggerkabeln, som då inte aktiverar CDI-boxen och den skickar ingen styrsignal till tändspolen och får alltså ingen gnista på ena cylindern. Så nu måste jag försöka att få av svänghjulet och se hur illa det ser ut men svänghjulet satt stenhårt, provade med avdragare och hammare och knackade men vågade inte ta i mer....la ditt lite krypsmörjolja och provar mer imorgon. Är det någon här på forumet som är duktig eller har lagat liknade fel eller vet om det går att få tag på nya magneter eller om man ska försöka leta begagnat svänghjul? Eller om ni har andra tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Juni , 2016 Är svänghjulet solit eller är det inte delbart med ett antal mindre skruv nära centrumet? Trigger kablarna kan vara oxiderade en bit upp i härvan. Dålig jord kan också ställa till det dra en ny jordkabel mellan båda t-spolarna och jorda den sen i cdi'n samt vidare till motorns jord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 22 Juni , 2016 Hej nikitalord Tack för svar och tack för tipset. Krypsmörjoljan och användandet av mer våld gjorde att jag lyckades få av svänghjulet idag. Och jag blev förvånad att den har gett någon puls överhuvudtaget på en cylinder. Magneten, (eller delar av den ramlade bokstavligen ut). Får eventuellt tag på ett begagnat svänghjul imorgon. och håller tummarna att det inte är något mer fel. Ska uppdatera tråden allt eftersom så någon annan kan ha nytta av felsökningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 25 Juni , 2016 Glömde tyvärr att ta kort på det fungerande svänghjulet så ni kunde få se på skillnaden. Nu är det begagnade svänghjulet monterat och provturen gick bra. Med ett svänghjul med 2 st kompletta magneter så blev det fin gnista på båda cylindrarna så nu puttrar motorn så fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser