Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Pezlin

Bojring som komplement till bojsten

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har gjutit två bojstenar förbundna med kätting och placerat ut dessa på botten för förankring på svaj. Tyvärr har de inte riktigt hunnit gräva ner sig ordentligt i dybotten ännu utan bojen har flyttats ganska långt av båtens dragningar. Båten rör sig ganska mycket kring bojen så jag misstänker att stenarna inte riktigt "hinner" sjunka ner ordentligt. För att förhindra att dom flyttar sig igen funderar jag på att gjuta ytterligare någon/några stenar och fästa i bojen. En tanke som dock slog mig var att vi kanske skulle komplettera med en bojring istället. Den gräver ju ner sig betydligt snabbare än en sten och botten borde vara perfekt (dy) för det. Jag är medveten om att en bojring i sig själv inte är lämpligt för svajboj men min tanke är i så fall att bojringen blir den tredje "länken" i kedjan av bojtyngder. Konstruktionen på botten skulle då vara bojsten 1, bojsten 2 och därefter bojring. Vad tror ni om det? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är dybotten och bojstenarna flyttar på sig så verkar det feldimensionerat från början.

Du riskerar ju att stenar och P-ring dras runt på botten så att du inte vet om de kommer att ligga och gnaga av förbindningen mellan dem. P-ring ska ha sin belastning/drag i en bestämd riktning. En P-ring som dras på fel håll gör ju minimal nytta för att undvika drag i bojstenarna.

Hur stora (tunga) är dina bojstenar? "Gjuta" låter som betongstenar, då måste du även dra av för att de blir lättare när de kommer i vattnet för att beräkna rätt storlek/tyngd. Hur tung är din båt?

P-ring är nog inte bästa lösningen för en feldimensionerad bojförtöjning utan den bör lösas med tyngre bojsten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vi har gjutit två bojstenar förbundna med kätting och placerat ut dessa på botten för förankring på svaj. Tyvärr har de inte riktigt hunnit gräva ner sig ordentligt i dybotten ännu utan bojen har flyttats ganska långt av båtens dragningar. Båten rör sig ganska mycket kring bojen så jag misstänker att stenarna inte riktigt "hinner" sjunka ner ordentligt. För att förhindra att dom flyttar sig igen funderar jag på att gjuta ytterligare någon/några stenar och fästa i bojen. En tanke som dock slog mig var att vi kanske skulle komplettera med en bojring istället. Den gräver ju ner sig betydligt snabbare än en sten och botten borde vara perfekt (dy) för det. Jag är medveten om att en bojring i sig själv inte är lämpligt för svajboj men min tanke är i så fall att bojringen blir den tredje "länken" i kedjan av bojtyngder. Konstruktionen på botten skulle då vara bojsten 1, bojsten 2 och därefter bojring. Vad tror ni om det?

Oavsett form. Om dom har tillräcklig massa och densitet spelar det ingen roll hur dom ser ut... här är det kvantitet som gäller. Kvalitet räknas endast i att det ska väga mer än det vatten de ligger i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bojstenarna är är underdimensionerade om man jämför med de tabeller som finns att tillgå men de tabellerna tar ju ingen hänsyn till tex bottnens beskaffenhet. På samma plats ligger det betydligt tyngre båtar men med lättare bojstenar men med skillnaden att de legat i längre tid och mer eller mindre är helt nedsänkta i dyn. Anledningen till att jag funderar på bojring är helt enkelt att den gräver ner sig snabbare i dyn än vad stenarna gör. Bojringen skall inte heller ligga först i kedjan utan sist och kommer därmed inte utsättas för några snabba dragriktningsförändringar. Bojringen kommer snarare aktiveras om båten lyckas flytta de två första bojstenarna först och under den tid det tar kommer tänker jag att bojringen hinna gräva ner sig på nytt.

Vet inte riktigt om jag förstod svaret angående form. Bojringens form gör ju att de gräver ner sig mer än en sten vilket i sin tur gör att den totala vikt som bojringen kan hålla är större än vad en bojsten av samma vikt kan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåt åt det hållet jag tänkte också. Kanske helt enkelt ska hitta en temporär båtplats denna sommar och låta stenarna gotta in sig i leran fram till nästa sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det hjälper å ev bromsar stenarnas framfart.

Nästa år är det väl no problem änymoor.. för då har dom väl "ankrat"

⛵⛵⛵

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tycker det är konstigt om du pratar på dy och att bojstenar inte sjunker ner. Det måste va en väldigt hård dybotten - och då är det väl knappast dy.

Jag la ner två stenar på 800 kg var för min segelbåt - akterförtöjning - som i regel låg i skyddat läge, för utom för Nordvästen. Splitasade i en grov bommulsnylonände direkt i bergöglan och drog på 4 m glasfiber armerad plastslang, för att hindra att linan skavde på stenen.

Gick runt smögen med en och en sten, med stenen hängades under fördäcket. Släppte dem på avsedd plats.

Ett år senare bad jag en arbetskompis, som är grodman, gå ner och kolla hur stenarna såg ut. När han kom upp sa han att han inte såg stenarna, men väl linan som gick ner i dyn. Han hade kört ner armen längs linan så långt han kunde, men kunde inte känna plastslangen. Stenarna hade alltså sjunkit ner minst 5 meter i dyn.

Du har nog alldeles för lätta betongklumpar i förhållande till båten.

Bra med järnskrot i (armering och procenta redigt med sten.

http://www.atlantica.se/documents/atlantica/bilder_i_text/sguide%20fortojning.pdf

Sidan 10 innehåller uppgifter om bojtyngder och storlekar.

En  bojtyngd förlorar nästan halva sin vikt i vatten.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet i mitt fall är att stenarna bara legat i en vecka och att båten förtöjdes i bojen ca en timme efter att stenarna sänkts till botten. I och med att dom inte fått sjunka ner i dyn i lugn och ro utan utsatts för rörelser från första stund har dom inte "fastnat" i dyn. Det är väldigt dyig botten så de kommer garanterat sjunka med tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stora/tunga är dina "stenar"!?

Hur tung ärdin båt!?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Misstänker att "stenen" inte är särskilt tung, kanske två betongplintar från altanbygget.

Tommys storlek kan vara en bra måttstock!

Ja på bojstenarna menar jag, naturligtvis.

Kalle :)

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tung är båten?

Min båt väger ca 4,5 ton och jag har kört med en 70kg p-ring till bojen (ligger med aktern mot brygga), i 4 säsonger utan problem nu. Relativt lerig botten och vad man kan kalla halvskyddat läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten väger 2 ton och stenarna väger totalt knappa 200 kg i vatten. Vet som sagt att det är underdimensionerat i förhållande till tabellen som länkats ovan men vet också att det är en enorm skillnad på maxlast en sten klarar på en stenbotten kontra vad den klarar nersjunken en halvmeter i dy. Tacksam för tankar kring om bojring är bra eller meningslöst kontra att addera till ytterligare bojstenar. Som sagt just nu ligger betydligt tyngre båtar vid mycket lättare stenar men där stenarna fått sjunka in i dyn under en längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur lång lina/kedja har Du i förhållande till djupet på platsen?

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kättingen är sju meter, djupet är fyra. Är 14 mm länkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kättingen är sju meter, djupet är fyra. Är 14 mm länkar.

Det innebär att bojen kan röra sig i en cirkel på ca 5,5 m om den sträcks upp helt. Lägg till längden på förtöjningstampen så blir det ett rätt långt avstånd från där aktern är vid en vindriktning och motsvarande för omvänd riktning. (5,5 m + 1 m bojtamp = 6,5 m dvs fören kan flytta sig 12 m mellan de olika vindritningarna... + båtens längd)

Det är kanske inte så konstigt att du tycker att båten draggar med bojstenarna när det i verkligheten är bojkättingen som flyttar på sig.

Även om 200 kg betong innebär ca 100 kg i vatten så ska det rätt mycket till för att släpa iväg 100 kg bojsten med den vinkeln du får på den rätt långa kättingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bojstenen har definitivt flyttats. Båten ligger inte längre vid bojen men bojen har inte "åkt tillbaka".Kollar man tabellerna så ska kättingen vara 3x vattendjupet så min kätting är extremt kort i jämförelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten väger 2 ton och stenarna väger totalt knappa 200 kg i vatten. Vet som sagt att det är underdimensionerat i förhållande till tabellen som länkats ovan men vet också att det är en enorm skillnad på maxlast en sten klarar på en stenbotten kontra vad den klarar nersjunken en halvmeter i dy. Tacksam för tankar kring om bojring är bra eller meningslöst kontra att addera till ytterligare bojstenar. Som sagt just nu ligger betydligt tyngre båtar vid mycket lättare stenar men där stenarna fått sjunka in i dyn under en längre tid.

Det är ju som du säger meningslöst att kontra med att du har alldeles för lätt bojsten och för kort lina.

Med det spelar ju inte mig nån roll.

Det är du som har problemet.

Om det varit jag som hade haft det problemet som du har hade jag sett till att lösa det.

Hade tagit en bojsten på 800 kg och en tillräckligt lång lina.

Men vi lever i ett fritt land och var och en gör som den vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och min fråga var helt enkelt om en bojring skulle kunna lösa problemet tillsammans med befintliga bojstenar. Har förstått att du anser att en 800 kg bojsten löser problemet och det tror jag också att det gör men det är inte helt givet hur jag ska få en sådan sten på plats. Jag var helt enkelt ute efter en eventuell enklare lösning.

När det gäller kättingens längd så råder det ju uppenbart delade meningar i tråden men jag tror snarare att kättingen är för kort än för lång så jag skall i samband med att bojstenarna flyttas tillbaka till sin plats också förlänga kättingen några meter. Efter det får jag fundera på hur jag skall uppnå en tillräcklig tyngd för att förhindra framtida problem.

Jag har inte haft för avsikt att vara spydig eller dryg, jag (precis som de flesta människor) vill bara få till en så enkel och tillräckligt bra lösning som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och min fråga var helt enkelt om en bojring skulle kunna lösa problemet tillsammans med befintliga bojstenar. Har förstått att du anser att en 800 kg bojsten löser problemet och det tror jag också att det gör men det är inte helt givet hur jag ska få en sådan sten på plats. Jag var helt enkelt ute efter en eventuell enklare lösning.

När det gäller kättingens längd så råder det ju uppenbart delade meningar i tråden men jag tror snarare att kättingen är för kort än för lång så jag skall i samband med att bojstenarna flyttas tillbaka till sin plats också förlänga kättingen några meter. Efter det får jag fundera på hur jag skall uppnå en tillräcklig tyngd för att förhindra framtida problem.

Jag har inte haft för avsikt att vara spydig eller dryg, jag (precis som de flesta människor) vill bara få till en så enkel och tillräckligt bra lösning som möjligt.

Jag är heller varesig elak, spydig eller dryg, men jag är Bohusläning från ett kustsamhälle. Vi säger alltid rakt ut som det är.

Jag tycker inte det är nåt bra sätta att komplettera de  redan för lätta bojtyngderna med en p-ring.

Jag har alltid transporterat och lagt ut mina bojstenar med den egna båten. När vi la ut de två bojstenarna på ca 800 kg hade jag en delägare i båten. Jag har varit linjemontör på ett elverk och han var rörmokare på kommunens VA-avdelning. Vi var alltså vana att hantera tunga saker och man måste ju ha en viss konstruktiv fantasi och gärna veta vad man sysslar med. Det är ju såna kunskaper som grovarbetare ofta besitter.

Sen föredrar jag det vi för kallade bomullsnylon framför kätting. Kättingen rostar ju bort på några få år.

Dom två bojstenarna och linorna vi la ut i mitten på 1980-talet håller fortfarande och används som akterförtöjning än idag..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använde 2 brunnsbetäckningar(Heter det så?)Påminde om P-ring i storlek ,utseende,för många år sen på lerbotten.Coronet 24 (3ton?)Utsatt läge västra Orust,på svaj.Den pendlade o drog ganska rejält men ingenting flyttade sig!Så kan du få ner det till dina tyngder kan det nog funka bra.Annars är ju 800kg bergsäkert men för mig känns det som isutläggning?//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...