Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
conrad

Mariner 175 hk endast klickljud från startmotorn

Rekommendera Poster

Min Mariner 175 ski -90 startar inte efter vintern. Det klickar bara startmotorn slår inte på. vad kan det vara för fel nån som vet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej har du tur så har den bara rostat fast lite. olja in den och bryt lite försiktigt på drevet :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det först du får kolla är att du har kräm i batteriet. Men det har du säkert redan gjort. Kolla även att solenoiden skjuter ut drevet ordentligt i kuggkransen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för tipset ska kolla det Kan det annars vara något elfel var ska jag börja??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

plocka ner hela startmotorn och rengör det har hjälp på gamla bilar fast där blir det ju mer skit :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den slår inte upp startkransen. Det klickar bara. Kan det vara fel i reglage boxen. Dödarn eller neutrale läge. Eller kan det vara nåt jordfel. Tackar för alla tips!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Hade samma problem med min Mariner. Det hördes bara ett klickljud från startmotorn när jag vred på nyckeln. Det var kontakterna från selenoiden som var problemet. Jag tog loss alla kontakter, pustade dom med fint papper och sedan på med kontaktspray. Fungerade fint efter detta. När du ändå håller på att greja, så ta och vrid upp kugghjulet som går emot kransen i ändläge. Ta på lite smörja där också. Den har en tendens att fastna på dom flesta motorer. Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset!! Ska prova detta i morgon!! Sugen att få i båten !! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var sitter selenoiden?? Vart sitter kontakterna?? Är inte så haj på detta!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite svårt att förklara, men om du tittar i området vid startmotorn, så har jag för mej att det sitter en kopplingsplint där det går in en massa kablar bl.a till Power trim.Koppla bort batteriet. Ta loss kontakterna en efter en och gör rent dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nån som vet vad selenoid kostar alternativt startmotor!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nån som vet vad selenoid kostar alternativt startmotor!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Snurrar inte startmotorn? Om den snurrar men kugghjulet inte når svänghjulets stora kugghjul har hylsan fastnat på motoraxelns drev (Bendixdrev?) Vet inte om din motor har denna konstruktion. Hade det problemet på en Johnson 30 hk och det löstes när jag kunde ta bort hylsan och rengöra/fetta in. Hylsan är som en lång mutter med mycket kraftig stigning och sitter på motoraxelns motsv. skruv. Det visade sig tidigare att den kunde gå att starta när batteriet, kontakterna och allt var i bästa skick. Det gick alltså hur bra som helst ibland. Det behövs en kraftig varvtalsökning för att trögheten i hylsan och lilla drevet ska lyfta så högt att det når stora kuggkransen innan varvet har nått fullvarv. Misslyckas det pga kärvning så snurrar bara startmotorn. Lätt att se när motorkåpan är borttagen. Kan i nödfall startas om någon håller en stadig träbit el likn mot hylsan och bromsar den. Då kan det räcka för att få den att lyfta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Jo - det kan vara så att hylsan inte syns utan bara kugghjulet som sticker upp. Då får man sätta an träbiten mot startmotorns lilla kugghjul istället. Håll fingrarna lång borta (lång träbit)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det klickar bara när jag vrider på tändningen, har gjort rent alla kablar. Satte skruvmejsel mot och selenoiden men det klickade bara i den- hände inte ett smack på startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, hoppas jag inte rör till det för dig. Du har redan fått en massa förslag till problemlösningar. Här nedan följer en till. Men för att veta vad det kan vara frågan om måste ett par kriterier vara uppfyllda. För det första får startmotorn ström? Detta betyder att du måste ha ordentlig elförsörjning fram. Ifall du tar startkablarna som du har i bilen och ett extra batteri ex bilbatteriet med dig till båten har du kommit ganska långt. Jag har av tidigare redovisad kommunikation förstått att du hittat det som klickar. Antingen sitter denna frit och har två grova anslutningar, då är det ett startrelä. Sitter den klickande prylen på startmotorn är det en solenoid. I vilket fall som helst har prylen 2 grova kontakter. Den ena sitter på startmotorsidan och den andra på batterisidan. Denna kunskap kommer du senare att behöva. Ta nu och anslut reservbatteriet pluspol på den klickande prylens batterisida. Nu får du vara försiktig! För du skall ansluta minuspolen till en oisolerad del av motorblocket. När du ansluter minuskableln. Håll undan fingrar osv från alla rörliga delar! (Stöt bara minuskabeln mot delen där du skall ansluta denna, för ifall något är fel kommer det att blixtra till, detta tyder på att du har kortslutning och pluskabeln sitter med all sannorlikhet fel eller så har du anslutit den på fel sida (motorsidan)). Ifall allt fungerade nu. Vrid om tändningsnyckel. Går startmotorn igång, visar din installation att du har ett strömfel antingen i minus eller pluskretsen. Ta därför bort den ena extrakretsen och gör om startförsöket osv. Ifall startmotorn inte gick runt. Ta loss reservbatteriets pluspol. Därefter flyttar du anslutningen från den klickande prylens batterisida till motorsidan. Håll nu händer och fötter från motorn! Tag startkabelns lösa plus och tryck mot reservatteriets plus. Ifall startmotorn inte går runt har du felet i den kickande prylen. För det andra! Jag har svårt tro att startmotorn rasat under vinterna (ifall du förvarat motorn rätt). Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har du fått många tips, kanske är problemet redan löst. jag hade dock exakt samma sak på min motor nu i vår, körde på ett par startkablar då jag trodde det var batteriet, exakt samma sak bara klick. Det visade sig vara okontakt i huvudströmbrytaren så att bara en bråkdel av strömmen gick fram på grund av detta. Har du en hyvydströmbrytare med röd plastnyckel så testa att kortsluta den / byta ut den så kanske det lirar igen. Mvh // Martin S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACKAR FÖR ALLA BRA TIPS!! ska prova med startkablar för att se/utesluta vissa saker och försöka hitta felet. Känns onödigt att springa i våg och köpa selenoid och startmotor om det är ett ström fel nånstans. SÖKANDET FORTSÄTTER/ Man lär sig alltid något nytt. Hoppas bara att det inte blir en säsong av bryggsegling- vore tungt så sugen som jag är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knacka lite försiktigt på start motorn brukar hjälpa den har ju vilat en stund :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik gbg

hej jag har haft samma problem och det var dålig kontakt vid anslutningarna på startmotorn och batteriet. kolla även din batteriklämmor och putsa lite. Tycker som dom andra att du skall ta o testa med ett externt bilbatteri och dra startkablar till startmotorn. Det är en robust liten pryl som i mitt fall inte tog nån skada av att misshandlas med lite go 12v spänning. Innan du köper ny startmotor så plocka isär den gamla. Väldigt enkel konstruktion och inte mkt som borde kunna gå sönder av att stå still över vintern.Gör rent den ! Jag är amatör men tyckte inte det var nåra som helst problem att plocka isär o ihop en båtmotor (yamaha 60 )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...