Gäst Rosenblad93 Postad 20 Juni , 2016 Tjena!Köpte en ny båt med en yamaha 60 autolube förra veckan.Monterade på en ny propeller i helgen då den gamla var slut. Nu när vi monterat på den nya och drar igång så ser man att den snurrar skevt eller man vad man ska säga. Är det axeln som är sne då? Hur farligt är det att köra med lite skev axel och hur mycket kan det hamna på om man ska byta den...?MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 20 Juni , 2016 om axeln är sned skall du inte köra med motorn,vrid proppelern och kolla mot kavitationsplattan ,då ser du om axeln är sned,kostnad om du inte kan fixa själv,dyrt,bara ny axel kostar mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 64 Postad 20 Juni , 2016 (redigerade) Kolla först axeln så du är säker. Ta av propellen igen och rotera denna och mät mot kavitationsplattan på enden av axeln vertikalt . Mät gärna ochså ut mot kanterna på girhuset - horisontalt och vertikalt på båda alla om axeln. Med lite tur kan det vara att monteringen av propellern gick fel... Byte av axel är nogre store dyrt. Köra med skev axel är ännu dyrare, flera saker går sönder... Redigerad 20 Juni , 2016 av AlfaAlfa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rosenblad93 Postad 20 Juni , 2016 Tack För svar. När jag snurrar på propellern ser man där propellern "rör vid" motorn att det snurrar lite ojömt om man säger så.... Då äre med andra ord axeln som är sne...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rosenblad93 Postad 21 Juni , 2016 Har tagit av propellern nu och snurrat den med ett snöre.. man ser ganska tydligt att den inte är helt rak. Då vi gärna vill hålla kostnaderna låga så testar vi gärna att byta själv om det inte är för svårt. Rätt händiga av oss. Men då är frågan någon som vet hur man går tillväga? Ska man byta lager med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 21 Juni , 2016 Det kan gå att rikta den (kanske..?), jag lämnade in och riktade en axel till en inombordare i alla fall; Svea Bil (något med Svea var det i alla fall?) i Bromma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rosenblad93 Postad 21 Juni , 2016 Jag är med inne på riktning. Men frågan är, är den svår att ta av...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 21 Juni , 2016 Klubbens "Eka" har en 25hk Merc på sig. Den axeln är lite "sned". Verkstaden sade att bara axeln kostade mer än 4500;-. Vi tyckte att det var lite för dyrt för att fixa. Så båten står även i år i ett förråd. Att byta själv är ju en lösning men det beror ju på om man har verktyg, plats och kunnande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Juni , 2016 Förmodligen har axel krökts av att propp slagit i. Gör en lång stång som passar perfekt på axeln. Trä på den lika lite längre än centrum på axeln och böj försiktigt. Gjorde så på en gammal mariner 70hk. Blev perfekt. Därför vågade svågern göra så på sin finmotor.. ganska ny mercury över 100hk som han fått billigt just pga. krökt axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rosenblad93 Postad 21 Juni , 2016 (redigerade) Tjena! Böjde du med egen kraft bara eller ngn domkraft eller då? Kanske lika bra o köpa en indikatirklocka eller vad de heter å se hyr mycket som krävs:) Tack för svar. Blir till att prova Redigerad 21 Juni , 2016 av Rosenblad93 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Juni , 2016 Böjde själv. Ingen domkraft men röret var ca 1m långt sen hade jag en härdad hylsa i som passade precis på splajnsen. Den va xa 150-200mm lång. Inte tungt. A indikator e nog bra, då kan du lätt mäta in den. Jag syftade mot en fast pinne jag satte upp. Blev perfekt båda ggrna. I stort sett noll återfjädring så du behöver inte överbocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rosenblad93 Postad 21 Juni , 2016 Tusen tack! Jag ska testa detta i helgen! Bytte du någon packning med eller du bara böjde och sen körde på? Återkommer om jag har några fler funderingar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Juni , 2016 Bara böjde. Körde på i 7 år.. sålde båt för 6 år sen. Nya ägarn ringde i vintras å frågade far jag köpt nytt material till kapellbågarna. Annars hade båten gått som ett troll... tolkade det positivt. Bytte inga packningar. Det ska böjas extremt mkt om dom ska ta stryk. Hade faktiskt glömt bort det helt. Blev påmind av tråden här. Min axel va krökt av att förra ägarn glömt tilta upp när nåten skulle ner i sjön för provtur. Tidigare spekullant hade provat tilten men bara tiltat ner. Fick 5000 i avdrag och papper på att han skulle köpa tillbaka båt om det var nåt annat vaj... 10 min jobb plus lite klura och skaffa törbitar innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rosenblad93 Postad 21 Juni , 2016 Underbart o höra! Tusen tack! Trevlig kväll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhunden 0 Postad 23 Juni , 2016 Smällde i ett grund förra året med min inombordare. Fick samma fel som du. Det resulterade i att jag fick byta hela underhuset. 17 000:- ... Dock lämnade jag in det gamla och fick det riktat. Kör inte med sne axel! Det kan bli dyrt. Nytt underhus, rikta själv eller låt någon annan rikta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser