Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Geisewall

Agm som förbrukning och bly som start?

Rekommendera Poster

Ska köpa ny batteribank och vill ha AGM till förbrukningen (2x100ah). Dock tycker jag det verkar onödigt som startbatteri (dyrt). Kan man använda AGM till förbrukningsbanken och bly till startbatteriet?

Jag har en omkopplare/ratt där man kan välja "Förbrukning", "Both" och "Off". Jag har den alltid ställd på "Förbrukning" när vi ligger ute och "Both" vid körning. Tänker att batterierna (agm och bly) laddas på samma sätt, med samma "styrka".

En fråga till, funderar på att placera förbrukarbanken lite längre fram i båten (3 meter från generatorn) och undrar om man då måste gå upp i dimension på kablarna eller om det främst gäller startbatteriet. Tänker då på brandrisk och inte lika mycket på spänningsbortfall.

Tycker det verkar skiiitsvårt med el...tack på förhand. Ps. Har sökt svar och hittat en del frågor men inga tillfredsställande svar...ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo båtel är "skitsvårt" - det tycker jag också, som ändå jobbat i elverksbranschen ett helt yrkesliv.

Jo jag har så 3 st 95 Ah AGM-batterier från BILTEMA och ett blybatterit till start. 

Jag har också en sån där batteriväljare, men den har jag valt att koppla som batterifrånskiljare för förbrukningsbatteriet (läge 1)

I läge 1+2 kopplar jag ihop start och förbrukningsbatteriet, utifall att. Det går visserligen att köra förbrukninge från startbatteriet, men det är inte tänkt att det skall göras så.

Till startbatteriet har jag ingen batterifrånskiljare, utan bara en huvudsäkring.

Laddningen av förbrukningsbatteriet från motorns generator sker via ett BILTEMA´s spänningstyrda skiljerelä. Fungerar alldeles utmärkt och lätt att koppla in - tom jag klarade av det.  ;)

Om du behöver gå upp i area beror ju på vad du har för area i dag. Det är ju aldrig fel med grova ledningar i de kretsarna - inom rimliga gränser.

Behöver du flytta både förbruknings- och startbatteriet.

I er av mina båtar har jag haft startbatteriet nära generatorn (där det stått från början) och sen haft förbrukningsbatterier längre fram i båten där de fått plats. Har tom haft förbrukningsbatterierna placerade på ett par olika ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Jag gör nog så. Känns dumt med ett dyrt AGM som startbatteri. Jag tänkte ha kvar startbatteriet nära motorn, men flytta förbrukningsbatterierna längre fram då båten är så baktung.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med AGM-batterier är ju att de kan stå hur som helst.

Ett bly/syrabatteri skall ju stå tvärs i en segelbåt och längs med i en motorbåt,för att minska risken att blyplattorna står torra under längre tid.

Segelbåten lutar ju i sidled ganska mycket och motorbåtar tenderar ju att resa sig med fören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...