hillbilly6 0 Postad 19 Juni , 2016 Hej Jag och tjejen har pratat om att nästa sommar köpa en båt föra att bo i 6-8v i stockholms skärgård. Bara som en rolig grej att ha bott på en båt en sommar. Nu är ju grejen att jag har ju ingen båtvana direkt och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att räta ut lite frågetecken. Planen är att köpa en typ snipa för runt 40-80tusen helst med akterruff och åka runt i skärgården och bara slappa och fiska lite över sommaren och sen sälja båten när sommaren är över. Men hur svårt är det att navigera i stockholms skärgård? Vill ju inte gå på grund eller köra vilse. Här ni några tipps på vad att tänka på inför köp av båt? Jag vill helst ha en diesel då jag antar att det blir billigast i drift. Vad behöver jag utrusta båten med för att göra livet så behagligt som möjligt? Solpaneler antar jag är bästa lösningen för att ha belysning och ladda telefoner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 19 Juni , 2016 Navigera är nog inte det svåraste. Gå en kurs är det enklaste sättet eller att åka med någon som kan under en dag eller två. Det är andra saker som man också måste läsa sig. Till exempel sjövägsregler, hur man ankrar och förtöjer och hur det är att leva på en båt. Jag vill inte förta er men innan ni köper en båt för att vara ute hela sommaren är det bra att testa först. Många av oss som hänger här är ute så länge och många också mycket längre, men att sikta på 6-8 veckor första resan är länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillbilly6 0 Postad 19 Juni , 2016 Klara av att bo på båten känns som minsta problemet då jag är van att bo både enkelt och på diverse konstiga ställen. För tillfället bor jag i obyggden i afrika. Men det blir lite speciellt då vi bor 60mil norr om Stockholm så vi kommer ju att behöva flytta in i båten direkt och då vill jag vara så förbredd som möjlig när det är dax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 19 Juni , 2016 Det är nog det där med oprövad båt som avses; inte själva boendet. På min första båt upptäckte jag t ex på premiärturen att spisen i pentryt var en rostklump som inte funkade. Fick bli kall mat den resan. Det är ändå en olägenhet man kan stå ut med, finns betydligt värre upptäckter att göra inför en planerad åttaveckorsresa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 19 Juni , 2016 Det låter som en toppenplan, jag tror ni kommer att trivas. Vi köpte en Albin 25:a år 2009 och körde den problemfritt 5år. Det var en Delux med MD17 som kostade 78000, då kostade A25:orna mellan 100 och 150000 generellt. Hittar en A25 för 70-80000 så tror jag inte ni tappar mycket pengar, men jag har en känsla av att det kan ta tid att sälja båten idag. Det gäller att ni inte måste sälja genast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillbilly6 0 Postad 19 Juni , 2016 Ja att det kommer att uppstå problem med saker som inte funkar är med i beräkningen när man köper nått med några år på macken. Men jag anser mig själv vara ganska teknisk och en fullgod mekaniker med närmare 100 veteranbilar i ryggsäcken. Men som sagt båtar har jag ingen större erfarenhet av förutom några mindre båtar på sjö och älv. När sommaren lider mot sitt slut och man ska flytta in i huset i Norrland igen så får man väl dumpa priset på båten så man får den såld eller finns det nån uppställningsplats man kan vinterförvara den på för rimliga pengar? Man kanske blir fast och vill göra om samma grej fler gånger. Är det värt att köpa med akterruff? Tänkte mest om nån kompis vill med ut och åka några dagar så har man ju ett gästrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Juni , 2016 (redigerade) Alltså. Det absolut viktigaste är sjökort (båtsportkort)!! Och att hålla reda på exakt var man är. Annars är det en kort tidsfråga innan ni går på nåt. Stockholms skärgård är lite hopplös ur den synvinkeln. Viktigare än t ex öskar i båten.Skaffa också denna förträffliga guidebok som också innehåller roande anekdoter om ställen att besöka:http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sjokort_Bocker_Kikare/Bocker/ARHOLMA-LANDSORT?id=70924 Som överkurs och för att smyga in på krångliga ställen där det vanliga kortet bara visar blått finns specialkort från Hydrographica. Köp för de ställen ni vill besöka:http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sjokort_Bocker_Kikare/Hydrographica/Hydrographica_SjokortOch kolla basic i båten. Läckage, att spisen och ev kyl funkar. Att det regnar in i ruffen märker ni senare och får fixa. Glöm inte verktyg, silvertejp opch en liten pressening. (Nej jag skämtar inte).Utan kyl blir det bunkring ofta men fördelen med Stockholms skärgård är att det finns en massa affärer i den! Kylboxar av typen http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kyl--och-varmeforvaring/Kyl-varmebox-XL-2000034875/ skall undvikas. Blir inte riktigt kalla och drar en helvetisk mängd ström. Skippa den eller satsa pengar på en riktig kyl av typ: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sommarkampanj/KYLSKAP_49L_ASU_CRUISE?id=08986 Telefontäckning åtminstone för Telia är förträfflig. Har inte hittat nåt ställe där jag inte har full 4G täckning. Redigerad 20 Juni , 2016 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 20 Juni , 2016 Jag tror att ni kommer långt med din erfarenhet av veteranbilar. Kan du även dieslar? Vad jag tycker du ska fundera på ytterligare än det som nämnts ovan är hur bekvämt ni vill ha det. Det finns tex en del utedass som Skärgårdsstiftelsen sköter i Stockholms skärgård. Fantastiskt fin service men vill ni åka till de ställena för där ligger ofta en hel del andra båtar? En del vill ju vara för sig själva, jag tex, och en del vill träffa folk. Vatten och mat är andra frågor. Hur ska ni förvara detta? Och hur ska ni laga maten? Värme är ytterligare en fråga. Kolla på flera båtar innan ni bestämmer er. Spontant tyckte jag när jag läste din fråga att en Albin 25a lät rimligt och det har du ju också fått tips om tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillbilly6 0 Postad 20 Juni , 2016 Ja det mesta mekaniska fixar jag nog och även diesel är inga problem. Ja jag vill ju inte att det ska vara nån misär när man är ute så riktig toa och värme är nått som kommer att prioriteras! Samma med kul och spis vill man ju ska funka så man kan laga lite god mat och inte bara grilla. Jag har kollat lite på ekolod och gps i tanken att det måste ju göra livet lite enklare. Har spanat på blocket på Albin 25 och det verkar vara ganska precis vad jag målat upp i huvudet vad gäller storlek och planlösning. Bästa vore ju om man hade vintern på sig att utrusta båten som man vill ha den men tyvär så finns inte den tiden och möjligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 21 Juni , 2016 Kolla då också efter Krabat och Bonum som är båtar i samma stil. Saga 27 är heller inte fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 21 Juni , 2016 Finns många fina Snipor som är rymliga. Saga 27 har nämnts, Karlö 28, Risör 28 och Rospiggen 28 är andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 21 Juni , 2016 Winga 25 har väl också akterruff..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillbilly6 0 Postad 21 Juni , 2016 Ja jag tittar på båtar på blocket så jag blir snart sjösjuk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 22 Juni , 2016 Winga 25 har väl också akterruff..? Japp, den har akterruff. Har en sån själv och tycker planlösningen är förträfflig. Akterruffen och mängder av stora utrymmen under durkarna och kojerna gör att man kan ha med hur mycket pryttlar man vill, utan att ha stökigt ombord. Den går ganska snålt med. Körde Stockholm-Västerås förra sommaren och tankade fullt innan jag åkte och när jag kom fram. 6 knop i 9 timmar, på 16 liter. Den toppar drygt 7kn men drar man av till 6kn drar man inte upp några svall och det hela känns mindre ansträngt. Motorn är en MD11c, 23hk diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 27 Juni , 2016 Jag vill inte förstöra er vision, men ge en lite realistisk bild över vad som kan hända då ni ute så länge plus är oerfarna hillbily6. Inblåsta någonstans och blir tvungna att byta naturhamn när som helst. Sånt händer även i stockhoms skärgård. Kommer batteriet/batterierna att räcka för värmaren, kylskåp, belysning,mobilladdning o ev gps? Tyvärr så har dessa krav på komfort som de flesta av oss har idag inneburit att vi rätt ofta blir tvingade att lägga oss i gästhamnar för att ladda batterierna. Skulle ni dessutom ha otur att vara ute en tid då det inte är så mycket solsken så får ni mindre laddning till batterierna. Ja, vi lever i en modern tid som kräver energi. Eller så bestämmer man sig för att leva extra spartanskt och energisnålt när man är ute. Lycka till och mycket kul ide`hillbilly6! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 27 Juni , 2016 Jag vill inte förstöra er vision, men ge en lite realistisk bild över vad som kan hända då ni ute så länge plus är oerfarna hillbily6. Inblåsta någonstans och blir tvungna att byta naturhamn när som helst. Sånt händer även i stockhoms skärgård. Kommer batteriet/batterierna att räcka för värmaren, kylskåp, belysning,mobilladdning o ev gps? Tyvärr så har dessa krav på komfort som de flesta av oss har idag inneburit att vi rätt ofta blir tvingade att lägga oss i gästhamnar för att ladda batterierna. Skulle ni dessutom ha otur att vara ute en tid då det inte är så mycket solsken så får ni mindre laddning till batterierna. Ja, vi lever i en modern tid som kräver energi. Eller så bestämmer man sig för att leva extra spartanskt och energisnålt när man är ute. Lycka till och mycket kul ide`hillbilly6! Fast om man till vardags bor i "obygden i Afrika" så är man nog ganska van att handskas med dessa I-landsproblem? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser